bazarnews

کد خبر: ۹۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
عسگر اولادی در گفتگو با بازار نیوز تشریح کرد:
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، با اشاره به عقب ماندگی بورس کالای ایران از بورس های جهان،گفت: شرایط بورس کالا در ایران به گونه ای نیست که برای صادرات مفید باشد.
اسدالله عسگر اولادی، درگفتگو با خبرنگار بازار نیوز، درخصوص نقش بورس کالا در توسعه صادرات ایران، گفت: بورس کالای ایران برای کالای صادراتی مفید نیست، به طوری که تا به امروز حمایت جدی و مدونی در بورس کالا از صادرات انجام نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، تصریح کرد: برخی از کالاهای صادراتی صاحب برند هستند و برخی دیگر باید طبق خواسته خریدار بسته بندی و بارگیری شوند که این فرآیند برای هر کشوری متفاوت است.

عسگر اولادی، اظهار داشت: کشورهای خاور دور ژاپن،کره و چین خریدار کالاهای صادراتی ایران هستند و همچنین کشورهای عربی و اروپایی،کانادا و روسیه هم خواهان برخی از کالای صادراتی ایران هستند که در بورس کالا عرضه نمی شوند.

بورس برای صادرات کالا مفید نیست 
وی، ادامه داد: تا به امروز سازمان بورس کالا برای کالای صادراتی عملکرد حائز اهمیتی نداشته است که کماکان در آینده هم نمی تواند عملکرد قابل توجهی داشته باشد.

عسگر اولادی، اظهار داشت: صادرات با چند ایستگاه بازدارنده مواجه است که این ایستگاه ها عبارت است از نقل و انتقالات پول که هنوز این مشکل حل نشده است به طوری که تا مشکل نقل و انتقالات پول حل نشود کالای صادراتی یک ایستگاه بازدارنده بزرگ دارد.

صادرات تحمل بهره 25 درصدی را ندارد 
وی ادامه داد: ایستگاه بازدارنده دیگر، تنخواه صادرکنندگان است که متاسفانه بانک ها به دلیل هزینه های بالای خود نمی توانند وام با بهره پایین به صادرکنندگان پرداخت کنند، به طوری که تسهیلات بانکی با نرخ سود 16 تا 25 درصد به صادرکنندگان داده می شود درحالی که سود صادرات بیش از 4 تا 5 درصد نیست، بنابراین صادرات تحمل بهره 25 درصدی را ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین،تصریح کرد: چنانچه مشکلات کالای صادراتی حل شود باز هم بورس کالا برای صادرات مفید نخواهد بود، زیرا بورس کالا برای کالاهای کلان است که کالای صادراتی ایران مانند گوگرد، سنگ آهن، پسته و... کلان نیست.

عسگر اولادی، اظهار داشت: همچنین بورس کالا مشخصات کالا را به صورت کامل می خواهد که عرضه کنندگان نمی توانند مشخصات کالا را طبق خواسته خریدار در بورس ارائه کنند، بنابراین صادرکنندگان به دنبال صادرات کالا از طریق بورس کالا به هیچ عنوان نیستند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، در پاسخ به این سوال که ماده 37 قانون حمایت از تولید،محصولات مختلف به ویژه مواد خام معدنی باید در تالار داخلی بورس کالای ایران عرضه شود و در صورت نبود تقاضا، مجوز صادراتی دریافت کنند، تصویب و ابلاغ این ماده قانونی را چطور ارزیابی می کنید؟ تصریح کرد: اجرای ماده 37 قانون حمایت از تولید اختیار است نه اجبار، بنابراین الزام قانونی برای صادرات وجود ندارد به طوری که صادرکننده ای بخواهد وارد بازار بورس کالا می شود و اگر نخواهد از طریق تجارت آزاد اقدام به صادرات می کند!

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: