bazarnews

کد خبر: ۹۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
عضو کمیسیون صنعت و معدن در مجلس در گفتگو با بازار نیوز؛
عضو کمیسیون صنعت و معدن در مجلس در خصوص راه اندازی بورس ارز در کشور گفت: بورس ارز باید در درازمدت و با وجود فراهم کردن زیر ساخت ها انجام شود.
با شوک درمانی مخالف‌ام/ عدم ثبات قوانین معضل پیش روی سرمایه‌گذار خارجیحمید گرمابی در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز در این خصوص اظهار داشت: قطعا ساز و کار بازار آزاد که در کشورهای مختلف جایگاه خودش را پیدا کرده است، می تواند در کشور ما در صورت آماده شدن زیر ساخت ها هم صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: باید به تدریج به سمت تک نرخی کردن ارز پیش برویم، ضمن اینکه پیاده کردن بورس ارز و دستیابی به این مهم در کشورما باید در دراز مدت صورت بگیرد، هرچند که باید قبل از آن به فکر فراهم کردن زیر ساخت ها و بومی سازی آن هم باشیم.

گرمابی تاکید کرد: وضعیت کنونی شرایط مناسبی برای راه اندازی بورس ارز ندارد و باید قبل از هر کاری روی این مسئله کار کنیم. اصولا بنده با شوک درمانی مخالف هستم و نباید تغییرات در بازار، ناگهانی رخ دهد چرا که همین تغییرات ناگهانی با خود رانت های اطلاعاتی به همراه دارد. به نظر من باید حرکت ما به سمت راه اندازی بورس ارز تدریجی باشد تا قبل از هر کاری زمینه های زیر ساختی و بومی سازی را پایه ریزی کنیم.

گرمابی در پاسخ به اینکه باید چه مکانیزم و ساختارهای در زمینه بورس ارز اجرایی شود، گفت: ساز و کارهای بورس ارز در تخصص بنده نیست اما کارشناسان بازارهای مالی و پولی می توانند جزییات و مدل های آن را انتخاب و در اقتصاد پیاده کنند.

وی با اشاره به جذب سرمایه های خارجی با وجود راه اندازی بورس ارز نیز تصریح کرد: هر چه به سمت ساز و کارهای پذیرفته شده در اقتصاد جهانی پیش برویم، ریسک ها و عدم ثبات ها که سرمایه گذاران خارجی همیشه نگران آن در بازار هستند، کمتر می شود. گاهی یک سرمایه دار خارجی سازکارهای ما را در بازار آزاد نمی شناسد و با این شرایط نمی توانند به بازار ما هم اطمینان کنند. در واقع همین عدم ثبات ها باعث ایجاد مشکل برای سرمایه دارهای خارجی است. البته هر چه به سمت سازوکارهای جهانی برویم بیشتر می توانیم اعتبار بازار جهانی را جذب کنیم.

عضو کمیسیون صنعت و معدن افزود: فضای اکنون برای سرمایه گذار خارجی به نسبت سال های قبل بهتر شده است و بسیاری از ممانعت های که از قبل پیش روی سرمایه گذاران خارجی بود هم از بین رفت، ضمن اینکه بعد از برجام شرایط برای حضور خارجی ها بهتر شده است هر چند که قوانین ما یک مانع بزرگ پیش روی سرمایه گذاران خارجی محسوب می شود.

وی در خصوص قوانین و ممانعت های آن افزود: بارها شاهد بوده ایم که سرمایه گذار خارجی نگران عدم ثبات قوانین گمرک از جمله صادرات و واردات است و با این معضلات پیش رو، حضور خارجی ها در اقتصاد کشور هم کم رنگ تر می شود.

گرمابی یکی از مزایای بورس ارز را در حذف دلال ها خواند و اذعان داشت: با وجود بورس ارز، رابطه بین فروشنده و خریدار به صورت مستقیم اتفاق می افتد و دلال ها دیگر به عنوان واسطه نمی توانند در این بین حضور داشته باشند، ضمن اینکه در هر کاری وجود بازار بورس کالا می تواند در خرید و فروش عادلانه کالا کمک کند.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: