bazarnews

کد خبر: ۹۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس در گفتگو با بازار نیوز؛
عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس گفت: بورس ارز یکی از اولویت های مهم اقتصادی کشور است چرا که باعث آزادسازی قیمت و تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار می شود.

اکنون زمان مناسبی برای طرح بورس ارز نیست/ طرح بورس ارز نیاز به ثبات نرخ تورم و ارز دارد/ اصلاح امور بانکی گام نخست در راه‌اندازی طرح بورس ارزمعصومه آقاپور علیشاهی نماینده مردم شبستر در این خصوص به خبرنگار بازار نیوز اظهار داشت: در شرایط فعلی اولویت اصلی ما اصلاح امور بانکی و ساماندهی به کسب و کارهای کوچک و از همه مهمتر اشتغال زایی است. رشد اقتصادی یک مقوله جدا از اشتغال است و همراه با بورس ارز باید اشتغال هم ایجاد شود.

طرح بورس ارز نیاز به ثبات نرخ تورم و ارز دارد

وی اضافه کرد: راه اندازی بورس ارز افزایش تولید ناخالص ملی و مهمتر از همه پایداری و تعادل قیمت را به همراه دارد و طبق گزارشات، حجم نقدینگی بازار بیش از هزار میلیارد تومان است که با تمهیدات اندیشیده شده از سوی دکتر طیب نیا و هیات دولت با وجود افزایش نقدینگی نرخ تورم و ارز تا حدودی ثابت شده است. پس در شرایط فعلی نباید با راه اندازی بورس ارز به بازار شوک وارد کرد.

وی با اشاره به اینکه بورس ارز جزو اولویت های اصلی بازار اقتصادی کشور است، اضافه کرد: با اصلاح امور بانکی، جذب سرمایه گذارهای خارجی و اشتغال زایی، بازار هم به ثبات لازم برای راه اندازی بورس ارز می رسد و به اعتقاد من با رفع این موانع و مشکلات، بورس ارز می تواند نقطه عطفی در رونق کسب و کار باشد.

اصلاح امور بانکی گام نخست در راه اندازی طرح بورس ارز

وی در خصوص اصلاح امور بانکی و راهکارهای لازم برای رفع این مشکلات در راستای بورس ارز گفت: با توجه به شرایط موجود اصلاح امور بانکی جزو مصوبات اصلی کمیسیون اقتصادی است که باید به شدت روی آن تاکید شود هر چند که تا چند روز آینده خبرهای خوبی در این رابطه  از سوی کمیسیون اقتصادی در مجلس خواهید شنید! ضمن اینکه یکی از مواردی که به دغدغه این کمیسیون تبدیل شده است موضوع سودهای بانکی است که طی 2 سال گذشته سود تسهیلات 14 درصد بوده و با این شرایط فاصله 14 تا 18 درصد حال حاضر بانک ها باز هم برای جامعه ما فاجعه بار است.

شفاف سازی امور بانکی باعث جذب سرمایه می شود

عضو کمیسیون اقتصادی افزود: در همین راستا یکی از موضوعات مهم و مورد بررسی کارگروه FITF کمیسیون اقتصادی، شفاف سازی امور بانکی کشور است که باعث می شود امور بانکی کشور یک پروسه شفافی را طی کند و همین فرایند می تواند تاثیرات مثبتی در جذب سرمایه گذاری های خارجی به همراه داشته باشد.

آقاپور علیشاهی در خصوص سهم بورس ارز در جذب سرمایه گذارهای خارجی تصریح کرد: با تثبیت شرایط لازم جذب سرمایه های خارجی کمک می کند تا در تولید واقعی ارزش افزوده در کشور به ویژه اشتغال زایی و انتقال تکنولوژی به داخل، امنیت را در کشور هم حاکم کنیم. حضور سرمایه گذار خارجی یک بازی برد، برد است و روابط خارجی فرصت بزرگی برای بالا بردن شاخص کسب و کار است.

طرح بورس ارز در میان مدت راه‌اندازی شود

عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس با تاکید بر اینکه با وجود شرایط رکود فعلی در کشور هنوز بستر مناسبی برای راه اندازی بورس ارز وجود ندارد، افزود: بنده در مجموع موافق راه اندازی این طرح هستم اما باید در میان مدت این اتفاق رخ دهد و این مهم نیاز به زمان بیشتری دارد.

وی اضافه کرد: با وجود اصلاحات ذکر شده، زیر ساخت های کشور هم برای راه اندازی بورس ارز فراهم می شود، در مجموع می توان با راه اندازی طرح بورس ارز، نوسانات ارزی را هم کنترل کرد و عرضه و تقاضای واقعی بازار هم 3 تا 10 درصد شاخصه های استاندارد کشور را بهبود بخشد. البته این مهم زمانی رخ می دهد که رشد اقتصادی کشور ما به صورت واقعی بین 3 تا 5 درصد باشد.

آقاپور علیشاهی در خصوص حذف دلال ها با طرح بورس ارز تاکید کرد: با راه اندازی این مهم عرضه و تقاضا وارد بازار رسمی می شود. در واقع بازارهای حاشیه ای باعث تلاطم بازارهای اصلی می شود و زمانی که بازارهای اصلی شفاف شوند دیگر حاشیه ها و دلال ها هم نمی توانند در بازار اصلی تاثیری داشته باشند و قاعدتا بازار نظام مند خواهد شد.

با 6 گام مهم، شاخصه های منفی را پشت سر گذاشته ایم

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به نقطه عطف رشد اقتصادی در سال 2020 تاکنون 6 گام مهم در راستای بهبود شرایط آینده چرخه اقتصادی کشور برداشته شده است، گفت: برجام، تثبیت نرخ ارز، شاخص کسب و کار، فراهم سازی بستر برای جذب سرمایه گذار خارجی، مذاکرات با کشورهای همسایه و از همه مهتر ایجاد ارتباط با کشورهای آلمان و فرانسه، چین و روسیه در راستای قراردادهای پولی و مالی توانسته زمینه های رشد اقتصادی آینده را برای ما رونق بخشد، ضمن اینکه همه این موارد در سایه برجام و امنیت ایران در خاورمیانه صورت گرفت است.

معصومه آقاپور علیشاهی در این خصوص تاکید کرد: با موارد ذکر شده و جبران شاخص های منفی وارد شیب مثبت شده ایم و قطعا بعد از انتخابات آمریکا شرایط کشورما مطلوب تر هم خواهد شد.

نماینده مردم شبستر در مجلس با اشاره به اینکه از اواخر آذرماه عقب افتادگی های اقتصادی جبران خواهد شد تاکید کرد: سال 2017 چشم انداز روشنی برای پیشرفت کشور ما محسوب می شود و قطعا در سال 2020 شرایط حاکم در کشور ما هم مثبت خواهد شد.

ترامپ راهی جز موافق با برجام ندارد

وی در ادامه این موضوع در خصوص انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا و بحث برجام نیز گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، برجام تعهدی است که دنیا به ما دارد و ایران هم کشوری است که کشورهای 5+1 نمی توانند به راحتی از آن بگذرند، ضمن اینکه ایران قدرت اول سیاسی در خاورمیانه و آسیا است و قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست. کشور ما پتانسیلی دارد که با فعال سازی آن تا 2020 به یکی از قدرت های برتر دنیا تبدیل خواهد شد کما اینکه در حال حاضر حرف اول را در منطقه می زند.

عضو کمیسیون اقتصادی در پایان خاطر نشان ساخت: با وجود نقش اساسی ایران در سیاست های آسیا و جهان، ترامپ راهی جز موافق با برجام را ندارد، چرا که آمریکا دچار رکود اقتصادی است و طبق آمارهای غیر رسمی، آمریکا بیش از هزار تریلیون دلار بدهی دارد پس با این شرایط رئیس جمهور آمریکا نمی تواند شعارهای تبلیغاتی خود را در خصوص مخالفت با برجام عملی کند.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: