bazarnews

کد خبر: ۹۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، در گفتگو با بازار نیوز:
رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران،گفت: سازمان بورس کالای ایران مباشات با برخی از عرضه کنندگان دارد به طوری که این سازمان هیچگونه نظارتی بر عملکرد معاملات ندارد و این امر باعث شده که بسیاری از عرضه کنندگان و مصرف کنندگان خواهان خروج از بازار بورس کالای ایران باشند.
سید حمید حسینی، در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز، با تاکید بر اینکه بورس یکی از ابزارهای مدرنی است که در دنیا برای شفاف سازی اقتصاد استفاده می شود، گفت: اگر قوانین و الزامات بازار بورس به صورت کامل اجرا شود به طورحتم بورس در ماهیت خود موفق خواهد بود به طوری که بازار بورس می تواند در بازاریابی، افزایش دسترسی مصرف کننده به کالا، رفع نگرانی دریافت و پرداخت های مالی و کنترل کیفیت کالا کمک کند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران، با بیان اینکه بورس فیوچر یا معمالات آینده در دنیا بیشتر رونق دارد، تصریح کرد: در این چند سال اخیر روند فعالیت بازار بورس کالای ایران را در برخی مواقع مثبت ارزیابی می کنم به عنوان مثال در کالاهایی که عرضه کننده و خریدار انحصاری نبوده بازار بورس عملکرد قابل قبولی داشته است.

 عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق،اظهار داشت: اما عرضه کالا از سوی برخی شرکت ها از جمله فولاد مبارکه انحصاری است که این کالا با توجه به شرایط بازار خود را به خریداران تحمیل کرده است، بنابراین این امر با ماهیت اصلی بورس کالا فاصله دارد.

 عدم رضایت مصرف کنندگان ازحضور در بورس کالا 
این فعال اقتصادی در بخش پتروشیمی، با تاکید بر اینکه باید تعداد زیادی عرضه کننده و تعداد زیادی خریدار در بازار بورس کالا وجود داشته باشد، افزود: متاسفانه در بازار بورس کالا تعداد عرضه کننده ها متناسب با تعداد خریداران نیست، بنابراین مصرف کنندگان احساس رضایتی از کار با بازار بورس کالای ایران ندارند، زیرا عرضه کنندگان شرایط خود را به بازار بورس تحمیل می کنند.

حسینی، ادامه داد: اگر کالای تولیدی عرضه کنندگان به دلیل قیمت بالا توسط مصرف کنندگان خریداری نشود اجباری برای عرضه کنندگان درخصوص کاهش قیمت در بورس کالا وجود ندارد، به طوری که برخی از شرکت ها می توانند با ترفندهایی باعث افزایش قیمت کالا هم در بورس شوند، اما در بورس های دنیا اگر کالای عرضه شده با آن قیمت خریداری در بورس نداشت باید قیمت ها در بورس کالا کاهش پیدا کند.

تبعیض بین خریداران در بورس کالا
رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران، تصریح کرد: متاسفانه روابط برخی از عرضه کنندگان با بورس باعث شده که بازار بورس کالا ایرانیزه شود و مطابق میل عرضه کنندگان ماهیت و قوانین آن تغییر پیدا کند به طوری که در حال حاضر یک بورس داخلی و یک بورس خارجی در کشور تشکیل شده است.

عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق،اظهار داشت: واحدهای تولیدی انتظار دارند که با حضور در بورس کالا تبعیض دیگر وجود نداشته باشد، اما تاکنون در پرداخت ها و تحویل ها نظارتی نبوده است.

این فعال اقتصادی در بخش پتروشیمی، افزود: یک بنگاه می تواند کالای خود را به دو نفر در بازار بورس کالا بفروشد اما یک نفر باید ظرف 48 ساعت هزینه کالا را نقدی و دیگری مدت دار با ارائه چک و ضمانت پرداخت کند.

وی ادامه داد: همچنین به نفری که مدت دار خریداری کرده کالا به موقع و باکیفیت تحویل داده می شود و دیگری که نقدی خریداری کرده تحویل کالا آن هم بدون کیفیت چند هفته طول می کشد.

رانت بورس کالای ایران با شرکت های تولیدی
رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران، تصریح کرد: متاسفانه سازمان بورس کالای ایران مباشات با برخی از عرضه کنندگان دارد به طوری که این سازمان هیچگونه نظارتی بر عملکرد معاملات ندارد و این امر باعث شده که بسیاری از عرضه کنندگان و مصرف کنندگان خواهان خروج از بازار بورس کالای ایران باشند.

حسینی،ادامه داد: خریداران می توانند به صورت مستقیم با بنگاه های تولیدی قرار داد بلندمدت امضا کنند بدون اینکه مالیات بورس و مالیات ارزش افزوده از سوی آن ها پرداخت شود.

عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق،گفت: اگر بورس کالای ایران ایرادات خود را برطرف نکند به طورحتم فضایی که بر علیه حضور فعالان نفتی پتروشیمی در بازار بورس کالای ایران ایجاد شده واحدهای بورسی را با مشکل مواجه خواهد کرد. 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: