bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
واردات محصول از شرکت‌های توانمند، حمایت نامناسب از تولیدات داخلی، عوارضی پرداختی بابت واردات مواد اولیه به کشور اعم از سوخت، انرژی، مالیات، بیمه، ارزش افزوده و … هزینه‌هایی مختلفی خواهد داشت و موجب می‌شود تولیدکننده با مشکلاتی مواجهه شود یا به تعطیلی کارخانجات بینجامد.
بازار نیوز - اسماعیل حق‌پرستی دبیر اجرایی خانه کارگر استان تهران پیرامون وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و عملکرد دولت در این زمینه اظهار داشت: وضعیت آشفته اقتصاد کشور اجازه نداد؛ شرایط بهینه‌ای که از دولت انتظار می‌رفت اتفاق بیفتد و شرایط کاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مهیا شود. فضای کنونی اشتغال نیز برآورده‌کننده انتظارات قشر بیکار جامعه نیست، امیدواریم با فعالیت مسئولین امر در آینده شاهد شرایط مناسبی در این زمینه باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تمرکز بیش ازحد دولت به برجام موجب به غفلت از ایجاد اشتغال شد یا خیر، عنوان کرد: افراد متخصص این زمینه معتقدند مسیر پیشروی مسئله اشتغال در برجام مناسب بوده ولو اینکه کشوری مثل آمریکا بخواهد سد راه این موضوعات قرار گیرد. به عقیده من بخش عمده زیرساخت‌های ایجاد شغل به برنامه‌ریزی اقتصادی برمی‌گردد، وضعیت اقتصادی نیز با مشکلات بخش صنعت و فروش نفتی که تاکنون داشته‌ایم به نظر می‌رسد جلوی واردات بی‌رویه گرفته‌ اما نیاز به تلاش بیشتری دارد. البته توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه جلوگیری از قاچاق کالا نقش بسزایی در کنترل آن داشته است.

حق‌پرستی تصریح کرد: با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی مدیریت اجرای ایجاد شغل را می‌طلبد لازم است که مبادی نظارت بر اقتصادی مقاومتی بتوانند در اجرایی شدن آن تأثیرگذار باشد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان تهران درخصوص سیاست‌های غلط دولت در افزایش مشکلات بنگاه‌های اقتصادی و تعطیلی کارخانجات صاحب نامی همانند ارج؛ اظهار داشت: متأسفانه دولتمران در گذشته نیز مشکلات این بخش را مربوط به واردات بی‌رویه از کشورهایی مثل چین و ترکیه می‌دانستند. طبیعتاً واردات محصول از شرکت‌های توانمند، عدم حمایت مناسب تولیدات داخلی، عوارض پرداختی بابت واردات مواد اولیه به کشور اعم از سوخت، انرژی، مالیات، بیمه، ارزش افزوده و … هزینه‌هایی مختلفی مثل قابل رقابت نبودن بهای تمام شده کالای ساخت داخل با نرخ بین‌المللی خواهد داشت و موجب می‌شود تولیدکننده با مشکلاتی مواجهه شود یا به تعطیلی کارخانجات بینجامد بخشی از مشکل تعطیلی کارخانه ارج نیز به مدیریت غلط برمی‌گردد و قابل بررسی است.

اسماعیل حق‌پرستی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: در ابتدای انقلاب صاحبان برخی شرکت‌ها از کشور خارج شدند اما توانستیم این کارخانجات را راه‌اندازی کنیم و به سوددهی یا تولید مطلوب برسانیم حتی شرایط مناسبی برای تأمین نیازهای داخلی یا سطح بین‌المللی داشتند اما در عین حال با توجه به مدیریت غلط دولت‌ها در بخش بازرگانی شرکت‌ها و صنایع علی‌الخصوص در ۸ سال ریاست جمهوری دولت قبلی این فرصت‌ها ازبین رفت تا امروزه شاهد تعطیلی کارخانجاتی مثل ارج، ایران پویا، جنراج، جامکو، مبل ایران، نخ‌کار، پارس الکتریک، شهاب، علاء‌الدین باشیم یا اگر هم فعالیت دارند بسیار کم‌رنگ باشد. 
استاد نیوز 
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: