bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک نماینده مجلس ضمن تشریح پیش راهکار‌های موثر در رفع مشکلات روی شرکت‌های دانش‌بنیان، مانع تراشی سازمان تامین اجتماعی در اخذ حق بیمه قرارداد این بنگاه‌های اقتصادی را به عنوان اصلی‌ترین مانع پیشرفت شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کرد.

2 اقدام موثر در حمایت از دانش‌بنیان‌ها/ سازمان اجتماعی نباید در امور شرکت‌های دانش‌بنیان دخالت کند

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «اقبال شاکری» عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص چالش‌های پیش روی شرکت‌های دانش بنیان و همچنین حمایت نمایندگان مجلس از این بنگاه‌های اقتصادی اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون قادامات خوبی از سوی مجلس در قبال شرکت‌های دانش‌بنیان به عمل آمده و حتی می‌توان قانون جهش تولید دانش بنیان که در مجلس تصویب شد را به عنوان بزرگترین گام نمایندگان در حمایت از این شرکت‌ها قلمداد کرد.


عضو کمیسیون عمران افزود: متاسفانه علیرغم تاکید مقام معظم رهبری و هم نظری مجلس و دولت در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، ما در این راه با موانعی رو به رو هستیم که یاری رساندن به این بنگاه‌های اقتصادی را دشوار می‌کند. به طور مثال، نهاد‌های دولتی وجود دارند که بی توجه به ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان تمایل به ادامه همکاری با شرکت‌های سنتی خارجی دارند که سالیان سال از آن‌ها کالا‌ها و خدمات را دریافت کرده اند.


وی خاطر نشان کرد: در حمایت از دانش‌بنیان‌ها باید طوری عمل شود که این قبیل سازمان‌‎های دولتی به کارآمدی بنگاه‌های اقتصادی دانش‌بنیان اعتماد و در نهایت از خدمات و کالا‌های آن‌ها استفاده کنند. مجلس در این ارتباط سعی کرده است شرکت‌های مورد بحث را متقاعد به تحقق چنین مسئله‌ای کند.


شاکری اعمال معافیت از مناقصه را نخستین گام در حمایت از این شرکت‌ها بیان کرد و گفت برای برآورده شدن این هدف باید ساز وکاری تدوین شود که دستگاه‌های دولتی می‌بتوانند مستقیماً از شرکت‌ها خرید کنند. تا کنون ۱۰۰ مجوز ترک تشریفات قانونی مناقصه برای طرح‌های تولیدی که برای اولین بار اقدام به تولید کالایی در کشور می‌کنند، صورت گرفته است که در نوع خود اتفاق خوبی است.


عضو کمیسیون عمران مجلس حذف موانع موجود در فرایند اخذ مجوز کسب و کار را به عنوان دومین راه حل در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و توضیح داد: اگرچه بر اساس قانون، درگاه ملی مجوز‌های کشور به عنوان پنجره‌ی واحد صدور مجوز‌های کسب و کار در نظر گرفته شده است و تعداد زیادی از سازمان‌های دولتی به این درگاه پیوسته اند و تا حدود زیادی هم مجوز‌های طلایی حذف شده است، اما همچنان صدور مجوز برای برخی کسب و کار‌ها از جمله شرکت‌های دانش بنیان یک چالش اساسی است.


وی در ادامه افزود: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه ارائه خدمات و صنایع کوچک شروع به فعالیت کرده اند لذا بهتر است این شرکت‌ها به حوزه صنایع متوسط و بزرگ نیز ورود کنند. زیرا در این بخش‌ها نیز فرصت‌های خوبی برای رشد وجود دارد و نیازمندی‌های مهم اقتصادی کشور در این زمینه‌ها نیز بسیار بالاست.


شاکری درباره چالش‌های که شرکت‌های دانش بنیان در ارتباط با سازمان تأمین اجتماعی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی خود مسئول رسیدگی به شکایات شرکت‌های دانش بنیان است، در صورت که چنین مسئله‌ای باعث بروز تعارض منافع می‌شود. شرکت‌هایی که با مطالبات غیرقانونی سازمان مورد بحث مواجه می‌شوند، می‌توانند به کمیسیون صنعت یا فراکسیون دانش بنیان مجلس مراجعه کنند تا پیگیری‌های لازم انجام شود.


وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر، روند دست و پاگیری در سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد که برای تمام کشور و از جمله شرکت‌های دانش بنیان مشکل ساز شده است. اخذ حق بیمه قرارداد یا اینکه شرکت‌ها اسناد و مدارک خود را برای چندین سال نگهداری کنند تا برای بررسی در اختیار سازمان قرار دهند، مشکلات عدیده‌ای را برای شرکت‌ها به وجود آورده است. اکنون با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیک ضرورتی برای انجام این کار از سوی سازمان تامین اجتماعی وجود نداشته و باید روند‌ها در این زمینه تغییر کند.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: