bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصادی نظام بخشی به خلق نقدینگی بانک‌ها و بودجه سالانه دولت را به عنوان دو سیاست مکمل با افزایش نرخ سود بانکی عنوان کرد.

نظام بخشی به بودجه دولت و خلق نقدینگی بانک‌ها، دو سیاست مکمل برای افزایش نرخ سود بانکی+ فیلم

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «صمد عزیزنژاد» کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون سیاست‌های مکمل با افزایش نرخ سود بانکی اظهار کرد: مبنای این مولفه که عمدتاً بر اساس سپرده‌های بانکی استوار است، به فرایندی باز می‌گردد که طی آن برخی اشخاص با ایجاد سپرده‌هایی در بانک‌ها، سعی در حفظ قدرت خود دارند؛ لذا، زمانی که آن‌ها احساس کنند نرخ تورم موجود در جامعه بیشتر از نرخ سود بانکی باشد، اقدام به خروج نقدینگی خود از نظام بانکی کشور کرده و سپس آن را به بازار‌های موازی که برپایه اقدامات واسطه‌گری استوار است انتقال می‌دهند.

 

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در زمان شکل‌گیری انتظارات تورمی، اگر نرخ سود بانکی افزایش پیدا نکند، نرخ تورم جهش قابل توجهی را تجربه کرده و حتی برای مدتی هم ادامه داشته باشد.


وی خاطرنشان کرد: در کنار افزایش نرخ سود بانکی، نظام اقتصادی کشور باید اقدامات مهمی مانند نظم بخشی به خلق نقدینگی بانک‌ها و همچنین بودجه سالانه دولت را هم در دستور کار خود قرار دهد، به نوعی که منجر به برداشت دولت و بانک‌ها از حساب‌های بانک مرکزی نشود.


عزیزنژاد اعمال انضباط مالی برای دولت و همچنین انضباط پولی برای بانک‌ها را به عنوان دو راهکار اساسی برای نظم بخشی خلق نقدینگی بانک‌ها و بودجه دولت عنوان کرد.


مشروح گفته‌های عزیزنژاد را در کلیپ زیر مشاهده کنید.

 




پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: