bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
استاد اقتصاد با بیان این که اقتصاد ایران فقط یک مشکل ندارد و نمی‌توان همه مشکلات را بر گردن نقدینگی انداخت، گفت: در اقتصادی که بیمار است، حجم بالای نقدینگی بیماری آن را تشدید می‌کند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ بانک مرکزی آماری را روز گذشته منتشر کرد که بر طبق آن رشد پایه پولی و نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی در آذرماه امسال روند نزولی داشته است. طبق اعلام این نهاد، با اجرای سیاست‌های پولی مناسب، رشد پایه پولی دوازده‌ماهه در ادامه روند نزولی خود از ابتدای سال جاری از ۴۵.۰ درصد در فروردین‌ماه به ۳۳.۵ درصد در آذر‌ماه کاهش یافت.
خوش‌چهره: حجم بالای نقدینگی، بیماری اقتصاد را تشدید می‌کند
حجم نقدینگی هم در پایان آذرماه ۱۴۰۲ به رقم ۷۴۹۸۰ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال ۱۴۰۱ معادل ۱۸.۳ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی از ۳۳.۴ درصد در پایان آذر‌ماه ۱۴۰۱ طی یک روند نزولی به ۲۷ درصد در پایان آذر‌ماه ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

بر همین اساس، محمد خوش‌چهره، استاد اقتصاد در گفتگو با بازارنیوز اظهار کرد: نقدینگی مانند پمپاژ خون در بدن است. در یک بدن سالم، پمپاژ بیشتر خون باعث شادابی و بهبود عملکرد می‌شود، ولی در یک جسم بیمار و سرطانی، پمپاژ بیشتر، خون را به سلول‌های سرطانی می‌رساند و باعث عملکرد بیشتر و تشدید بیماری در بدن می‌شود.

وی افزود: اکنون که همگان اذعان دارند که اقتصاد ایران بیمار است و مبتلا به درد سوداگری، دلالی و سفته‌بازی شده، حجم بالای نقدینگی، بخش‌های مذکور را تقویت می‌کند و باعث می‌شود بیماری در اقتصاد کشور تشدید شود.

خوش‌چهره تاکید کرد: اگر بتوانیم دارو‌های ضد سوداگری و دلالی را به اقتصاد بیمار کشور تزریق کنیم و جلوی چنین کار‌هایی را بگیریم، آن وقت افزایش نقدینگی آثار مخرب ندارد، بلکه باعث بهبود عملکرد اقتصاد کشور می‌شود.

این استاد اقتصاد تصریح  کرد: اقتصاد ایران تک راه‌حلی نیست و فقط یک مشکل ندارد. نمی‌شود با یک نسخه و یک راه حل مشکل آن را حل کرد؛ بنابراین این که بگوییم علت مشکلاتی از قبیل تورم در اقتصاد، صرفا به نقدینگی بر می‌گردد صحیح نیست و عوامل مختلفی در آن دخیل هستند که این موضوع فقط یکی از آن عوامل است.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: