bazarnews

کد خبر: ۱۱۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با بازار نیوز مطرح کرد:
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ضمن حمایت از عملکرد دولت در کنترل تورم، از راهکارهای خروج از رکود می گوید.
بازار نیوز -همچنان رکود گریبان صنعت ، مسکن و ... را رها نکرده با این حال برخی مسئولان به همراه فعالان  اقتصاد از بهبود شرایط یا رشد شاخص ها خبر می دهند که اگر محقق هم شده باشد تاثیر محسوسی برای بدنه اجتماع نداشته است. این در حالیست که دولت یازدهم به ماه های آخر فعالیت خود نزدیک می شود.

 البته این هم درست است که بیشتر مشکلات بخش تولید را خود کارفرمایان باید حل کنند برای مثال هزینه استهلاک را در نظر بگیرند یا برای مشکلات آینده آن هم از زمانی که هنوز نمایان نشده برنامه ریزی کنند اما بخشی زیادی از این مسائل هم نیازمند همکاری دولت و بخش خصوصی است.  از این رو به گفتگو با حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نشستیم تا وضعیت را به نحو بهتری بررسی کنیم. این گفتگو را با هم می خوانیم؛ 

بازار نیوز: اکنون که  بخشی از تحریم ها برداشته شده شرایط اقتصادی کشور و به ویژه بخش صنعت را چگونه ارزیابی می کنید؟
آمارها نشان می دهد که به بخاطر افزایش درآمد نفتی، رشد اقتصادی کشور به 7.4 درصد رسیده و بخش اعظم درآمدهای نفتی هم در صنعت و کشاورزی تزریق شد. بنابراین می توان گفت شرایط بخش تولید نیز بهتر از سال های قبل است که این رشد درآمد های نفتی استمرار هم خواهد داشت اما تا زمانی که تقاضای کافی ایجاد نشود و به ویژه در بخش صادرات تحرکی صورت نگیرد نمی توان به خروج از رکود امیدوار باشیم. در بخش مسکن نیز معتقدم سال آینده شاهد رونق بازار خواهیم بود.

بازار نیوز: بیشتر فعالان تولید از رکود و تورم همزمان گلایه دارند چگونه این رشد اقتصادی در کشور ایجاد شده اما تاثیری در بهبود وضعیت اقتصادی نداشته است؟  
بله این درست است که بخش زیادی از واحدهای تولیدی کشور به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و .... در سال های قبل یا تعطیل شدند یا با حداقل ظرفیت کار می کنند اما در حال حاضر ادامه این روند دو دلیل عمده دارد ؛ 

اول کمبود تقاضا برای محصولات تولید شده در بازار داخلی است و دوم مشکلاتی است که می تواند بر هزینه های تولید بیافزاید مانند هزینه های تامین اجتماعی ، مشکلات فضای کسب وکار ، تحریم های خارجی و ... که بر مزید بر علت شده است.

بنابراین باید قیمت تمام شده محصولات را به نحوی کاهش داد که هم بازار داخلی به کالاهای ایرانی رویکرد بیشتری داشته باشد هم، توان رقابت در بازارهای صادراتی بیشتر شود. از این رو دو راهکار حمایت از تولید داخلی بالا بردن توان تولید محصولات در حد کیفیت کالاهای خارجی و نیز رشد تقاضا در بازار داخلی است.  

بازار نیوز: منظور شما این است که دولت با تک رقمی نگه داشتن تورم به قیمت حفظ سایه سنگین رکود بر سر بازار اقدام مناسبی برای اقتصاد انجام داده است؟ 
معتقدم دولت با کاهش نرخ تورم توانسته قدرت خرید مردم را تا حدودی حفظ کند اما بهترین کار برای خروج کشور از رکود اقتصادی، همانا کاهش قیمت تمام شده محصولات است، به بیان دیگر قیمت محصول تولید شده باید کاهش یابد تا کالاهای ایرانی قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی باشد. 

دولت باید در سیاست های تامین اجتماعی و نیز نرخ مالیات تجدید نظر کند. متاسفانه بیشتر مالیات از بنگاه های کوچک دریافت می شود و این درحالیست که دولت باید از این بنگاه ها حمایت کند. 

بازار نیوز: به نظر شما این درست است که کارفرمایان صرفا منتظر کمک دولت دست روی دست بگذارند و آیا  در کشورهای توسعه یافته نیز بنگاه ها به همین روش عمل می کنند یا خود به یافتن روش های جدید برای بهبود کسب و کار قانونی خود اقدام می کنند؟
در کشورهای پیشرفته خود بنگاه ها و شرکت ها دست به کار می شوند و شرایط را برای خود بهتر می کنند اما باید بپذیریم که خیلی از گزینه هایی را که آنها در اختیار دارند در اختیار ما نیست برای مثال دسترسی آسان به فناوری های جدید و بهینه سازی تولید و نیز اتصال به منابع مالی خارجی و امکان برقراری همکاری اقتصادی سهل الوصول از مواردی است که برای شرکت های ایرانی مقدور نیست. از این رو بسیاری از مشکلات به دلایلی است که خارج از اختیار بنگاه ها می باشد.

البته این به معنی بی تفاوت بودن هم نیست چنانکه می دانید طبق برنامه ششم باید یک سوم رشد اقتصادی از طریق بالا بردن بهره وری تحقق یابد.  

بازار نیوز: به صادرات اشاره کردید و می دانیم که روسیه توسط غرب تحریم شد و بازار وارداتی خود را تغییر داد ، بیشتر کشورهای خاورمیانه که اقتصاد آنها به نوعی رقیب ما بودند به شدت تضعیف شده اند مانند ترکیه، در این شرایط آیا بهتر نبود اتاق بازرگانی ایران با همکاری دولت از چنین وضعیتی استفاده کرده و برای بهبود بازار صادراتی اقدام جدی انجام می داد؟
در گذشته امکان رقابت در کشورهایی مانند روسیه و سایر کشورهای منطقه در حوزه آسیای میانه و قفقاز به دلیل عوارضی که آن دولت ها بر کالاهای ایرانی اعمال می کردند وجود نداشت که این هم به دلیل روابط و معاهدات میان دولت هاست، و شرکت ها امکان رقابت نداشتند. 

چنین روندی نیازمند تغییر رویکرد در عرصه روابط میان کشورها بود که در چند سال اخیر شرایط برای تجارت با روسیه به نحو چشمگیری بهبود یافته است. 

در همین سفر اخیر رئیس جمهور به کشورهای ارمنستان ، قزاقستان و قرقزستان موارد مشابه بررسی شد و هیاتی از اتاق بازرگانی ایران نیز در این سفر حضور داشتند.
در خصوص رقابت با ترکیه هم که بخش اعظم درآمدهایش از طریق گردشگری است باید گفت در کشور ما به دلیل برخی مسایل کلان ، امکان جذب گردشگران خارجی مانند ترکیه وحود نداشته است.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: