bazarnews

کد خبر: ۱۱۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
روحانی:
رئیس جمهور در پاسخ به نامه یک کارگردان معروف سینما در خصوص وضعیت معیشتی کارتن خواب ها گفت : گورخوابی از فقر در این شهر برای مردم و دولت غیر قابل تحمل است.
بازار نیوز - رئیس جمهور در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت،وزارتخانه ها،سازمان ها و استانداری‌های سراسر کشور گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران مساله نظارت و بازرسی اهمیت ویژه ای دارد و اساسا هرگونه اختیار و قدرت در یک نظام اگر توام با نوعی بازرسی و نظارت نباشد، احتمال انحراف و فساد در آن بسیار زیاد است.

 آقای روحانی با طرح این سوال که چرا ما با وجود دستگاه های نظارتی مختلف در کشور باز هم شاهد تخلفات بزرگ هستیم و چگونه می شود تخلف عظیم و بزرگ سه میلیارد دلاری در ایران و در دولت قبل اتفاق می افتد تصریح کرد: نظارت کدام یک از دستگاه های نظارتی دقیق نبوده یا قوانین و مقررات نظارتی ما یا افرادی که مسئولیت های نظارت را برعهده دارند دارای اشکال هستند؟
رئیس جمهور گفت: مگر یک نفر به تنهایی می تواند سه میلیارد دلار را به جیب بزند؟

وی افزود: این شخص به کجا وصل بوده است؟ چه کسانی به او کمک کرده اند؟ شرکای وی چه کسانی بوده اند؟ در چه رده هایی بوده اند و چگونه نفت در اختیار یک فرد قرار گرفته است؟ چگونه اموال در اختیار یک فرد قرار گرفته و چگونه میلیون ها دلار، صدها میلیون دلار غیر از نفت پول در اختیار او قرار گرفته است؟

رئیس جمهور با اشاره به رسیدگی دستگاه قضایی به این پرونده گفت: من درباره دستگاه قضایی یا حکم آن فرد بحثی ندارم و آن مربوط به دستگاه قضایی است .
وی افزود: اما سوال مردم همچنان باقی است، یک فردی اعدام شود، پول چه می شود و پولی که در اختیار این فرد بوده چه شد و کجا رفت و چه کسانی در این زمینه مقصر بوده اند و چه کسانی نقش داشتند؟

آقای روحانی گفت: من از آغاز این پرونده پیشنهاد کردم این فرد به جای اینکه مستقیم در اختیار دستگاه قضایی قرار گیرد، در اختیار وزارت اطلاعات قرار گیرد تا اطلاعات این موضوع کاملا آشکار و شفاف شود و پرونده پخته شود و سپس در اختیار دستگاه قضا قرار گیرد.
وی افزود: به هر دلیل این نظر عملی نشد حال انتظار مردم این است که ماجرا برای مردم روشن شود، مردم سوالاتی دارند و باید سوال مردم پاسخ داده شود.

رئیس جمهور گفت: من به عنوان نماینده ملت ایران و مسئول اجرای قانون اساسی در پرونده های مهمی که میلیاردها اموال عمومی مردم حیف و میل شده است باید در آن پرونده به سوالات مردم پاسخ داده شود.
آقای روحانی افزود: اگر پاسخ داده نشود چیزی مهم تر از سه میلیارد دلار و ده ها میلیارد دلار را از دست داده ایم و آن مسئله اعتماد عمومی مردم و سرمایه اجتماعی است.

وی گفت: بزرگ ترین سرمایه که نظام جمهوری اسلامی ایران دارد سرمایه اجتماعی است و ما به جز مردم کسی را نداریم و قدرت ما قدرت مردم است ، موشک و هواپیما و نیروی نظامی همه سر جای خود محفوظ و دست آنها درد نکند، اما آنها قدرت دوم هستند و قدرت اول مردم هستند.

رئیس جمهور در بخش دیگری ازسخنان خود به تعدد دستگاه های نظارتی در کشور در قوای سه گانه و همچنین ارگان های مختلف اشاره کرد و وظیفه مجلس شورای اسلامی را تفحص، تحقیق و استیضاح و سوال دانست و افزود: با کمی مسامحه می شود گفت مجلس وظایف  نظارتی دارد.

رئیس جمهور تأکید کرد: نباید خرده حساب ها، دشمنی ها، دعواها و اختلافات موجب آن شود که از عدالت فاصله بگیریم؛ عدالت موضوعی فرای مسائل قومیتی، مذهب، جناح بندی های سیاسی، مسائل خانوادگی و محلی است. 
آقای روحانی درادامه سخنان خود در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت، وزارتخانه ها، سازمان ها و استانداری های سراسر کشور افزود: غیر از مردم که کسی را نداریم و قدرت ما قدرت مردم است. 

رئیس جمهور اظهار داشت: امروز دیگر موشک، هواپیما و نیروی نظامی سر جای خود محفوظ و بسیار عالی است، اما آنها قدرت دوم هستند و قدرت اول و قدرت ملی را وقتی می خواهیم مورد بررسی قرار دهیم، قدرت مردمی و اعتماد مردم و همچنین سرمایه اجتماعی جزو قدرت های اول محسوب می شوند. 

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از وظایف مهم نظارت ها و بازرسی ها، ترمیم سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است گفت: در هر موضعی اگر جرم، تخلف و انحراف بزرگی رخ دهد و اگر مردم احساس کنند آن تخلف تنها مربوط به یک فرد نبوده و مربوط به تخلف یک مجموعه بوده است، باید مسئله برای مردم واضح شود و توضیح داده شود تا بتوانیم مشکلی را که در اعتماد عمومی جامعه به وجود آمده است ترمیم کنیم. 

آقای روحانی افزود: قدم اول نظارت این است که با فرد مقصر و متخلف برخورد شود اما مهم تر از آن این است که ما در فرایند کار باید ببینیم که قوانین، مقررات و رویه های ما چه اشکالی داشته است. 
رئیس جمهور اضافه کرد: هر بازرسی مهمی در نهایت باید به یک پیشنهاد برای اصلاح فرایندها و رفع نقص رویه ها، مقررات ، آیین نامه ها و حتی قوانین حاکم بر کشور منجر شود. 

آقای روحانی در ادامه با اشاره به اینکه در بازرسی ها نیازمند تخصص های گوناگون هستیم اظهار داشت: بازرسی تنها بخش حقوقی نیست بلکه بخش فنی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن نیز مهم است و گاهی تخلفات یا انحرافاتی که رخ می دهد به دلیل نقایص در بخش اقتصادی، فنی و گاهی هم به خاطر نقایص در بخش های حقوقی، قضایی، مقررات و رویه های حاکم است. 
رئیس جمهور تأکید کرد: باید بتوانیم به آن نقایص برسیم و آن را رفع کنیم.
 
آقای روحانی افزود: اگر نواقص رفع نشود، نمی توانیم به نقطه ای برسیم که بتوانیم سلامت سیستمی را در جامعه تضمین کنیم. 
رئیس جمهور اضافه کرد: نیاز داریم تا متخلف را شناسایی کنیم و پس از شناسایی آن، از ایجاد تخلفات بعدی نیز پیشگیری کنیم. 
آقای روحانی با بیان اینکه قانون اساسی یکی از وظایف قوه قضاییه را اقدام مناسب برای پیشگیری از جرم و اصلاح مجرمان قرار داده است، اظهار داشت: ظاهراً ما متوجه قانون اساسی نشده ایم زیرا براساس قانون اساسی، عمل قوه قضاییه باید پیشگیری کننده باشد. 
رئیس جمهور افزود: یکی از عوامل پیشگیری این است که مردم کاملاً به دستگاه قضایی مطمئن باشند و سلامت دستگاه قضایی پیشگیری کننده است. 

آقای روحانی اضافه کرد: خیلی مهم است که در دستگاه قضایی و نظارتی و ارزیابی ها پیشداوری نداشته باشیم.
رئیس جمهور گفت: در بسیاری از موارد به خاطر مسائل حزبی، جناحی و گاهی مسائل قومیتی و حتی ظاهر طرف، پیشداوری می کنیم. 
آقای روحانی با بیان اینکه چرا یک عده در کشور ما حاشیه امنیتی دارند تصریح کرد: این حاشیه امنیتی از کجا آمده است و چرا برخی خبرگزاری ها، سایت ها و روزنامه ها حاشیه امنیتی دارند و هرچه بنویسند، بگویند، فحاشی کنند و تهمت بزنند حتی گاهی نیز تشویق می شوند؟ 

رئیس جمهور تأکید کرد: اگر آن تهمت ها مربوط به دستگاه اجرایی باشد تشویق نیز می شوند.
آقای روحانی افزود: از همه مهم تر این است که ما از وقوع گناه خوشحال می شویم، بعضی ها به خاطر مسائل جناحی و خطی حتی وقتی روزنامه ها و سایت ها را باز می کنند و توهین و فحاشی ها را می بینند یعنی گناه و تخلف از فرمان خداوند را می بینند، از آن خوشحال نیز می شوند. 

رئیس جمهور با بیان اینکه سقوط اخلاقی در جامعه زمانی رخ می دهد که کسی از گناه، منکر و دروغ خوشحال شود اظهار داشت: گاهی برخی افراد افراطی در داخل جناح ها معتقد هستند دروغ اگر علیه جناح خودشان باشد بد است اما اگر علیه جناح مقابل باشد خوب است. 
آقای روحانی تصریح کرد: اسلام آمده است تا ما را از این ذلالت ها و گمراهی ها نجات دهد. 

رئیس جمهور تأکید کرد: نباید خرده حساب ها، دشمنی ها، دعواها و اختلافات موجب آن شود که از عدالت فاصله بگیریم؛ عدالت موضوعی فرای مسائل قومیتی، مذهب، جناح بندی های سیاسی، مسائل خانوادگی و محلی است. 
آقای روحانی با اشاره به اینکه نباید مسائل جناحی و سیاسی در امور بازرسی و نظارت دخالت داشته باشد گفت: در بازرسی ها نکته اول این است که ما عدالت را مدنظر قرار دهیم اما نکته دوم نیز این است که در تمام بازرسی ها به این نقطه برسیم که اشکال ریشه ای در کجا بوده است. 

رئیس جمهور افزود: اگر آن مشکل را یافتیم و منعکس کردیم و مقررات، رویه ها، شیوه ها و سیستم را اصلاح کردیم آنوقت می توانیم در کار خود موفق باشیم. 
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: