bazarnews

کد خبر: ۱۲۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
یک گروه از این تظاهرکنندگان یعنی شبکه مسیحیان پروتستان طرفدار محیط زیست، تبلیغات تلویزیونی خود را علیه USV آغاز کرده و این سؤال را مطرح می‌کردند که: «مسیح قرار است چه اتومبیلی را براند»؟
بازار نیوز -  آمریکا با مصرف میانگین 19 میلیون بشکه نفت خام بزرگترین هضم کننده طلای سیاه است که بیش از 10 میلیون بشکه آن توسط خودروهای این کشور دود می‌شود. این کشور از دیرباز تا کنون در این حوزه  دچار ضعف جدی بوده و اندکی محدودیت در تامین سوخت اهالی این سرزمین، نارضایتی‌های بسیاری را در پی دارد. از بحران سال 1973 گرفته تا به این سو، آمریکایی‌ها با این مشکل دست به گریبان بوده اند.
 
میزان اهمیت فوق العاده صنعت اتومبیل در اقتصاد ایالات متحده آمریکا را می‌توان با تحولاتی که در فاصله سال‌های 2002- 1999 به وجود آمد نیز اندازه‌گیری کرد و سنجید. با نزدیک شدن پایان قرن بیستم، سرعت سرسام آور در تکنولوژی اطلاعات و رونق ارتباطات و بالا رفتن انفجار آمیز قیمت‌های سهام ناگهان متوقف شد و سیر نزولی به خود گرفت و در این مقطع بود که اهمیت صنعت اتومبیل بار دیگر بیش از هر زمان دیگر معلوم و مشخص شد.
 
با کاهش نرخ بهره در معاملات اتومبیل که در برخی موارد حتی به صفر رسید، صنعت اتومبیل توانست میزان پولی را که مصرف کنندگان آمریکایی خرج می‌کردند و آثار متعددی که این امر داشت افزایش دهد. میزان فروش اتومبیل که در سال 1999 به 17.4 میلیون دستگاه می‌رسید و در واقع رقم بی‌سابقه ای بود رو به افزایش گذاشت و در سال 2000 به 17.8 میلیون رسید و فقط در سال 2001 در رقمی کمتر از 17.7  میلیون ثابت ماند.
 
البته صنعت اتومبیل‌ سازی آمریکا از اوایل دهه 1970 نیز تغییراتی پیدا کرده است. یک سوم اتومبیل‌های کوچک و سبک که اکنون در ایالات متحده خریداری می‌شود، یا توسط کارخانه‌های خارجی ساخته می‌شود و یا مستقیماً وارد شده و یا در یکی از شعب کارخانه‌های آمریکایی که مالکیت آن خارجی است تولید می‌شود. رقابت بسیار شدید است و سوددهی اتومبیل کاهش یافته است. اکنون جنرال موتورز بیشتر از آنکه از تولید اتومبیل درآمد داشته باشد از کارهای مالی سود می‌برد و درآمد کسب می‌کند. اما علیرغم اینکه واردات اتومبیل از ژاپن، آلمان و کره جنوبی در دهه 1990 به تعداد قابل ملاحظه ای افزایش یافته است، به طور کلی این تحولات مانع ادامه رشد صنعت اتومبیل آمریکا نشده است.
 
اما یک تغییر ویژه در صنعت اتومبیل سازی ایالات متحده، آثار مهم و قابل توجهی بر رشد مصرف نفت در ایالات متحده داشته است: میزان فروش اتومبیل‌های سبک و کوچک در کل وسایل نقلیه ازجمله اتومبیل‌های کوچک اسپورت که به SUV موسوم هستند از دهه 1980 به این طرف بسیار بالا رفته است.
 
اتومبیل‌های اسپورت سبک از خودروهای معمولی مصرف بهینه کمتری دارند. تا آوریل سال 2003 که «سازمان ملی بزرگراه‌ها» و «ایمنی راه‌های ایالات متحده» اجازه داد تا میزان مصرف سوخت برای اتومبیل‌های اسپورت هر 20.7 مایل یک گالن باشد، این میزان برای اتومبیل‌های استاندارد 27.5 مایل یک گالن بود اما خودرو‌های سبک SUV سود و منفعت بیشتری برای تولیدکنندگان و فروشندگان اتومبیل داشت. به همین جهت استراتژی مجموعه شرکت‌های بزرگ اتومبیل سازی در ایالات متحده جنرال موتورز، فورد، و کرایسلر این بوده که میزان تولید خودروهای سبک را در کل تولید وسایل نقلیه خود افزایش دهند.
به عبارت دیگر، صنعت­ سنتی اتومبیل‌سازی ایالات متحده بیشترین توجه و نیروی خود را بر آن قسمت از بازار اتومبیل متمرکز کرد که به کمبود بنزین در ایالات متحده کمک می‌کرد.

پس از حادثه حمله تروریستی 11 سپتامبر، ارتباط میان اتومبیل‌های اسپورت سبک و وابستگی آمریکا به نفت اعراب و نیز آثار اتومبیل در محیط­ زیست، آمریکایی‌ها را به این فکر انداخت که در مورد مطلوبیت اتومبیل های اسپورت تردید کنند. در نوامبر سال 2002، گروهی از کشیش ‌ها، فعالان یهودی و مسیحیان پروتستان در مقابل ساختمان مرکزی شرکت جنرال موتورز اجتماع و تظاهرات کردند و از این شرکت خواستند با انجام یک سری «اقدامات اخلاقی» تولید اتومبیل‌هایی که مصرف بنزین بسیار بالایی دارند را کم کند. یک گروه از این تظاهرکنندگان یعنی شبکه مسیحیان پروتستان طرفدار محیط زیست، تبلیغات تلویزیونی خود را علیه USV آغاز کرده و این سؤال را مطرح می‌کردند که: «مسیح قرار است چه اتومبیلی را براند»؟

عالیجناب «جیم بال» رهبر این شبکه چنین استدلال می‌کرد که آلودگی ناشی از اتومبیل­ بر مخلوقات خداوند اثر مخرب می‌گذارد. او می‌گفت: «ما در اعتلای این کلام تلاش می‌کنیم که همسایگان خود  را دوست می‌داریم و برای طبیعت و مخلوقات خداوند اهمیت بسیار زیادی قایل می‌باشیم، سازندگان اتومبیل و سیاستمداران هم باید اتومبیل‌هایی بسازند که تجلی دهنده ارزش‌های اخلاقی ما باشد.»
 
گروه دیگری از تظاهرکنندگان و فعالان، به ارتباط میان SUV و واردات فزاینده نفت از کشورهایی به قول آنها، حامی و تروریسم، اشاره داشتند. اما گروه دیگری از مسیحیان پروتستان ایلات متحده، که بسیاری از آنان به رانندگی با USV  بسیار علاقه مند بودند با نظر عالیجناب «بال» مخالفت می‌کردند. عالیجناب «پت رابرتسون» مخالفان اتومبیل‌های USV  را محکوم می‌کرد و می‌گفت: «من فکر می‌کنم ارتباط دادن عیسی­ مسیح با مخالفان USV  یک نوع کفر و ارتداد بوده، آن را یک شوخی می‌دانم.»
 
صاحبان اتومبیل‌های اسپورت در آمریکا هم صفحه ­ای از روزنامه US TODAY را برای تبلیغات خود اختصاص داده بودند که یکی از افراد رنگین پوست (هیسپانیک) را نشان می‌داد که مسیح را صدا می‌کرد و مسیح هم با غرور و افتخار در کنار USV  خود ایستاده بود و می‌گفت که اتومبیل خود را خیلی دوست دارد. در همین راستا، یک سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان اتومبیل» اعلام کرد که ممکن است مسیح یک اتومبیل SUV را انتخاب کند و عده ای از حواریون او نیز با وی سوار بر آن اتومبیل شوند.
عصر نفت
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: