bazarnews

کد خبر: ۱۲۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
حجتی عنوان کرد؛
وزیر جهاد کشاورزی در جشنواره ملی کشاورزان با تجلیل از کشاورزان نمونه گفت: متاسفانه در فضای غبارآلود امروز تنبلی و بی حالی باعث شده است که ما نتوانیم کاری انجام دهیم .
بازار نیوز - وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه خرید تضمینی به روش سنتی بدترین روش حمایت از تولیدکننده است، گفت: از توانایی های بالقوه بخش کشاورزی استفاده درست نمی کنیم و در این زمینه شاهد کم‌توجهی هستیم.

محمود حجتی در اولین جشنواره ملی کشاورزان ایران و سی و یکمین دوره انتخاب و معرفی و تجلیل از چهره های نمونه بخش کشاورزی اظهار داشت: در فضای غبارآلود فعلی که بخش عمده ای از آن به دلیل تنبلی و بی حالی است، مقدمات دست به دست هم داده اند تا ما نتوانیم کاری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه کشور با مشکلات اقلیم، کم آبی و مواردی از این قبیل مواجه است افزود: با این حال کشاورزان نمونه به ما آموختند که با همین منابع محدود نیز می توان در بخش کشاورزی موفق عمل کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه ما در آینده باید مصرف آب را به کمتر از چیزی که در حال حاضر استفاده می کنیم برسانیم، گفت: برای پایداری تولید و حفاظت از خاک، ما مجبور هستیم این کار را انجام دهیم.

حجتی ادامه داد: کشاورزان نمونه با رعایت اصول فنی مهندسی، فراگیری آموزش های لازم و به کار گیری توصیه های دقیق فنی موفق به افزایش بهره وری در بخش تولیدات کشاورزی شده اند و چندین برابر متوسط ملی تولید می کند. به گونه ای که تولید آنان در گندم آبی بیش از ۳ برابر متوسط ملی و در گندم دیم بیش از ۵ برابر متوسط ملی است. به گفته وی؛ در برخی محصولات تولید کشاورزان نمونه بین ۷ تا ۱۰ برابر متوسط ملی است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ما نمی گوییم که همه تولیدکنندگان باید به این اعداد دست پیدا کنند بلکه اگر تولید ما دوبرابر نیز شود کافی است.

حجتی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش بهره وری و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: طی سالهای اخیر سطح زیر کشت گندم ۶۰۰هزار هکتار کاهش پیدا کرده و به مراتب آب کمتری در این زمینه مصرف شده است.

وی با بیان اینکه کشاورزی یک بخش اقتصادی و بهره ور است، گفت: اساس آنچه در برنامه های وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، افزایش بهره وری و آنچه که حاصل شده به همین دلیل بوده است. ضمن اینکه این مساله طی چند سال اخیر ثابت شده است.

حجتی تصریح کرد: کشاورزی بخشی است که با کمترین ورودی سرمایه، بیشترین بازدهی را داشته که ما این مساله را دیدیم و هنوز هم می بینیم.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت های بالقوه ای در بخش کشاورزی وجود دارد که از آنها استفاده نمی کنیم یا بد استفاده می کنیم، ادامه داد: این درست است که ما نسبت به کشورهای دیگر آب کمتری داریم اما با همین میزان آب نیز می توانیم کارهای مهمی انجام دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بهره وری آب طی سالهای اخیر از حدود ۳۷ تا ۳۸ درصد به حدود ۴۳ تا ۴۴ درصد در مزارع افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: وزارت نیرو سال گذشته ۱۶هزار حلقه چاه غیرمجاز و در سال جاری نیز تاکنون ۱۰هزار حلقه چاه غیرمجاز را بسته است، همه این مسایل نشان دهنده آن است که مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش پیدا کرده با این حال ما افزایش تولید محصولات در بخش را شاهد هستیم.

حجتی در اظهارنظری جداگانه درباره کشت نشائی نیز گفت: ما به این دلیل موافق توسعه کشت نشائی به جای کشت بذر هستیم که این نوع کشت زمان تولید برخی محصولات به ویژه سبزی و محصولات جالیزی را به یک سوم کاهش می دهد، ضمن اینکه بین ۳۰ تا ۳۵درصد نیز آب کمتری مصرف می شود.

وی با اشاره به اینکه زنجیره تولید، حلقه گمشده بخش کشاورزی است اظهار داشت: ما در این حوزه آنچنان که باید نتوانستیم قدم برداریم. تولید به ویژه وقتی اقتصادی و انبوه شود، بدون زنجیره ابتر است.

این عضو کابینه دولت یازدهم تاکید کرد: ما باید زنجیره های تولید را تا سفره؛ چه در داخل و چه در خارج پیش ببریم و تا زمانی که به این موضوع توجه نکنیم کار ما ناقص است و احتمال دارد با شکست مواجه شویم.

حجتی با بیان اینکه در این زمینه بسیار کاهلی و بی توجهی کرده ایم و می کنیم، تصریح کرد: این موضوع هرگز در دستور کار ما قرار نگرفته و آنچنان که باید به آن توجه نشده است.

حجتی افزود: به عنوان مثال یک تولیدکننده سیب زمینی باید خود سردخانه داشته باشد. ما نمی توانیم ۶میلیون تن سیب زمینی تولید و همه این میزان را به صورت تازه خوری مصرف کنیم. بخشی از این تولید باید وارد صنایع تبدیلی و بخشی نیز باید در سردخانه ها ذخیره شود تا طی ۳ تا ۴ ماه آینده آنها را وارد بازر کنیم. ولی آن چیزی که در حال حاضر وجود دارد این است که ما سیب زمینی را به دلالان می فروشیم و یا اینکه روی دستمان می ماند.

مالکیت و مدیریت کشاورزی باید از هم مجزا شود
وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود خرید تضمینی محصولات کشاورزی را مورد اشاره قرار داد و گفت: خرید تضمینی به روش سنتی بدترین روش حمایت از تولیدکننده است و بهترین کار این است که دولت از تولیدکننده حمایت و پشتیبانی کند و ساختار حقیقی و حقوقی در این زمینه ایجاد شود.

وی همچنین ادامه داد: ما اگر به دنبال بازارهای بین المللی برای تولیدات کشاورزی خود هستیم، این هدف با روش تولید در مزرعه امکانپذیر نیست.

به گفته حجتی، طی ۷ الی ۸ سال گذشته برخی از مدیران وارد بازار و حوزه بازرگانی محصولات شدند که در این کار موفق نبودند.

وی تاکید کرد: مالکیت و مدیریت لزوماً یکی نیست و نباید این دو را با یکدیگر اشتباه گرفت.

 در اولین جشنواره ملی کشاورزی ایران و سی و یکمین دوره انتخاب معرفی و تجلیل از نمونه های ملی بخش کشاورزی از ۱۱۸ محقق و کشاورز نمونه در زمینه های مختلف کشاورزی تقدیر به عمل آمد.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: