bazarnews

کد خبر: ۱۲۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۷
هافینگتن پست نظرسنجی کرد:
نظرخواهی مرکز پژوهش‌های زاگبی نشان می‌دهد که دولت روحانی در زمینه شرایط اقتصادی و بهبود اشتغال نمره قبولی گرفته ولی در زمینه‌هایی همچون بهبود دموکراسی و حمایت از حقوق شهروندی رد شده است.
به گزارش خبرنگار بازارنیوز و نقل از هافینگتن پست، در حالی که در نزدیکی انتخابات ایران هستیم، نظرخواهی  مرکز پژوهشی زاگبی  نشان می‌دهد که مردم ایران نسبت به شرایط اقتصادی‌شان، اولویت‌ها و عملکرد دولت راضی نیستند.  نظرخواهی زاگبی در فصل آخر 2016 انجام شده و با 1000 نفر در سرتاسر کشور مصاحبه رو در رو انجام داده است. نتایج این نظرخواهی نشان دهنده افزایش نارضایتی در بین ایرانی‌ها است و نسبت به تحقیقات انجام شده در سال 2014 و 2015 تغییرات بسیاری داشته است. 

به دلیل توافق برجام که در آپریل 2015 صورت گرفته است، مردم ایران انتظار دارند که شرایط زندگی‌شان بهتر شود.  بر اساس نظرخواهی انجام شده در سپتامبر همان سال مردم ایران تمایل دارند تا دولت توجه بیشتری به رشد شرایط اقتصادی و سیاسی درون کشور داشته باشند و همچنین رابطه خود را با کشورهای عرب زبان و غرب بهبود دهند.  حداقل سه چهارم این افراد گفته‌اند که مهمترین اولویت آنها  بهبود شراط اقتصادی ( 81 درصد) و افزایش دموکراسی و حمایت از حقوق انسانی و شهروندی (75 درصد) درون کشور است.

ایرانی‌ها همچنین در این نظرخواهی تمایل دارند که رابطه آنها با دولت‌های عرب (60 درصد) با آمریکا و غرب ( 59 درصد) بهتر شود. 

هنگامی که از آنها در سال 2016 پرسیده شد که میزان رضایت خود را از عملکرد دولت بیان کنند، آنها به وضوح ابراز نارضایتی می‌کردند. 51 درصد از مردم به دولت در زمینه ایجاد اشتغال و بهبود اقتصادی نمره قبولی دادند. این تنها قسمتی بود که دولت توانست از مردم نمره قبولی بگیرد. بیش از 70 درصد از مردم نسبت به  شرایط دموکراسی و حمایت از حقوق مدنی و فردی ناراضی بودند. 85 درصد مردم همچنین از روند ارتباط کشور ایران با غرب و کشورهای عربی ناراضی هستند و امید دارند در آینده این شرایط بهتر شود. 

تمام داده‌های اقتصادی و آماری نشان می‌دهد که روحانی در انتخابات آینده کار مشکلی را دارد و اولویت‌های سیاست‌گذاری توسط دولت با مردم ایران یکی نیست.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: