bazarnews

کد خبر: ۱۲۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴
قلی حسینی درمصاحبه با بازارنیوز:
قلی خسروی درباره دو وام 80 میلیونی که به هر خانواده تعلق می‌گیرد اعتقاد دارد عده‌ای که نیاز ندارند این وام‌ها را ثبت نام کرده‌اند تا بعد دریافت آنها را بفروشند.
به گزارش خبرنگار بازارنیوز قلی‌خسروی کارشناس مسکن درباره طرح پرداخت تسهیلات 160 میلیونی مسکن به خانوارهای کشور می‌گوید: با این طرح، شغلی به نام وام فروشی ایجاد می‌شود. این افرادی که ثبت‌نام کردند منتظر هستند تا آن را به فردی که می‌خواهد مسکن بخرد و شامل شرایط این وام نمی‌شود، یا آن زمان سرمایه لازم را برای سپرده‌گذاری نداشت بفروشند. معضلات این موضوع بسیار زیاد است. هنگامی‌که فردی وامی را می‌فروشد باید وکالت بدهد. یعنی این منزل به نام کسی که وام را گرفته خریداری‌شده و سپس یک قراردادی با فرد جدید بسته شده تا بعد از اتمام اقساط به نام وی شود. برنامه‌های قبلی کشور نیز با همین تجربه همراه بود. 

این کارشناس مسکن درباره کش مکش‌های بعد این تخلف می‌گوید: این موضوع درگیری‌های بسیار زیادی دارد. برای اینکه بانک فقط به فردی که تابه‌حال منزل ندارد وام می‌دهد و این فرد نیز با این پول به همراه سرمایه شخص سومی منزل می‌خرد و با وی وکالت می‌بندد. وکالت هم امری است که با فوت هرکدام از طرفین باطل می‌شود و آن زمان است که کار به قوه قضاییه و به پلیس می‌کشد.  

 وی ادامه می‌دهد: هنگامی‌که تعداد این شکایات زیاد شد آنگاه دولت مجبور می‌شود اجازه نقل‌وانتقال وام را ممکن سازد. باید بدانیم هنگامی‌که کاری را شروع می‌کنیم آن عمل سبب شروع‌ کار خلاف قانون نشود.

راه‌حل قلی‌خسروی درباره جلوگیری از خریدوفروش وام مسکن و ایجاد بازار سیاهم این است که تسهیلات خرید مسکن باید همیشه در اختیار  مردم قرار بگیرد و می‌گوید: نام‌نویسی برای وام یعنی امتیاز.  منظور این است مردم هرزمانی که  تمایل به مسکن داشته باشند به بانک بروند و درخواست وام بدهند و آنگاه کارشناسان مسکن با استفاده از کد ره‌گیری و دسترسی‌های به اطلاعات شناسایی کنند که مسکن در آن منطقه چقدر ارزش دارد. سپس  به فرد 50 یا 60 درصد ملک را وام بدهند.  باید تسهیلات طوری در اختیار مردم قرار بگیرد که موجب رانت نشود. 

اما درهرصورت وی درباره تأثیر این وام‌ها بر بازار مسکن می‌گوید: آن‌چنان تأثیری بر روی شرایط مسکن ندارند و تنها به‌عنوان یک مُسَکن می‌تواند عمل کند. اگر همه بانک‌ها وام مسکن به مردم بدهند و شرایط را مهیا کنند. آنگاه است که می‌توان امید داشت شرایط کشور بهتر شود. 


وی درباره شرایط حال حاضر بازار مسکن می‌گوید: هنوز افزایش قیمت مسکن از تورم پایین‌تر است و باید متوجه این باشیم 170 شغل کلیدی کشور به ساخت‌وساز مرتبط است. باید پول‌هایی که در بانک است را در اختیار مردم قرار دهیم و بهره بانکی را پایین آوریم تا از این طریق انتظار داشته باشیم مقداری شرایط بهبود پیدا کند. تا زمانی پول‌‌ها درون بانک  بماند نمی‌توانیم امید داشته باشیم شرایط بهبود پیدا کند. 

خسروی درباره بانک کاهش قدرت خرید مردم می‌گوید: از سال 91 که دلار سه برابر شده است مردم قدرت خرید خانه را ازدست‌داده‌اند. این افزایش قدرت خرید مردم هم باید با استفاده از ارائه تسهیلات توسط دولت انجام شود.

این کارشناس مسکن درباره سرمایه‌گذاری خارجی در مسکن می‌گوید: در دولت نهم و دهم با گروهی به ترکیه رفتیم شرکتی را به همراه خود آوردیم که شروع به ساختن پروژه مسکن مهر بکنند. اما در آینده امید داریم که مسئولان و مهندسین دیگر اجازه این حرکت را ندهند  تا تولید بخش مسکن بر عهده جوانان کشور باشد. همان جوانانی که الآن در اوکراین و گرجستان در حال ساختمان‌سازی هستند.

وی درباره اتمام پروژه مسکن مهر  توسط دولت یازدهم می‌گوید: مسکن مهر ایراداتی دارد اما ما منتظر  مسکن اجتماعی دکتر آخوندی بودیم تا بعدازآن مقایسه کنیم کدام پروژه بهتر است. به‌هرحال  با توجه به سختی‌های بسیار زیاد مسکن مهر دولت تصمیم گرفت ابتدا آن را به اتمام برساند.

وی درباره مسکن مهر ادامه می‌دهد: هنگامی‌که این پروژه آغاز شد بسیار ارزشمند بود و موجب توقف روند افزایشی قیمت‌ها شد.



خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: