bazarnews

کد خبر: ۱۳۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
ارزش مبادلات تجاری ایران و ترکیه از ابتدای سال جاری تا زمان وقوع کودتای نافرجام، به مبلغی بیش از یک میلیارد و 53 میلیون و 304 هزار دلار می‌رسد.
بازار نیوز -در پی ناآرامی‌های شب گذشته در ترکیه و کودتای نظامی نافرجام علیه دولت این کشور، هنوز امنیت در ترکیه برقرار نشده و از همین رو تجارت ایران و ترکیه در عمل به تعلیق درآمده، چرا که عبور و مرور افراد و انتقال کالاها بین مرزهای دو کشور موقتا ممنوع اعلام شده است. این در حالی است که ترکیه یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران و یکی از گذرگاه‌های تجاری کشورمان محسوب می‌شود. طی سال‌های اخیر مبادلات تجاری دو کشور نوسان‌هایی داشته و در مجموع از سال 85 تا سال 93 روندی صعودی داشته، اما در سال 94 تا حدودی کاهش یافته است.

 بررسی آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد ارزش صادرات ایران به ترکیه از 326 میلیون دلار در سال 85 به میزان یک میلیارد و 975 میلیون و 587 هزار دلار در سال 93 رسیده است. در سال 94 نیز ایران معادل یک میلیارد و 313 میلیون و 654 هزار دلار کالا به ترکیه صادر کرده است. 

 واردات ایران از ترکیه نیز از 886 میلیون و 684 هزار دلار در سال 85 به میزانی معادل سه میلیارد و 873 میلیون و 293 هزار دلار در سال 93 رسیده است. ارزش کل واردات ایران از این کشور در سال 94 معادل دو میلیارد و 754 میلیون و 200 هزار دلار است. 

 بررسی آمارهای گمرک از تجارت ایران و ترکیه تا آخرین روزهای پیش از کودتای نافرجام علیه دولت این کشور نیز نشان می‌دهد که ایران از ابتدای امسال تا روز 20 تیرماه سال جاری معادل یک میلیارد و 354 میلیون و 703 هزار دلار کالا به این کشور صادر کرده است. در همین بازه زمانی ارزش کل واردات ایران از ترکیه که از اصلی‌ترین شرکای تجاری کشور است، به مبلغی معادل 777 میلیون و 268 هزار دلار می‌رسد.

 اقتصادنیوز شکل زیر را بر اساس آمارهای گمرک از یک دهه تجارت رسمی ایران و ترکیه تهیه کرده است.

ایران و ترکیه چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟
به گزارش اقتصادنیوز،‌ آمارهای رسمی گمرک همچنین نشان می‌دهد اقلام عمده صادراتی ایران به این کشور در سه ماهه آغازین سال 95 عبارتند از: «کاتد و قطعات کاتد از مس تصفیه شده»، «آهن و فولاد»، «آلومینیوم»، «گرید نساجی پلی پروپیلن»، «پلی اتیلن گرید بادی»، «اترهای مونو بوتیلیک»، «محصولات نیمه‌تمام از آهن»، «روی غیرممزوج»، «متانول» و «شمش از آهن و فولاد». اقلام عمده وارداتی ایران از این کشور نیز عبارتند از: «موز»، «جو»، «سیگار»، انواع «توتون و تنباکو»، «فسفات کلسیم طبیعی»، «تخته‌های فیبری از چوب یا مواد چوبی»، «پارچه‌های نبافته»، «عدس» و «ماشین آلات». 
اقتصاد نیوز
در یک دهه اخیر تجارت ایران و ترکیه چه نوسان‌هایی داشت؟ +نمودار
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: