bazarnews

کد خبر: ۱۴۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶
در ماه نوامبر اوپک اعلام کرد می‌خواهد از ابتدای ژانویه تولید نفت خود را کاهش دهد. از همان زمان گمانه زنی‌های فراوانی صورت گرفت و برخی کارشناسان می‌گفتند کشورهای عضو به آن پایبند نخواهند بود. حال آمارهای ماه ژانویه نشان می‌ده اوپک توانست به 82 درصد هدف خود برسد.
به گزارش خبرنگار بازار نیوز، در ماه نوامبر اوپک اعلام کرد که می‌خواهد 1.2 میلیون بشکه از تواید نفت خود را از ابتدای ماه ژانویه کاهش دهد. اوپک همچنین اعلام کرد تعدادی از اعضای غیر اوپکی همچون روسیه نیز از کاهش تولید نفت حمایت خواهند کرد بنابراین کاهش نفت به 1.8 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

این اقدام اوپک سروصدای بسیاری کرد. ازیک‌طرف بسیاری دو عامل را اثرگذار می‌دانست که می‌تواند کاهش تولید اوپک را بی‌اثر کند. عامل اول نفت شل آمریکا است. روندهای قیمتی نفت نشان می‌دهد که هرگاه قیمت نفت افزایش‌یافته  تولید نفت در این کشور نیز با افزایش روبه‌رو شده است. زیرا بسیاری از چاه‌های نفتی که بعد کاهش قیمت چند سال گذشته دیگر صرفه‌های اقتصادی نداشتند شروع به تولید می‌کنند. از سوی دیگر آمدن ترامپ نیز چشم‌انداز خوبی را در مقابل تولیدکننده‌های نفت آمریکا قرار داده است. زیرا بسیاری از چاه‌های نفتی که به دلیل مسائل زیست‌محیطی امکان دسترسی به آن وجود نداشت حال دیگر در اختیار آن‌ها قرارگرفته است. تولید نفت آمریکا بر اساس همین عوامل از ماه اکتبر و شش ماه آخر سال 2016 تولید نفت شل 500,000 بشکه افزایش‌یافته است.

عامل دوم نیز مربوط به پایبندی کشورهای عضو اوپک  به تعهد کاهش تولید می‌شود. آیا کشورهای اوپک به کاهش تولید خود پایبند خواهند ماند؟ تاریخ اوپک که این‌طور نشان نمی‌دهد. اوپک بارها اعلام خواهد کرد بر روی ذخایر نفتی کشورها نظارت خواهد کرد تا اعضا بر توافق پایبند بمانند. اما کشورهای عربستان و روسیه همواره پاشنه آشیل این توافق بوده‌اند. زیرا اگر که آن‌ها توافق را نقض کنند و اقدام به تولید و صادرات نفت بیشتر کنند آنگاه کشورهای ازجمله کویت، امارات، قطر نیز دنباله‌روی آن‌ها خواهند بود. روند تاریخی هم همین را نشان می‌دهد. اما وزیر انرژی عربستان بعد از اجلاس اوپک گفت: تولید نفت خود را حتی بیشتر از میزان تعیین‌شده در توافق 30 نوامبر اوپکی‌ها پایین خواهیم آورد.  

اما میزان تمکین کشورهای نفتی به تعهدات خود چقدر بوده است و رویترز در آخرین گزارش خود به بررسی صادرات نفت‌ اوپک پرداخته است و می‌گوید 13 عضو آن به نسبت ماه ژانویه که 33.340 میلیون بشکه  در روز تولید داشته‌اند، تولید خود را به 32.270 میلیون بشکه رسانده‌اند که نشان‌دهنده  کاهش 1.07 تولید در روز است. این میزان کاهش نشان می‌دهد که توافق اوپک تا 82 درصد عملی شده است. 



چه کشورهایی به توافق اوپک پایبند بودند/ پایبندی پایین ونزوئلا/عربستان جور کشورهای دیگر را کشید


آمارهای بالا نشان می‌دهد کشور عربستان سعودی به کاهش تولید نفت خود پایبند بوده است و حتی بیش از میزان توافق شده نفت خود را کاهش داده است میزان تمکین این کشور که از تقسیم کاهش توافق صورت گرفته بر کاهش توافق شده به دست می‌آید 116 درصد است. 

کشور ونزوئلا کمتر از ساید کشورها به توافق پایبند بوده است.  بعد از توافق وزارت نفت ونزوئلا با صدور بیانیه‌ای تصریح کرده بود که شرکت ملی نفت این کشور تصمیم گرفته است در راستای تحقق تصمیم اخیر اوپک، میزان تولید روزانه خود با 95 هزار بشکه کاهش دهد.  به این حال آن‌ها تنها میزان تولید نفت خود را تنها 15000 بشکه در روز کاهش دادند و درصد تمکینشان برابر 18 درصد بود. این کشور شرایط بسیار بد اقتصادی را تجربه می‌کند و از همان ابتدا نیز پیش‌بینی می‌شد این کشور علی‌رغم تأکید وزیر نفت و رئیس‌جمهور ونزوئلا به توافق پایبند نماند.

کشور ایران از کاهش تولید نقت مستثنا شده بود به همین دلیل در مقابل نام ایران عدد 23000-  قرارگرفته است. یعنی اینکه در این مدت نه‌تنها میزان تولید نفت خود را کاهش نداده بلکه با افزایش نیز روبه‌رو شده است. میزان تولید نقت ایران در ماه ژانویه 3 میلیون و 730 هزار بشکه بیان‌شده است. بنابراین این توافق به هر سرانجامی که برسد ایران پیروز این بازی خواهد بود. 

برچسب ها: بازار ، بازارنیوز ، bazarnews ، اوپک ، نفت
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: