bazarnews

کد خبر: ۱۴۳۹۳
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
طی هفته گذشته تجمع اعتراض آمیز سپرده گذاران موسسه مالی و اعتباری کاسپین مقابل بانک مرکزی به تیتر داغ رسانه های خبری تبدیل شد.
بازار نیوز - بعد از اعلام ورشکستگی از سوی موسسه مالی و اعتباری کاسپین و در پی ناتوانی این موسسه برای بازپرداخت سپرده های مردم، شائبه ای در خصوص اعطای مجوز از سوی بانک مرکزی به این موسسه شکل گرفته است.

هر چند که در اطلاعیه 11 بهمن ماه 95 که بر روی خروجی سایت بانک مرکزی قرار گرفت، با انحلال 8 تعاونی اعتبار فرشتگان، الزهرا، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات، پیوند، بدر توس و امید جلین موافقت شد و مجوز فعالیت موسسه اعتباری کاسپین با سرمایه 3.000 میلیارد ریال در مورخ 27/12/ 94 هم صادر شد.

البته با وجود مستندات موجود و اعطای مجوز رسمی از سوی بانک مرکزی به موسسه کاسپین، باز هم در رسانه های مختلف و فضای مجازی مطالبی دال بر غیر مجاز بودن موسسه کاسپین شنیده می شود، در حالی که سپرده گذاران با وجود اطمینان و اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر اعطای مجوز به این موسسه اقدام به سپرده گذاری در موسسه کاسپین کرده اند.

پاسخ به شبهه ای درباره مجوز کاسپین + سند

حال این سوال شبهه برانگیز ذهن همه را درگیر خود کرده است که اگر این موسسه مجوز بانک مرکزی را دریافت کرده است چرا بانک مرکزی به عنوان مرجع بزرگ مالی و پولی کشور پاسخگویی مشکل مردم نیست؟ و اینکه با وجود اتفاقات پیش رو، باز هم مردم باید نگران سرمایه گذاری در بانک های مجاز از سوی بانک مرکزی باشند یا خیر؟

مردم باید چه مستنداتی را برای بازپس گرفتن سپرده های خود در این موسسه به بانک مرکزی ارائه دهند در حالی که در اینجا اطلاعیه بانک مرکزی و مستندات ارائه شده به وضوح بیانگر تایید اعطای مجوز به موسسه مالی و اعتباری کاسپین از سوی بانک مرکزی است.

پاسخ به شبهه ای درباره مجوز کاسپین

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
0
3
آقای روحانی رییس جمهور محترم الان دقیقا کجایی.....؟؟!!

در تاریخ بانکداری ایران نداشتیم که……

یک موسسه اعتباری مجاز که مجوز خود رو از بالاترین و تنها نهاد صادر کنند مجوز حاکمیتی دولت یعنی بانک مرکزی گرفته باشد و مردم بیشماری از آن تاریخ به بعد با اعتماد به مجوز صادره به آن موسسه مراجعه و سپرده گذاری کرده باشند …..ولی سپس این موسسه از پاسخگویی به مردم و دادن پول به آنها و ادای حق الناس خود داری می کند!

مردمی که با دیدن مجوز و لیست اسامی موسسات مجاز در سایت بانک مرکزی که به اعتماد به مجوز آن موسسه از مورخ۱۳۹۴/۱۲/۲۷ سپرده گذاری کردند در واقع توسط بانک مرکزی اغفال و فریب داده شده اند…
اسامی موسسات مجاز مالی در کشور در سایت ذیل در سایت بانک مرکزی وجود دارد:
http://cbi.ir/simplelist/1541.aspx
در این لیست ۵ عدد موسسه نام برده شده و موسسه کاسپین هم پنجمین موسسه مالی مجاز هست و هیچ چیزی بعنوان مشروط و محدود و محکوم و مختوم و…..گفته نشده است

در تاریخ بانکداری ایران نداشتیم که بعد مجوز مردم رو بدبخت و آواره کنند……
باید یادآوری کرد به آقای سیف که:
هیأت مدیره کلیه بانک ها و موسسات مجاز از جمله موسسه مجاز کاسپین رو بانک مرکزی تأیید کرده اید…. . مدیرعامل با نظر شما منصوب شده…..حالا تعویض تابلو و دفترچه را انداختید گردن قوه قضاییه و یک قاضی ، پرداخت پول را هم انداختید گردن هیأت تسویه تعاونی ها؟!
آقای سیف جواب به سوالات افکار عمومی و رسانه ها رو بده …. :

**چرا در مورخ۱۳۹۴/۱۲/۲۷ روز صدور مجوز به مردم اعلام نکردی در این موسسه سپرده گذاری نکنید ؟!

**چرا اسم موسسه رو در لیست موسسات مجاز و در سایت بانک مرکزی ثبت کردی تا مردم دچار فریب بشوند؟؟!!

**چرا فرار به جلو میکنی و رفع مسولیت انسانی و اخلاقی و اجتماعی؟!


**چرا قصور و کوتاهی خود و نیز امضای با مجوز خود رو بر عهده نمیگیری و به گردن قوه قضاییه و دیگران می اندازید؟!….
پاسخ ها
رضا
| |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
""تناقض رفتار حسن روحانی رییس جمهور از فاجعه مالی کاسپین تا پلاسکو""

اگر دولت روحانی از مسئولیت پلمپ پلاسکو (توسط وزارت کار) شانه خالی می‌کند، اما در موضوع مؤسسه مالی ""مجاز کاسپین"" که پنجمین موسسه مالی مجاز کشور و ثبت در سایت بانک مرکزی و بورس ایران است طبق قانون همه مسئولیت (حتی پرداخت زیان و ضرر سرمایه‌گذاران) بر عهده دولت (بانک مرکزی) است.

مرور مواد زیر از مقررات ناظر بر تأسیس و شيوه فعاليت موسسه‌های اعتباري غير بانکي این مسئولیت انکار نشدنی دولت و بانک مرکزی را یادآوری می‌کند:

ماده١٤- صلاحيت تخصصي اعضاء اصلي و علی‌البدل هيات مديره، مديرعامل و قائم‌مقام مديرعامل و التزام آنان به‌نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران بايد به تأیید بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران برسد.

میلیون ها ایرانی در شهرهای مختلف ایران اسلامی با مجوز فوق الذکر مغبون و متضرر شده اند و بانک مرکزی ضمن فرافکنی و فرار از مسئولیت های قانونی و اخلاقی و انسانی خود مردم کشور رو با چالشی بزرگ مواجهه نموده است.
مردمی که با دیدن مجوز و لیست اسامی موسسات مجاز در سایت بانک مرکزی که به اعتماد به مجوز آن موسسه از مورخ۱۳۹۴/۱۲/۲۷ سپرده گذاری کردند در واقع توسط بانک مرکزی اغفال و فریب داده شده اند.


سوال مردم ایران این است رییس جمهوری که برای حقوق شهروندی حساسیت داد چرا برای پایمال شدن حقوق میلیونها ایرانی مسلمان مورد ظلم مستقیم وزیر اقتصاد و بانک مرکزی سکوت کرده است و با گذشت 3 ماه نه عذر خواهی میکند و نه وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی متخلف را عزل؟؟!!!

آیا رییس جمهور از اوضاع کشور و ظلم زیر دستانش خبرندارد؟؟!!
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
0
3
یادآوری تاریخی از سخنان ریاست محترم کل بانک مرکزی ایران آقای سیف::

1) جناب سیف در اردیبهشت ماه سال 95 که خبرگزاری مهر آن را منتشر و در روزنامه دنیای اقتصاد چاپ شده است توجه کنید:
"لیست و مشخصات بانکها و موسسات غیر مجاز در سایت بانک مرکزی وجود دارد و مردم می توانند با مراجعه به این سایت نسبت به سپرده گذاری در بانکهای مجاز مورد تائید بانک مرکزی اقدام کنند."

وی با بیان اینکه خطر سپرده گذاری در بانکها و موسسات غیر مجاز، از دست دادن تمامی سرمایه یک فرد است، افزود: مردم باید همیشه آگاه و مطلع باشند که سرمایه گذاری ها در موسساتی باشد که دارای مجوز رسمی از بانک مرکزی هستند و به این امر توجه کنند که سپرده گذاری در موسسات غیر مجاز خطر دارد و باید تبعات آن را قبول کنند.

2) سیف همچنین در مرداد ماه سال 94 که خبرگزاری خانه ملت آن را نشر داده است گفته بود: "با بیان اینکه سپرده گذاری درموسسات مالی غیرمجاز با توجه به ریسک ها و خطراتی که منابع را تهدید می کند به صلاح نیست،تاکید کرد:لذا تاکید می کنیم مردم منابع خود را نزد موسسات مجاز سرمایه گذاری کنند."

با این جملات رئیس کل می توان فهمید که با مراجعه به سایت بانک مرکزی مردم با دیدن نام موسسه کاسپین اقدام به سرمایه گذاری کرده اند و در نتیجه از اتهام و گناه سپرده گذاری در موسسه فاقد مجوز تبرئه می شوند.بنابراین در این مورد دیگر نمی توان مردم را به مانند میزان و ثامن الحجج مقصر دانست.


نتیجه گیری::
رئیس کل در سخنان خود به وضوح مردم را به سرمایه گذاری در موسسات مجاز تشویق کرده و بنابراین مردم به سخنان یک مقام ارشد بانکی توجه کرده اند و باتوجه به مجوز موسسه مجاز کاسپین به تاریخ1394/12/27 و ثبت نام آن در سایت بانک مرکزی که کاسپین مجاز بوده پول به امانت گذاشته اند.بنابراین این بار مردم برخلاف موسسات فاقد مجوز همانند ثامن الحجج و میزان سخنان دیگران و افراد بی صلاحیت و تبلیغات گمراه کننده توجه نداشته اند و صرفا به سایت و مجوز بانک مرکزی اعتماد کردند!!

باید بانک مرکزی که این چنین مردم را از سپرده گذرای در موسسات غیر مجاز منع کرده و می کند حالا که مردم به گفته و سایت بانک مرکزی اعتماد کرده و در موسسه مجاز سپرده گذاری کرده اند، باید به میدان عمل وارد شده و از حیثیت مجوز رسمی و حقوق مردم مظلوم واقع شده دفاع کند.

انشاالله مقامات بانک مرکزی بدون فرافکنی و فرار به جلو ضمن پذیرش تمام مسئولیت های قانونی و اخلاقی و دینی خود راهکاری سریع و صریح برای احقاق حقوق مردم ایران انجام دهند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
0
2
چرا شلوغش می کنین ؟ سوء تفاهم بوده دیگه. کار سیف درسته ، کار تعاونی های هشتگانه یا همون کاسپین درسته ، کار وزارت اقتصاد درسته ، کار بورکینافاسو درسته ، کار عبدل آبدوغ درسته ، کار فری چارچشم درسته ،یک کلام کار همه درسته جز سپرده گذارانی که ندیدن بانک مرکزی به چه درشتی در کنار مجوز کاسپین نوشته مشروط ، آبکی ، هویجوری و مخصوصا جمله "حق سپرده گیری ندارد" رو ندیدن. حتما توقع داشتین سیف بفرستتون پیش چشم پزشک؟ من به سهم خودم از سیف و همکاران و شرکاش در کاسپین و سایر برادران و خواهران اختلاس کار و ... صمیمانه تشکر می کنم.
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
0
0
با سلام جناب دکتر سیف عزیز
چند وقت پیش در مجلس شورای اسلامی بحث سپرده گذار خارجی مطرح بود .ولی آنها اگر بدونند سپرده گذار های داخلی را پولشون را چه قشنگ بلوکه میکنند و بعد سه سال سود پولشون را میدن و اصلش را نابود میکنند و آخرش هم میگن تا ریال آخر پول را بر گردوندیم اصلا از کنار بانک های ایران رد نمیشن چه برسه به سر مایه گذاری. واقعا متاسفم به خاطر اطمینانم به شما و وزیر اقتصاد و دولت تدبیر و امید که هر روزم را پر استرس ساخته و این استرس باعث نابودی وجودم شده است .روحانی مچکریم
یک خانواده سپرده گزار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
0
0
تمام سرمایه 70 ساله زندگی پدر پیرم ، تمام سرمایه 15 ساله زندگی مشترک خودم با دو فرزند، تمام سرمایه برادر 30 ساله ام که عروسیش بود، همه و همه به باب بی مسوولیتی و بی کفایتی برخی مسوولین به باد رفت، شب عید است یه چشممان اشک است و یه چشممان خون، دور همی خانواده امان همه شده غم و اندوه، دختر هفت ساله ام اشکهامو پاک میکنه، پدر پیرم با چشمای نگران و دل پر غصه اش سعی بر این داره که دلداریم بده که سکته نکنم که داغ جوون و مسوولیت دو تا بچه هم بخواد به غم هاش اضافه بشه ، مادرم پنهانی اشک می ریزه، پدرم کمرش فرسوده شد، لذتهای نامزدی برادرم همه و همه به فنا رفته ، به جای رفتن به سینما و پارک با نامزدش راهی تجمعات مجلس و بانک مرکزی و علامه شده اند، چگونه می خواهند جبران این روزها و شبها و اشکها رو بدهند،
فرزین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
0
0
بانک مرکزی پس از صدور مجوز موسسه کاسپین در حال حاضر تنها نهاد پاسخگوی سپرده گذاران بایستی باشد واگراین وظیفه نهادی خود را انجام ندهد اعتبار بانک مرکزی را زیر سوال برده و باعث سلب اعتماد مردم به نطام بانکی کشور خواهد شد
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
0
1
پلاستیک هم نیست تا چه برسد به شمشیر
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: