bazarnews

کد خبر: ۱۴۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
جمعه بازار خیابان جمهوری بعد از حادثه پلاسکو در تیررس شهرداری منطقه 12 قرار گرفت تا به واسطه قدمت ساختمان های فرسوده، پارکینگ پرتردد پروانه هم تعطیل شود.
به گزارش بازار نیوز، پارکینگ پروانه با 1000 غرفه جمعه ها میزبان حدود 10 هزار نفر است. این حجم تردد در قلب تهران، شهرداری را به واسطه حادثه ای که برای ساختمان  17 طبقه ای پلاسکو افتاد را به فکر تعطیلی این پارکینگ انداخت. اما غافل از اینکه کسبه این غرفه های که هفته ای یک بار در این پارکینگ به دنبال روزی خانواده خود هستند را دچار نگرانی کرده است.

پارکینگ پروانه بعد از حادثه پلاسکو دایر نشده و همین باعث شده تا غرفه داران برای اعتراض به این برنامه طومار 15 متری را امضا کنند و به دست شهرداری برسانند ضمن اینکه یکی از غرفه داران حاضر در این پارکینگ که علاقه ای به افشای نامش نداشت با اعتراض به سیاست های شهرداری در راستای تعطیلی این پارکینگ به بازار نیوز گفت:  هنوز بعد از تطعیلی یک ماهه این پارکینگ پاسخ قانع کننده ای به غرفه داران ارائه نشده است، کسبه این پارکینگ به فکر روزی خانواده خود هستند و از این راه امرار معاش می کنند. تعطیلی این پارکینگ ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد خانواده ها آن هم در آستانه عید نوروز وارد می شود.

وی در ادامه با شاره به اینکه نه شهرداری و نه پیمانکار پاسخ قانع کننده ای به کسبه پارکینگ پروانه نداده اند، اضافه کرد: در زمان برپایی پارکینگ حدود 8 هزار نفر از مردم به این ساختمان رجوع می کنند و در مجموع با وجود تعداد کسبه می توان گفت که 10 هزار نفر در این ساختمان تردد دارند. با وجود مشکلات پیش آمده پیمانکاران اعلام کردند که هر غرفه باید یک کپسول 4 لیتری تهیه کند یعنی 1000 کپسول آتش نشانی، که به اعتقاد من می تواند آتش سوزی پلاسکو را هم خاموش کند! چرا که با  وجود 4 پله فرار و سیم کشی ضعیف برق احتمال آتش سوزی هم به صفر می رسد.

وی با اشاره به امکانات کم این پارکینگ به غرفه دارن گفت:  1000 غرفه در این پارکینگ برپا می شود، پارکینگ طبقه سوم 30 هزار تومان، پارکینک طبقه دوم هم 40 هزار تومان و پارکینگ طبقه اول هم 50 تا 100 هزار تومان اجاره پرداخت می کند و این در حالی است که با یک حساب سر انگشتی  می توان گفت که پیمانکاران هفته ای 40 میلیون تومان از کسبه اجاره دریافت می کنند و این در حالی است که این پارکینگ برای این حجم تردد حدود 10 هراز نفری تنها 4 سرویس بهداشتی دارد!

وی در ادامه این توضیحات گفت: پیمانکاران برای دریافت پول بیشتر محل تردد مردم را  به فلافل فرشی و آب انار فروشی اجاره داده اند و همین  امر می تواند خطر آتش سوزی در این پارکینگ را به وجود بیاورد و کسبه هم توان اعتراض به این مسائل را ندارند. 

این غرفه دار با اعتراض به پیمانکاران شهرداری گفت: شهرداری چطور با ماهی 200 میلیون درآمد نمی تواند یک کپسول آتش نشانی برای این پارکینگ تهیه کند. طبق شنیده ها پارکینگ برای شهرداری است و این مجموعه را به دوستانی داده که بازارچه های شهر را پوشش می دهند. 

وی در ادامه با اعتراض به سیاست پیمانکاران این مجموعه گفت: متاسفانه در آستانه عید و در اسفند ماه پیمانکاران هر پلاک را به یک میلیون و  200 هزار تومان افزایش می دهند ضمن اینکه غرفه های به این جا رجوع می کنند دمپایی چینی و شکلات تاریخ گذشته می فروشند در حالی که در سال اقتصاد مقاومتی دوستان باید به فکر  تولیدات داخلی و صنایع دستی داخل کشور باشند تا رونق را به بازار داخلی تزریق کنند.

اما در ادامه "انگوتی" مدیر پارکینگ پروانه اظهاراتی متناقض با غرفه دار معترض دارشت و در خصوص تعطیلی این پارکینگ به بازار نیوز گفت: این بازار با توجه به حادثه پلاسکو مجبور به تعطیلی این مجموعه شدند و به دلیل عملیات عمرانی و خاک برداری در خیابان جمهوری پارکینگ تعطیل شد ضمن اینکه تاکنون هیچ ابلاغ رسمی و غیر رسمی مبنی بر تعطیلی این پارکینگ به ما ابلاغ نشده است.

وی اضافه کرد: دستور عمل بحث ایمنی جمعه بازار در این هفته ابلاغ می شود و شهردای فقط در راستای بحث ایمنی این مجموعه فعلا تصمیم به تعطیلی این مجموعه گرفته و تاکنون تمهیدات خوبی در این خصوص نیز اندیشیده شده است. شهرداری تهران یکی از هویت های سیستم پایتخت را پارکینگ پروانه می داند و قطعا تصمیمی برای تعطیلی آن ندارد ضمن اینکه تعطیلی این هفته هم مقارن شدن با 22 بهمن بود.

اما انگوتی در توضیح اجاره یک ماه آخر و مبالغ زیاد آن طبق صحبت های غرفه دار معترض گفت: سیستم شهرداری در جمعه بازار پروانه این طور نیست و به دنبال کمک و حمایت از مردم و دانشجویان است، شهرداری از این برنامه هم حمایت کرده است. در واقع اینجا 11 ماه و 3 هفته در اختیار کل هنرمندان با مبلغ 30 تا 50 هزار تومان اجاره به می رود آن هم با فروش بیش از یک میلیون غرفه دار هر چند که این موضوع باعث خرسندی عوامل مجموعه است. ضمن اینکه تنها هزینه برای 7 روز پایانی است که روزانه دریافت می شود یعنی مبلغ اجاره 10 روز پایانی یک جا پرداخت می شود به عنوان مثال 30 هزار تومان هر روز را به صورت یکجا پرداخت می کنند یعنی 300 هزار تومان برای 10 روز. 

مدیر مجموعه پارکینگ پروانه تصریح کرد: شهرداری چاره ای برای تامین هزینه ها اعم از ایمنی، آتش نشانی، اورژانس و خدماتی ندارد و با این سیستم مجبور است این هزینه ها را دریافت کند. شهرداری نگاه انتزاعی در این زمینه ندارد. شهر تهران تنها بازاری که دارد پارکینگ پروانه است که در خدمت هنرمندان و همه مردم خواهد بود.

در ادامه "رامتین غفاری" یکی از نماینده های کسبه پارکینگ پروانه در این خصوص گفت: تعطیلی پارکینگ پروانه سال هاست که تکرار می شود و تاکنون عملی نشده است. در این مجموعه دانشجویان، زنان بی سرپرست و ... به دنبال فروش محصولات خانگی خود هستند و شهرداری هم حامی این اقشار است. تعطیلی ماندنی نیست امروزه نباید به دنبال ایجاد حاشیه برای جمعه بازار شویم چرا که این حواشی ممکن است به تعطیلی همیشگی این مجموعه بی انجامد. 

وی اضافه کرد: ماجرای حادثه پلاسکو هزینه های زیادی برای شهرداری در برداشت. در جلسه ای که برگزار شد بنده هم به عنوان نماینده غرفه دارها حضور داشتم که نماینده آتش نشانی عنوان کرد که اینجا یک ساختمان بتنی است و احتمال آتش سوزی ندارد. پس اگر پافشاری روی تعطیلی این مجموعه داشته باشیم ممکن است باعث ایجاد تشدید این موضوع هم شود.

غفاری اضافه کرد: نماینده و فرمانده آتش نشانی بعد از بازدید از طبقه سوم گفتند از لحاط امنیتی اتفاقی نخواهد افتاد و نگرانی از یک آتش سوزی ممکن است که فرار مردم از مجموعه باعث فاجعه انسانی شود. برای اینکه این اتفاق رخ ندهند اعلام کردند که باید کسبه یک کپسول 4 لیتری به همراه داشته باشند و مقرر شد که یک انبار برای این کپسول ها تعبیه شود،  ضمن اینکه برای ماشین های طبقه چهارم  و پنجم هم اسم غرفه ها نصب شود تا در صورت نشت بنزین بتوان سریع تر مشکل را حل کنند.

در مجموع امیدوار هستیم که این پارکینگ تعطیل نشود. اولویت به همکاری کسبه با پیمانکار است و مبنا را بر برپایی این مجموعه می گذاریم.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: