bazarnews

کد خبر: ۱۴۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶
عباس محمد ولی رئیس صنف طلافروشان اعتقاد دارد مالیات بر ارزش افزوده طلا باید بر روی اجرت ساخت آن اعمال شود نه کل قیمت طلا.

به گزارش خبرنگار بازار نیوز، قانون مالیات بر ارزش‌افزوده از نیمه دوم سال 1389 بر صنف طلا و جواهر ابلاغ شد و از اعضای این صنف خواسته شده بود که جهت ثبت نام اقدام کنند. بعد از آن بسیاری از اعضای صنف طلافروشی از آن سال اقدام به پر کردن اظهارنامه مالیاتی کردند و هر سه ماه یک‌بار در اختیار سازمان مالیاتی قرار می‌دادند. 

با توجه به شروع به اخذ دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده سه هزار صنعت‌کار طلا، جواهر و سنگ‌های قیمتی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار حذف مالیات بر ارزش‌افزوده طلای خام شده‌اند. در این نامه آمده است که: طلا کالایی سرمایه‌ای است و مالیات بر ارزش‌افزوده باید صرفاً از اجرت مصنوعات طلا اخذ شود. مالیات بر ارزش‌افزوده همان‌طور که از اسم آن نیز پیداست، باید از ارزش‌افزوده یک کالا دریافت شود، نه از کل ارزش کالا. البته طلا کالا نیست چون میلیون‌ها بار به چرخه تولید باز می‌گردد. متأسفانه هم‌اکنون این مالیات ۹ درصدی از کل ارزش طلا به علاوه اجرت و سود اخذ می‌شود که نیازمند بازبینی مجدد و صد البته مطالعات کارشناسانه است زیرا طلا فلزی است که بارها به چرخه تولید بر می‌گردد؛ بر این اساس اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده از شمش خام طلا که هنوز ارزش‌افزوده‌ای ایجاد نکرده چه معنایی دارد؟ اما دریافت آن از اجرت طلای ساخته شده منطقی و صحیح به نظر می‌رسد زیرا طلای ساخته شده عملاً ارزش‌افزوده‌ای ایجاد کرده است.

عبدالله محمدولی رئیس اتحادیه طلافروشان در محاسبه با بازار نیوز درباره گرفتن مالیات بر روی ارزش‌افزوده و دلیل اعتراض فروشندگان گفت: روش محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده چون بر اصل طلا اعمال می‌شود حجم بالایی از پول را تشکیل می‌دهد و طلای ما را به نسبت طلای خارج گران‌تر می‌شود. یعنی ارزش‌افزوده را از کل می‌گیرند. امروز هر گرم طلا 116 هزار تومان است. این یک گرم طلا هنگامی که از تولیدی خارج می‌شود اجرتی به افزوده می‌شود و زمانی که به بازار می‌رسد هم اجرتی به آن تعلق می‌گیرد. یعنی قیمت طلا به اضافه اجرت تولیدکننده و اجرت فروشنده ضربدر 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده رقم بالایی را به خودش اختصاص خواهد داد. بنابراین طلای داخل به صرفه نیست و بازارش دچار رکود خواهد شد و مشتری پیگیری نمی کند و به همین دلیل وضعیت کارگاه‌های تولیدی شرایط مناسب خود را از دست می‌دهند. 

وی ادامه می‌دهد: مالیات بر ارزش‌افزوده سبب خواهد شد قیمت بالا رود و آن جاذبه‌ای که طلا قبلا برای خانواده‌ها وجود داشته از دست برود. یعنی دیگر به عنوان یک ضرورت در خانواده‌ها احساس نخواهد شد. چون بخشی از طلایی که می‌خرند اجرت است و حال مالیات بر ارزش‌افزوده نیز به آن اضافه می‌شود. در گذشته هر زمانی که طلا را می‌خریدند می توانستند در کوتاه‌ترین زمان آن را تبدیل به پول بکنند. ولی متأسفانه امروز بخشی از پولی که می‌دهند هنگام فروش برای اجرت آن خواهد رفت.

محمدولی در آخر می‌گوید مالیات بر ارزش‌افزوده باید بر روی اجرت طلا اعمال شود و می‌گوید: پیشنهاد ما این است که ارزش‌افزوده را بر اجرت کار بگیریم. یعنی طلا در نهایت دارای اجرتی است و آن را مبنای محاسبه و مأخذ ارزش‌افزوده قرار دهیم. 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: