bazarnews

کد خبر: ۱۳۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۲
طلا در سال 2016 با افزایش ده درصدی قیمت مواجه شد اما شرایط سال 2017 می‌تواند تقاضای طلا را افزایش دهد. عواملی همچون نا اطمینانی سیاسی، تورم و کاهش ارزش پول بر روی تقاضا و در نتیجه قیمت طلا تاثیر مثبت خواهند گذاشت.
به گزارش خبرنگار بازار نیوز، اگرچه 2016 بالا و پایین بسیاری داشت اما برای طلا سال خوبی بود. قیمت طلا در حدود 10 درصد در طول سال بالا رفت و بر اساس شورای جهانی طلا، میانگین قیمتی هر انس طلا در سال 2016 برابر 1250.8 دلار بوده است. همچنین بعد از اینکه فدرال رزرو نرخ بهره را در اواسط دسامبر بالا برد این فلز قیمتی 5 درصد رشد داشته است.

برای سال 2017 پیش‌بینی توماس رویترز متوسط قیمتی 1259 دلار برای هر انس است که نشان‌دهنده رشد کم قیمتی آن به نسبت گزارش شورهای جهانی طلا است.

توماس رویترز می‌گوید، قوی شدن دلار می‌تواند همچنان بر افزایش قیمت طلا حداقل در نیمه اول سال 2017 بدمد. به علاوه شواهد آن‌چنانی وجود ندارد که کاهش تقاضای کشورهای آسیایی که در سال قبل اتفاق افتاد بخواهد امسال تغییری  بکند.

بااین‌وجود، با توجه به اینکه امسال انتخابات بسیار زیادی در اروپا انجام می‌شود، حتی شانس این وجود دارد که کشور دیگری از اتحادیه اروپا خارج شود. امکان دارد که سرمایه‌گذاری‌های جهانی به سمت منطقه امن طلا برود. همچنین به نظر می‌رسد فاکتورهای خاصی وجود ندارد که نشان‌دهنده کاهش تقاضا باشد و در 2017 نیز تقاضا فلز ارزشمند بالا خواهد بود.
بر اساس شورای جهانی طلا 5 روند وجود دارد که بر روی قیمت طلا در 2017 تأثیر خواهد گذاشت.

1-افزایش ریسک‌های سیاسی و منطقه‌ای
 در فضای سیاسی حال حاضر جهان نا اطمینانی بسیار زیادی وجود دارد. این نا اطمینانی سیاسی از دو جهت اتفاق می‌افتد. از یک سمت در کشورهای فرانسه، آلمان، هلند قرار است انتخاب برگزار شود و همچنین دولت بریتانیا در حال گفت‌وگو با اتحادیه اروپا است تا از آن خارج شود. صحبت‌های اخیر ترزا می به‌صراحت بیان می‌کند که خروج از تحریم‌های اروپا در برنامه بریتانیا است ولی در مدت دو سال آنها به دنبال امضا کردن معاهده و پیمان تجاری جدیدی با اتحادیه اروپا خواهند بود. 
از سوی دیگر شورای جهانی طلا می‌گوید انتظارات مثبت و منفی بسیاری درباره ریاست جمهوری ترامپ وجود دارد عده‌ای حتی احتمال می‌دهند با روی کار آمدن دولت جدید و برنامه‌های تجاری آن‌ها تنش‌های بیشتری در اقتصاد دنیا داشته باشد. عکس‌العمل طلا در مقایسه با تنش‌های جهانی نیز کاملاً مشخص است و تقاضای آن بالا خواهد رفت. چراکه مردم دنیا همواره طلا را به‌عنوان یک کالایی که ریسک سرمایه‌گذاری پایینی دارند در نظر می‌گیرند.
2- کاهش ارزش پول.
این احتمال وجود دارد که هم‌راستایی سیاست‌های پولی بین کشورهای دنیا و آمریکا از بین برود. انتظار می‌رود که فدرال رزرو سیاست‌های تقویت دلار را ادامه بدهد اما درباره بانک‌های مرکزی کشورهای دیگر دنیا و سیاست‌هایی که می‌توانند اعمال کنند نا اطمینانی بسیاری وجود دارد. این واگرایی سیاستی می‌تواند موجب کاهش ارزش پول داخلی کشورهای دنیا شود.
ازآنجایی‌که نا اطمینانی بسیاری درباره نرخ‌های ارز در جهان وجود دارد این امکان هست که کشورهای دنیا بخواهند در سال 2017 حجم طلا در ترکیب ذخایر خود را افزایش دهند. این امر قطعاً موجب افزایش تقاضا طلا خواهد شد.

3- افزایش تورم انتظاری. 
نرخ بهره حقیقی در آمریکا انتظار دارد که به دلیل تورم کاهش یابد که می‌تواند تقاضای طلا را از سه منظر تقویت کند.
اول اینکه ازلحاظ تاریخی به طلا به‌عنوان پوششی برای ریسک تورم و کاهش ارزش پول شناخته می‌شود. دوم، تورم بالا، نرخ بهره حقیقی را پایین نگه خواهد داشت و جذابیت طلا را بالا می‌برد. دلیل آخر این است که تورم سبب می‌شود دارایی‌های ثابت و اوراق قرضه تقاضای کمتری در دنیا داشته باشد و در این صورت نیز سرمایه‌گذاری‌ها به سمت طلا چرخش خواهد کرد.

4-بازار سهام متورم.
 بازار سهام در آخرین روزهای سال 2016 افزایش قابل‌توجهی داشته و در آمریکا به یک سطح تاریخی رسیده است.
به‌طورکلی سرمایه‌گذاران از اوراق قرضه برای هنگامی‌که ارزش سهام افزایش می‌یابد برای پوشش ریسک استفاده می‌کنند. اما اگر قیمت سهام با سرعت بیشتری افزایش یابد ممکن است اوراق قرضه تنها راه‌حل نباشد و سرمایه‌گذاران برای پوشش ریسک به سمت طلا بروند.

5-رشد بلندمدت آسیا. 
تقاضای طلا به‌طور مستقیم به ثروت در آسیا مرتبط است و تقاضای طلا با افزایش ثروت در این کشورها افزایش می‌یابد. شورای جهانی طلا گفته است که رشد کشورهای آسیایی تا چند سال آینده ادامه خواهد داشت و این امر سبب افزایش تقاضای طلا خواهد شد.
اگرچه سلیقه مصرف‌کننده در مورد طلا در کشور چین تغییر کرده است اما بازار سرمایه‌گذاری همچنان در این کشور داغ است. در هند، برنامه تغییرات پولی انتظار می‌رود بر روی رشد اقتصادی و تقاضای طلا در کوتاه‌مدت تأثیر منفی بگذارد اما، تحول اقتصاد هند و افزایش شفافیت در این کشور به‌طورقطع در بلندمدت رشد را برای این کشور به همراه خواهد آورد. همین امر سبب افزایش تقاضای طلا خواهد شد.

6-باز شدن بازارهای جهانی
 انتظار می‌رود طلا در بازارهای جهانی بیشتر در دسترس عموم مردم قرار بگیرد.
به‌عنوان‌مثال در انتهای سال قبل، سازمان حسابرسی و حسابداری  مؤسسات اسلامی برای ایجاد استاندارهای شرعی بر روی طلا با شورای جهانی طلا کارهای بسیاری کرده است. حرکت سرمایه‌گذاران و خریداران کشورهای اسلامی به سمت طلا بدون شک سبب تغییر جهانی این کالا خواهد شد.


خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: