bazarnews

کد خبر: ۱۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
چندسالی است که کشور با کم آبی دسته و پنجه نرم می کند و در کنار این موضوع کشت محصولات کشاورزی آب بر، به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.
بازارنیوز-  چندسالی است که کشور با کم آبی دسته و پنجه نرم می کند و در کنار این موضوع کشت محصولات کشاورزی آب بر به یک معضل بزرگ تبدیل شده است که اگر در این شرایط هدف توسعه صادرات این محصولات را نیز داشته باشیم، تیر خلاص به منابع آبی کشور زده می شود.

همین امر موجب شد تا طرح تغییر الگوی کشت و افزایش راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی مبنای وزارت جهاد کشاورزی در کشت انواع محصولات شود.

براساس این گزارش کاشت هندوانه و صادرات آن هم از جمله این خط قرمزها بوده ؛ موضوعی که با وجود تاکیدات فراوان مسئولان و کارشناسان نه سطح زیر کشت و نه صادرات آن کاهش یافته است.

برهمین اساس طبق آمار گمرک درسه ماهه  سال 95 حدود 246 هزارو 509 تن هندوانه صادرشده است.

گفتنی است ارزش دلاری این میزان صادرات هندوانه 41471461و ارزش ریالی آن 1,257,297,300,676 بوده است.

با یک حساب سر انگشتی می توان نتیجه گرفت که صادرات هر کیلو هندوانه 510 تومان تمام می شود این درحالی است که در داخل کشور هر کیلو هندوانه تا 3 هزار تومان هم به فروش می رسد.

صادرات هندوانه یا صادرات آب مجازی
 علی ایران‌پور عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص صادرات محصولاتی که آب زیادی مصرف می کنند،گفت: با توجه به شرایط کم‌آبی و خشکسالی باید کشاورزی‌ نسبت به زمان‌هایی که مشکل کم آبی وجود ندارد تفاوت داشته باشد.

وی افزود: حتی زمان پرآبی هم کاشت برخی از محصولات به صرفه نیست و صادرات آن در عمل صادرات آب مجازی است که اثرات مخرب زیادی بر منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی کشور خواهد داشت.

ایران‌پور اظهار داشت: در مناطقی مانند کرمان و سیستان و بلوچستان که کم آبی وجود دارد کشت محصولاتی مانند هندوانه به صرفه و منطقی نیست و نه تنها سودی برای کشور ندارد بلکه خشکسالی را تشدید می کند.

وی تصریح کرد: کشاورزان باید به سمت تولید محصولات استراتژیک مانند گندم و برنج و دانه روغنی و تولید محصولاتی که مصرف آب کمتر و ارز آوری بیشتری دارند روی آورند .

ایران‌پور در پایان تاکید کرد:راهکار دیگری که در این زمینه وجود دارد واردات محصولاتی مثل هندوانه است که هزینه‌های کمتری به کشور وارد می‌کنند و باعث حفظ منابع آبی کشور می‌شود.
باشگاه خبرنگاران جوان
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: