bazarnews

کد خبر: ۱۵۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
استاد دانشگاه تأکید کرد: اکنون مدیران ما فقط حقوق نجومی می‎گیرند. البته در خارج از کشور وقتی به فردی حقوق نجومی ‎می‎دهند که بتواند صد یا هزار برابر آن پولی که دریافت می‎کند سود ایجاد کند. نه این‌که فقط به عده‌ای پول بدهند.
بازار نیوز - سید امیر فرید‎هاشمی، استاد دانشگاه ، وضعیت آموزش کشور را حرکت به سمت ناگواری دانست و گفت: مسأله آموزش مسأله ای است که در کشورهای پیشرفته دنیا به افراد نخبه و باهوش سپرده می‎شود و فرد باید مفاهیم و مسائل آموزشی را بتواند خوب منتقل کند.

وی ادامه داد: در چرخه آموزش کشور ما افراد به هر شکلی که مدرک گرفته‌اند، وارد این چرخه می‎شوند در حالی که باید افزون بر مدرک بتوانند مسائل را خوب منتقل کنند، این مشکل در چرخه آموزشی کشور از مقطع آمادگی تا سطح دکترا وجود دارد. اکنون دانشجویان کشور ما تشنه آموزش و فراگیری هستند، ولی از سوی دیگر می‎بینیم مطالب توسط مربی یا مدیر آموزشی خوب منتقل نمی‎شود. این چرخه معیوب بوده و دور نگاه خوبی برای آن قابل تصور نیست.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: به طور کلی قریب به اتفاق دانشجویان درس‎هایی را پاس کرده‌اند ولی هیچ اطلاعی درباره آن درس نداشته و مفاهیم ابتدایی آن را نمی‎دانند. چگونه می‎شود دانشجویی نمره خوبی گرفته باشد ولی نتواند درس مربوط به مقطع دبیرستان را حل کند؟
وی افزود: تعداد افرادی که در دانشگاه درس می‎خوانند به شدت افت کرده به همین دلیل دانشگاه‎ها نمی‎توانند هزینه‎های خودشان را پاسخ دهند، چون دانشگاه‎ها به شدت افزایش یافته است. مقطعی کشور ما به دانشگاه نیاز داشت که در کنار دانشگاه سراسری دانشگاه آزاد تأسیس شد و کار خوبی بود ولی به قدری بی حساب و کتاب گسترش پیدا کرد که اکنون چند صد هزار صندلی در دانشگاه‎های سراسری، آزاد و… بدون دانشجو مانده است که برای پر کردن این موضوع و پاسخ دادن به حقوق هیأت علمی مجبور هستند دانشجو جذب کنند، چون مدیریت درستی وجود ندارد.

هاشمی اضافه کرد: از سوی دیگر برای دانشجویی که توانسته ۸۰ درصد درس را در کنکور بزند، دوباره پیش نیاز می‎گذارند؛ چون در این صورت پول بیشتری می‎گیرند. یا دانشجویان را بدون حساب و کتاب در هرجایی قبول می‎کنند، برای نمونه دانشجوی سیالات را نمره ۵ می‎گیرد و رتبه او ۴۰۰ هزار می‎شود ولی برای فوق لیسانس مهندسی عمران آب در دانشگاه سراسری قبول می‎شود.

وی بیان داشت: اکنون وضعیت دانشگاه‎ها خراب است و دانشجویی ندارند، به همین دلیل بیشتر دانشجویان در مقاطع مختلف بدون گذراندن پیش نیازها مشغول تحصیل می‎شوند. دانشجویی داریم که در ادبیات مشکل دارد. البته بنده نمی‎گویم دانشجو نگیریم بلکه باید مانند کشورهای پیشرفته ابتدا پیش نیازها را بخوانیم و وقتی فرد نمره خوبی گرفت اجازه دهیم در فلان رشته درس بخواند نه این‌که دانشجو را برای این‌که دانشگاه از ورشکستگی نجات پیدا کند را جذب کنیم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: متأسفانه میان دانشگاه‎های سراسری و آزاد نیز یک رقابت ناسالمی به وجود آمده و وزارت علوم نظارتی ندارد؛ برای نمونه فرض کنیم دانشگاه آزاد می‎خواهد پیش نیاز داشته باشد و از سوی دیگر می‎بیند دانشگاه سراسری پیش نیاز ندارد. دانشجو نیز به سمت آسانی می‎رود به همین دلیل به سمت دانشگاهی می‎رود که پیش نیاز ندارد و آن جا درس می‎خواند، نمره نیز می‎گیرد. به همین دلیل دانشگاه دیگر نیز پیش نیازهای لازم را حذف می‎کند و قربانی این کار نیز خود دانشجو است.

وی بیان داشت: اکنون می‎گوییم در فلان رشته به این میزان فارغ التحصیل داریم در حالی که فارغ التحصیل در رشته‎های مختلف نشانگر پیشرفت مملکت نیست. اگر این گونه بود چرا دانشگاه‎های معتبری مانند آکسفورد که ۸۰۰ سال عمر دارد دانشجوی بیشتر نمی‎پذیرد؟ اگر چرخه آموزش درست باشد فوق دیپلم عمران می‎تواند یک ساختمان را اداره کند نه این‌که هر سال فقط آمار بدهیم و بگوییم فلان قدر فارغ التحصیل بیکار در فلان رشته داریم. این نشان می‎دهد دانشجو چیزی یاد نگرفته است وگرنه چرا باید بیکار باشد؟ اکنون دورهمی دکترا و فوق لیسانس می‎گیرند.

هاشمی گفت: حتی برخی از اساتید نمی‎توانند یک متنی را بخوانند یا خودشان را به زبان انگلیسی معرفی کنند ولی می‎بینیم که به دانشجویان مقطع دکترا درس می‎دهند. این چه خروجی خواهد داشت؟ برنامه ریزان کشور ما باید نخبگان علمی باشند. افرادی امور را به دست گیرند که متخصص علمی‌ اخلاقی باشند. اکنون مدیرعامل ایران خودرو و سایپا آیا نخبه علمی است؟ اگر بودند که اکنون به اینجا نمی‎رسیدیم. مدیرعامل ایران خودرو در ۵۰ سال پیش خودش و پدرش گاراژ دار بود ولی اکنون مدیران شرکت‎های خودروسازی از خودرو سردر می‎آورند؟
وی ادامه داد: برای انجام هر کار باید تخصص و مدیریت داشت. مدیریت و تخصص لازم و ملزوم یک دیگر هستند. وقتی فرد یک رشته‌ای را نخوانده است چگونه می‎تواند در آن زمینه تخصص لازم را داشته باشد. چرا اکنون وضعیت آب کشور و دریاچه ارومیه این‌گونه شده است؟ اکنون می‎گویند طرح‎ها را دادیم اساتید دانشگاه شریف بررسی کنند ولی این اساتید و مهندسان قبلاً کجا بوده‌اند که طرح را بدهید؟ روند آب دریاچه را قطع کردید و بر روی آن پل زدید چگونه می‎خواهید درست کنید؟ این افراد که می‎خواهند بحث را بررسی کنند قبلاً کجا بودند؟
این استاد دانشگاه تأکید کرد: اکنون مدیران ما فقط حقوق نجومی می‎گیرند. البته در خارج از کشور وقتی به فردی حقوق نجومی ‎می‎دهند که بتواند صد یا هزار برابر آن پولی که دریافت می‎کند سود ایجاد کند. نه این‌که فقط به عده‌ای پول بدهند.
استادنیوز
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: