bazarnews

کد خبر: ۱۶۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
در گفتگوی بازارنیوز با کارشناسان اقتصادی مطرح شد؛
بعد از اظهارنظر رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص رشد اقتصادی در سال آینده، چند تن از اقتصادادان های کشور نسبت به این پیش بینی واکنش های جالب توجهی داشتند.
به گزارش بازار نیوز، طی چند روز گذشته محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به وضعیت بودجه کشور در سال آینده، رشد اقتصادی ٧.٧ درصد، رشد سرمایه گذاری ١٢.٣درصد، نرخ تورم ٧.٦ درصد و رشد نقدینگی ۱۹درصدی را پیش بینی کرد و به جزییات لایحه بودجه سال ۹۶ بر اساس دلار ۳۳۰۰ تومانی و نفت ۵۰ دلاری در هر بشکه خبر داد و گفت: بودجه انبساطی یا انقباضی نیست بلکه بودجه عمومی در بخش منابع عمومی و اختصاصی است که منابع عمومی ٣٢٠ هزار میلیارد تومان است و در بخش مصارف عمومی نیز همین رقم در نظر گرفته شده است. 

با توجه به این اظهارات مسئول بلند پایه دولت روحانی و پیش بینی نرخ تورم 7 تا 8 درصدی اما اساتید دانشگاه واکنش های دیگری نسبت به نرخ اعلام شده تورم و رشد داشتند که در همین خصوص مهدی صحراییان اقتصاد دان و مدرس دانشگاه گفت: با توجه به اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه و عدم انقباظی و انبساطی بودن بودجه، پس انتظار بزرگی نمی توانیم از نرخ رشد داشته باشیم و این یعنی حفظ وضع موجود، از طرفی از این بودجه چه انتظاری می توانید در جهت افزایش رشد اقتصادی داشته باشید.

تورم تک رقمی شوخی و بازی با ارقام است
وی اضافه کرد: اگر نرخ رشد در سال 95 افزایش داشته است تنها به دلیل افزایش فروش نفت بوده است، نه تولید و صادرات کالاو خدمات، بنابراین با توجه به شرایط موجود سال آینده تغییر چندانی رخ نخواهد داد. این امر کاملا روشن و بدیهی است که امسال فروش نفت یک میلیون افزایش داشته است و بر این اساس نرخ رشد تعیین شده است در حالی که باید نرخ رشد را بر اساس تولید و اشتغال مورد بررسی قرار می دادند. در واقع فروش نفت را جزو افتخارات خود می دانیم در حالی که در سال آینده قطعا این اتفاق دوباره رخ خواهد داد ولی خبر از بهبود نرخ رشد و وضعیت بهتر نخواهد بود.

اقتصاد دان کشورمان اذعان داشت: از وضعیت بودجه می توان فهیمد که اوضاع سال آینده چطور است، مخصوصا بودجه عمرانی که با کسری زیادی مواجه است و در این 30 سال هر وقت به کسری بودجه بر می خوریم، از بودجه عمرانی برداشت می شود  و سال بعد هم احتمالا همین بودجه اندک عمرانی را در راستای کمبود بودجه برداشت خواهند کرد. 

صحراییان اضافه کرد: وقتی نرخ رشد پیش بینی می شود که در بخش صنعت و معدن سرمایه گذاری شده باشد و این در حالی است که ما به صادرات نفت اتکا داریم و از حالا هم مشخص نیست که در آینده چه اتفاقی رخ می دهد! 

وی در خصوص برجام گفت: از اول نتایج برجام هم مشخص شد، چرا که در پسابرجام از آمادگی سیستم ایران برای پیوستن به سیستم جهانی غفلت شد، ضمن اینکه نهاد نظارت بانکی، یا همان کمیته بال (بازل ) و ساختار بانکی اصلاح نشد و ادعا می کنیم که دست توانای مهندسین ایرانی بالاتر از سیستم دنیاست ولی واقعت این نیست. این یک کار فنی است که باید ارتباطات بانکی را زیاد می کردیم.

مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه تورم تک رقمی را قبول ندارد گفت: کالاهای داخلی 25 تا 30 درصد افزایش قیمت داشته اند. در واقع تورم تک رقمی شوخی و بازی با ارقام است و فقط خدا به فریاد ملت برسد.

دولت با ترمزدستی تورم، رکود را از بین ببرد
اما در ادامه محمد آشوری مشاور کمیسیون اقتصادی مجلس و مدرس دانشگاه در این خصوص نظرات متفاوتی داشت و به بازار نیوز گفت:  واقعیت امر این است که دولت اقداماتی انجام داده و در نرخ تورم توفیقاتی هم داشته است اما بحث کنترل سیاست انقباظی باید در حدی باشد که خروجی آن منجر به رکود نشود. 

وی اضافه کرد: به عبارتی در حوز برون رفت از رکود، دولت توفیقی نداشته و بازار سرمایه، مسکن و طلا و بازارهای متصل به این مقوله در حالت رکود هستند که دولت باید این حوزه ها را فعال و تحرک بیشتری ببخشد. قطعا اگر این کار صورت بگیرد به اوضاع تولید، اشتغال و صادرات رونق بیشتری می دهد. بنابر این انتظار داریم که دولت ترمز دستی تورم سیاست های را داشته باشد تا بتواند بحث رکود را از بین ببرد. 

وی در خصوص رشد در سال جاری گفت: رشدی که در سال جاری داشتیم، رشد قابل قبولی بود بنابراین چون سال آینده انتخابات را در پیش رو داریم. اینها مقوله ها بی تاثیر نیستند و می توانند روی این موضوع اثر بخش باشند. هرچند که با این شرایط پیش رو پیش بینی بنده از این مقوله ها این است که با توجه به سیاست های پولی و مالی، دولت سال آینده همین مقدار رشد را داشته باشد و تورم هم تا مرز 10 خواهد بود. در واقع رشد 5 تا 6 درصد و تورم 9 تا 10 را پیش بینی می کنم.

منتظر رکود مسکن باشیم
در ادامه دکتر علی محمد احمدی اقتصادان و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: نرخ رشد تابع زیر ساخت و تحولات است که در سال 95 به واسطه صدور و فروش نفت افزایش داشت و این رشد حول محور نفت بود چرا که حدود 450 تا 500 بشکه فرآورده غیر نفتی هم به فروش رسید. اما در سال آینده اینکه ظرفیت اضافه برای صادرات داشته باشیم، وجود ندارد. اما از آنجایی که برخی کارشناسان خوشبین، فروش نفت را بین 50 تا 70 دلار پیش بینی کرده اند اگر این احتمال به واقعیت بیانجامد، بین 4 تا 6 درصد رشد، دور از انتظار نیست.

در مرحله دوم رشد به تغییرات ساختاری بر می گردد و اگر ما تغییری در این زمینه ایجاد نکنیم و در قیمت نفت اتفاقی رخ ندهد، فکر نمی کنم رشد 4 درصدی داشته باشیم. به هر حال سال آینده سال انتخابات است و نباید انتظار معجزه در اقتصاد داشته باشیم و شانسی که داریم این است که انتخابات در 2 ماه اول سال برگزار می شود، لذا فرصت برای جبران اتفاقات قبل و بعد از آن را داریم هر چند که شرایط به گونه ای نیست که اتفاق خاصی رخ دهد.

وی با پیش بینی تورم 9 تا 10 درصدی در این خصوص به بازار نیوز گفت: وضعیت اقتصادی به تثبیت رسیده و تلاش دولت در سال آینده این است که از مرز 10 درصد عبور نکند، معمولا اقتصادی که در وضعیت رکود است توقع افزایش تورم نمی رود ولی ممکن است در بخش مسکن این اتفاقی رخ دهد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: