bazarnews

کد خبر: ۱۶۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹
عبدالرحیم بادامچی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:
مسئولین ما باید ساده زیست باشند باید سیره ی امام را سرلوحه ی زندگی خود قرار دهند وقتی تجمل گرایی از کشور ما ریشه کن شود مطمئن باشید بسیاری از مشکلات ما خود به خود حل می شود.
بازار نیوز - عبدالرحیم بادامچی زاده دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی  درباره ی مسائل حقوق نجومی و بحث های پیش آمده گفت: ظاهرا مجلس مصوبه اول را پس گرفته و دوباره آن را به حالت قبلی خود برگردانده است. بنده اعتقاد دارم عدالت باید در این زمینه برقرار شود اقشار زیادی کارمند هستند مثلا خود بنده حقوق پایینی را نسبت به کارمندان بعضی از اداره های دیگر دریافت میکنم در حالی که شاید کار من در مقایسه با آنها سخت تر باشد و یا میزان تحصیلات و سوابق من بیشتر باشد.

وی درباره علت تصویب این قانون توسط مجلس افزود: بعضی کارها وجود دارند که یک سری درآمد های مخفی و غیررسمی دارد. برای مثال در کار ما هنگامیکه یک نفر یک طرح پژوهشی می دهد بابت آن ۱۵۰ میلیون دریافت میکند اما این مبلغ در هیچ جایی آورده نمی شود حتی در فیش حقوقی هم برایش ثبت نمی شود بلکه در بودجه ی پژوهشی آورده می شود. متاسفانه در کشور ما تمام مشاغل با هم مقایسه می شوند و این درست نیست چون هر شغلی شرایط خاص خودش را دارد. بنده فکر میکنم علت تصویب چنین قانونی هدفمند سازی و قانون مند کردن دریافت حقوق از سوی مجلس بوده است. اما وقتی در اخبار فهمیدم این قانون دوباره توسط مجلس اصلاح شده نشان می دهد طرح اولیه و آن رقم ۲۴ میلیون نامتعارف بوده است و ناشیانه عمل شده است.

وجود چنین اتفاقاتی برای خود مجلس هم شایسته نیست شما ببینید طی این مدت دوبار این قانون تغییر کرده و باعث آزردگی خاطر مردم شده است. متاسفانه در جامعه ی ما این فرهنگ به وجود آمده که هیچ کس جایگاه خود را درک نمی کند. مثلا شخصی که لیسانس دارد انتظار دریافت حقوق به اندازه ی یک دکتر را دارد. در هیچ جای دنیا این طور نیست و افراد به حق خودشان قانع هستند، جایگاه ها مشخص است، تخصص ها مشخص است و هر کس طبق قوانین به وظایفش عمل میکند.

بادامچی زاده اظهار داشت: به اعتقاد بنده ما مشکلات عمده ی مهم تری داریم که باید به حل آنها بپردازیم یعنی تصویب این قانون ها مشکلی را حل نمی کند. ما باید به فکر حل مشکلات ساختاری، فرهنگی باشیم. در حال حاضر در تهران و کلان شهرها برج های غول پیکری ساخته می شود. اکثر این برج ها فقط حدود ۲ میلیون تومان مبلغ شارژشان است. خب چه کسانی در این اماکن ساکن هستند. همین مدیران با این حقوق های بالا. ما به جای اینکه به فکر سقف گذاشتن برای حقوق این مدیران باشیم باید به فکر اصلاح چنین فرهنگ بدی که بین مدیران و مسئولان باب شده است باشیم.

وی ادامه داد:یکی از دوستان بنده در کارخانه مس است طبق اطلاعاتی که من داشتم اینها اصلا کارپرداز مالی ندارند. ذی حساب ندارند . یعنی دستشان مستقیما به منابع مالی می رسد و پول همینجور بدون حساب و کتاب می آید و می رود. خب وجود چنین خلا هایی باعث فساد در سیستم می شود. ما اگر بتوانیم این امور مهم را اصلاح کنیم کار بزرگی کرده ایم و خود به خود دیگر شاهد اختلاس یا حقوق نجومی نیستیم.
بادامچی زاده در پایان گفت: هنگامیکه یک مدیر با این فرهنگ رشد کند دیگر نمی توانیم برای حقوق او سقفی تعیین کنیم چون آن فرد به زندگی تجملاتی عادت کرده است. تا زمانی که سبک زندگی آن عوض نشود انتظار پرداخت حقوق معقول به او و ریشه کن شدن فساد توقع بی جایی است. خدا حضرت امام را بیامرزد … مسئولین ما باید ساده زیست باشند باید سیره ی امام را سرلوحه ی زندگی خود قرار دهند وقتی تجمل گرایی از کشور ما ریشه کن شود مطمئن باشید بسیاری از مشکلات ما خود به خود حل می شود
استادنیوز
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: