bazarnews

کد خبر: ۱۷۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
کارشناس ارشد کارآفرینی و اشتغال با تشریح ۷ شاخص مهم در اطلس کسب و کار ایران، عنوان کرد: نرخ تورم در اقتصاد ایران طی سال‌های آینده و تا ۱۴۰۰ تک‌رقمی خواهد ماند.
بازار نیوز  - مسلم خانی، با بیان اینکه مطالعه ای درباره اطلس کسب و کار در ایران سال ۱۴۰۰ مبنی بر اینکه اصولا کسب و کارها طی چند سال آینده به کدام سمت خواهند رفت انجام شده است، گفت: همچنین این مطالعه نشان می دهد که افراد در چه حوزه هایی سرمایه گذاری کنند تا منافع مناسبی را داشته باشند.

کارشناس ارشد بازار کار و اشتغال اظهارداشت: بر مبنای این مطالعه ۷ شاخص در نظر گرفته شده که اولین مورد آن در اطلس کسب و کارهای ایرانی موضوع نیاز بازار است. به بیان دیگر، در سال جاری و بعد از آن در ایران و منطقه چه نوع کسب و کارهایی بیشتر مورد نیاز است؟

خانی افزود: شاخص دوم عرضه نیروی کار و یا توانمندی ها، تخصص ها و مهارت ها است که در این بخش می توان عامل عرضه را تقویت کرد تا سمت تقاضای نیروی کار نیز بهبود یابد. به بیان دیگر اگر فردی صاحب تخصص و مهارتی باشد این عامل می تواند تقاضا را در بازار کار نیز تحریک کند.

وی تاکید کرد: مولفه سوم موضوع تعاملات درون کشوری، درون استانی، درون شهری و حتی تعاملات درون منطقه ای است که می تواند پایه های کسب و کار و توسعه آن را ایجاد کند. شاخص چهارم رشد اقتصادی است و به هر میزان که توسعه رخ بدهد به همان میزان نیز فرصت های شغلی بیشتر می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: البته یک بخش شاخص رشد مربوط به سهم کارآفرینان در اقتصاد است که چه میزان کسب و کارهای غیردولتی در رشد موثر بوده اند و بخش دیگر مربوط به عملکرد دولت است. البته در این میان شاخص قدرت برابری پول ملی با ارزهای معتبر جهانی نیز موضوع مهمی است که عامل پنجم محسوب می شود.

خانی افزود: در کشورهای صادرات گرا معمولا کم بودن ارزش پول ملی می تواند به توسعه صادرات منجر شود. به بیان دیگر اگر ارزش پول ملی ما نسبت به کشوری که کالا به آن صادر می شود کمتر باشد ارزش صادرات بالا می رود و سودآوری بالاتر خواهد بود و این موضوع می تواند یک فرصت برای کسب و کارهای صادرات محور تلقی شود.

این کارشناس ارشد کارآفرینی اظهارداشت: شاخص تورم و اینکه ما با انباشت اقتصادی در سال های آینده مواجه باشیم نیز از شاخص های مهم برای برنامه ریزی است. مطالعات نشان می دهد که در طول سال های آینده ایران نرخ رشد تک رقمی تورم را تا حدود زیادی حفظ خواهد کرد و البته ممکن است در یکی دو سال پرش اتفاق بیافتد و نرخ تورم به ۱۲ تا ۱۴ درصد نیز برسد ولی به صورت میانگین نرخ تورم تک رقمی است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین کارآفرینان می توانند بر روی نرخ تورم تک رقمی برنامه ریزی داشته باشند. البته برای امسال احتمالا نرخ تورم تا ۱۲ درصد نیز بالا خواهد رفت ولی ممکن است از آنسو دولت نیز تدابیری بیاندیشد که بتواند نرخ تورم را کنترل کند.

خانی بیان داشت: شاخص هفتم در اطلس بحث پیشینه یابی کسب و کار و بازگشت به آن است و به نوعی پست مدرنیسم کسب و کار است. در ایران و کشورهای توسعه یافته دنیا به این باور رسیده ایم که علاقمندی فراوانی به احیاء‌ کسب و کارهای سنتی ایجاد شده است.

این کارشناس ارشد کارآفرینی ادامه داد: با توجه به شاخص های ۷ گانه، ۳۲ فرصت جدید کسب و کار در سال جاری شناسایی شده است. از برجسته ترین فرصت های کسب و کار در سال ۹۶ می توان به کسب و کارهای مبتنی بر IT و فناوری اطلاعات اشاره کرد که خوشبختانه بستر آن در کشور در حال گسترش است.

وی تصریح کرد: در دنیا بیش از ۴۰۸ رشته شغلی به صورت مستقیم در فناوری اطلاعات وجود دارد و ۲۶ درصد مشاغل موجود در ایران نیز در این بخش است؛ بنابراین افراد به این فرصت برجسته توجه بیشتری داشته باشند.

این کارشناس ارشد بازار کار بیان داشت: در حوزه حمل و نقل نیز IT و فناوری می تواند کمک قابل توجهی داشته باشد. همچنین در بخش تغذیه و سلامت نیز می توانیم از فناوری اطلاعات استفاده کنیم. با توجه به رونق بانکداری الکترونیک و حرکت بانکداری ایران به سمت یکپارچه سازی و تجمیع کارت های اعتباری، اقدامات باعث تسهیل انجام کسب و کارهای بین المللی می شود.

خانی با اشاره به اینکه ۱۲ هزار رشته شغلی در دنیا وجود دارد، گفت: در ایران ۶ هزار رشته شغلی فعال از این تعداد وجود دارد. همچنین مجموعه 202 رشته شغل در حوزه سلامت و صنایع مرتبط با آن وجود دارد که یک دلیل اصلی گسترش اینگونه مشاغل در ایران و دنیا تمایل مردم به افزایش طول عمر و ارتقاء‌ سطح کیفیت زندگی و محیط کار است.

کارشناس ارشد کارآفرینی و بازار کار اظهارداشت: در ایران طی سال های ۹۳ تا ۹۵ تعداد زیادی از مشاغل خدمات سلامت در منازل ایجاد شد. در حال حاضر، ۲۸ خدمت سلامت داریم که می توان آنها را خارج از درمانگاه و در منازل دریافت کرد.
ایبنا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: