bazarnews

کد خبر: ۱۸۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳
بر اساس برخی پیش بینی ها به دلایل سیاسی ارزش یورو در سال 2017 نسبت به دلار روند کاهش در پیش خواهد گرفت.
بازار نیوز - قیمت یک واحد از پول یک کشور بر حسب پول کشور دیگر «نرخ مبادله ارز» یا به اختصار «نرخ ارز» نامیده می‌شود. به‌عنوان مثال در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۰ ساعت ۴ بعد از ظهر به وقت لندن، برای خرید یک واحد پول اروپایی به ۱/۳۰۱۸ دلار نیاز داشتید. به دلیل تاثیر بسیار نرخ ارز بر حساب جاری و سایر متغیر‌های کلان اقتصادی، نرخ ارز به‌عنوان یک قیمت کلیدی در اقتصاد باز مورد توجه است.

یکی از مهمترین رخدادهای سال ۲۰۱۷ ، کاهش احتمالی ارزش یورو در مقابل دلار و حتی کاهش نسبت برابری به کمتر از یک بنابر برخی پیش بینی ها خواهد بود . این بدان معنی است که جهان طی ماه های آینده در انتظار تعیین قیمت دلار است؛ زیرا احتمال ٢ تا ٣ مرتبه افزایش نرخ بهره در آمریکا وجود دارد و از سویی برنامه دولت ترامپ برای کاهش سقف هزینه های مالیاتی و تحریک اقتصاد آمریکا با وعده هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری برای حمایت از صنایع پایه در آمریکا همانند نفت،فولاد و خودرو این موضوع را محتمل تر خواهد کرد.

از زمانی که ترامپ سرکار آمده، هم بورس قوی شده و هم دلار تقویت شده است. وقتی در شهرهای آمریکا تظاهرات انجام می شود،شاخص بورس بالا می رود. ترامپ با دو استراتژی آمده : اول مالیات ها را کاهش بدهد. پس بازار سرمایه به این موضوع واکنش مثبت نشان داده است.شاخص S&P در بالاترین رقم تاریخی خود قرار گرفته است. استراتژی دوم ترامپ این است که یک هزار میلیارد دلار در اقتصاد آمریکا هزینه کند.این دو تصمیم اشتغال ایجاد می کند. مصرف بالا می برد در نتیجه فدرال رزرو می تواند نرخ بهره را بالا ببرد، نتیجه این می شود که دلار بالا برود و حجم بسیار زیادی از سرمایه گذاری به سمت بازار بورس می رود. از سویی چون دلار آمریکا ارز معتبر و قوی در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی خواهد شد ، در چنین شرایطی نفت قدرت قابل توجهی نخواهد داشت.چون دلار تقویت کننده طلا و نفت است،در نتیجه نفت چندان بالا نخواهد رفت. بنابراین کماکان تنگنای ارزی پیش روی کشورهای با اقتصاد متکی به نفت  خواهد بود.

بنابراین پیش بینی ها حکایت از آن دارد که برابری دلار با یورو در سال ۲۰۱۷ برابر خواهد شد و یا حداقل به کمترین سطح اختلاف با یورو خواهد رسید . این کاهش اختلاف و یا حتی سقوط قیمت یورو نسبت به دلار از اواخر تابستان سال ۱۳۹۷ تا اوایل زمستان همان سال پیش بینی گردیده است . 

بنابر پیش بینی بانک اچ اس بی سی و دویچه بنک ارزش نسبت برابری یورو در مقابل دلار در دوره یاد شده ( اواخر تابستان سال ۱۳۹۷ تا اوایل زمستان همان سال ) در محدوده ۱٫۰۲ تا ۱٫۰۴ و بر طبق پیش بینی رویال بانک کانادا به ۰٫۹۶ خواهد رسید . پس می توان نتیجه گرفت بنابر پیش بینی رویال بانک قیمت دلار در دوره یاد شده نسبت به یورو در بازارهای داخلی ، بیشتر خواهد بود . 
منبع: تحلیل بانک
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: