bazarnews

کد خبر: ۱۹۰۴۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
جامعه شناس و عضو شورای منطقه البرز حزب اتحاد ملت گفت: انتخابات آینده و مهر تایید زدن و انتخاب دوباره حسن روحانی، تداوم رشد کشور و موقعیت مندی سیاست خارجی ایران در عرصه بین الملل است.
بازار نیوز - مهدی مرادی عصر پنجشنبه در نشست 'سیاست خارجی و انتخابات آینده' در دفتر منطقه البرز حزب اتحاد ملت در کرج اظهار داشت: گرایش های عملی که در عرصه سیاست خارجی وجود دارد، بحث انزوا گرایی و مداخله جویی است. 

وی بیان داشت : کشور چین پس از انقلاب سعی کرد سیاست انزواگرایانه در حوزه سیاست خارجی خود اتخاذ کند اما ونگ شئون پینگ سعی کرد این مساله را عوض کند و مداخله های نظامی خود را کاهش دادند و امروز دستاوردهای این کشور در عرصه سیاست خارجی را می بینید.

وی ادامه داد: نگاه تهاجمی که در عرصه سیاست خارجی آمریکا وجود دارد نگاه جکسونی است که آن را در دوران جورج دبلیو بوش مشاهده می کنید و علاوه بر این، سه تفکر دیگر از قرون 18 تا 21 در دستور کار تمام روسای جمهور از 2 حزب عهده دار مسئولیت در آمریکا قرار دارد.

مرادی گفت: هم اکنون که ریاست جمهوری ترامپ شروع شده، او نیز به نوعی باید در این چارچوب های رفتاری اقدام های سیاست خارجی خود را تنظیم کند و به این معنا نیست که هر کسی هر کاری خواست انجام دهد و حتی با تغییر آدم ها هم نمی توانند دستور کار خود را غیر از این جلو ببرند و مجبورند با لایه های میانی مدیران دستگاه دیپلماسی آمریکا کنار بیایند و کارهای خود را پیش ببرند.

وی اظهار داشت: در ایران سنت های فکری با دوام که دستگاه دیپلماسی آن را رعایت کرده و بدنه اجتماعی از آن حمایت کرده باشد وجود ندارد، ما دچار یک نوع کوتاه مدتی در جامعه هستیم، یعنی بخش بزرگی از تفکرات ما در جامعه ، به دلایل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی استمرار نمی یابد؛ بنابراین به طور مداوم در سیاست خارجی و داخلی دچار بی ثباتی های فزاینده هستیم و به واسطه این که درون این جامعه، دمکراسی بحث های آزادی و حقوق بشر جا نیفتاده نمی تواند از این تفکر و ثبات حمایت کند.

این جامعه شناس گفت: در دوره هایی در سال 76 اصلاح طلبان توانستند یک موقعیت مندی پیدا کنند و این به دلیل گفتمان ها در سیاست خارجی بود و موقعیت ایران در عرصه بین الملل موقعیت مندی فوق العاده ای بود و بخشی از جامعه بین الملل با ایران توانستند ارتباط های خوبی برقرار کنند.

وی افزود: به واسطه این که در سال 84 تغییر سیاسی در عرصه کلان کشور اتفاق افتاد تداوم این دستاوردها از هم پاشید و شرایط خود در حوزه بین الملل را از دست دادیم و قطعنامه های سنگینی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل صادر شد و کشور تحت بند هفت شورای امنیت قرار گرفت.

مرادی اضافه کرد: خوشبختانه در اسفند 92 به واسطه انتخاب درست مردم از دولت اعتدال، شرایط به شرایط نرمال برگشت.
ایرنا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: