bazarnews

کد خبر: ۱۹۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰
آقای سیدابراهیم رئیسی گفت: برای اصلاح نظام مالی و بانکی کشور طرحی داریم که با نظر کارشناسان تهیه شده است و امیدواریم آن را اجرا کنیم.
آقای رئیسی  در نخستین گفتگوی زنده اینستاگرامی با مردم افزود: این نخستین بار است که پس از اعلام نامزدی در انتخابات با مردم و جوانان برومند از این طریق سخن می گویم؛ فضای مجازی برای انتقال اخبار و اطلاعات و شفاف سازی مسائل می تواند بسیار کمک کند .

وی گفت: از  طریق این امکانات می توان مسائل بسیاری از بخش ها مانند مسائل حوزه اقتصادی را مطرح کرد؛ در همه لایه های زندگی بسیاری امور مانند امور اقتصادی و قراردادها از این طریق  ویترین قرار می گیرد  و همه از آن  مطلع می شوند .

آقای رئیسی اضافه کرد : استفاده از این فضا برای آسان شدن  دسترسی به اطلاعات ، امکان خوبی را در اختیار مردم قرار می دهد .

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین با اشاره به  انگیزه حضورش در عرصه رقابت های انتخاباتی گفت : آنچه سبب شد در این عرصه  حاضر شوم دیدن  مشکلات  کشور  و وضع و مشکلات مردم است  که می تواند وجود نداشته باشد  و می توان در آن تغییر ایجاد کرد .

وی تاکید کرد: شرایط کشور به ویژه  فقر، بیکاری و فساد  حتما  نباید  به گونه کنونی باشد که مردم  از آن گلایه مندند و حتما می توان  شرایط زندگی مردم را  تغییر داد .

آقای رئیسی گفت : ما امکانات  کمی در کشور نداریم اعم از امکانات مادی و نیروهای جوان خلاق و مبتکر و با این همه امکانات  خدادادی می شود  وضع زندگی مردم را  تغییر داد .
وی با تاکید بر لزوم  رفع فقر برای دهک های پایین جامعه  افزود : با استفاده از  امکانات موجود در کشور حتما  می شود  زندگی این دهک ها  را  تغییر  داد و لازم نیست  به فکر  منابع دیگری باشیم  .

آقای رئیسی گفت : برای رفع بیکاری  می توان  از ظرفیت های  کنونی کشور استفاده  و مشاغل بیشتری  ایجاد کرد .

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود : به عنوان نمونه  در سطوح پایین  پتروشیمی گاه فقط دو میلیون تن تولید محصول داریم  در حالی که  می توان  محصولات در این عرصه را  تا حدود 12 میلیون  افزایش داد .

وی افزود: همچنین  در حوزه  ساخت مسکن  می توان  بسیاری مشاغل را  به طور مستقیم  و غیر مستقیم  ایجاد کرد .

آقای رئیسی گفت: به عنوان نمونه  بنده  در یک سالی که  در مشهد حضور دارم  در همان ابتدای ماموریت  عملیات اجرایی زائرشهری را آغاز کردیم که اکنون  در مرحله  نخست این طرح  5600 نفر می توانند از آن استفاده کنند و هزاران شغل در این طرح فعال شد .

وی با انتقاد از توقف اجرای طرح مسکن مهر افزود : به جای اینکه این طرح را که در  دولت گذشته انجام  شد  زیر سوال ببریم  اگر اشکالی داشت  می توانستیم آن را رفع کنیم ؛ حتما هر کاری ممکن است اشکالاتی داشته باشد که می توان آن را برطرف کرد اما برخی مردم هستند که  فرش زیر پا و زیورآلاتشان را فروختند  و اکنون  با گذر از کنار ساختمان های نیمه کاره  با نگاهی حسرت بار در انتظار تکمیل آن هستند .

آقای رئیسی اضافه کرد: چرا این افراد را چند سال معطل بگذاریم  و اکنون  تکمیل آن را آغاز کنیم؟ چرا باید  اینگونه باشد در حالی که  این امکانات می تواند  مشاغل زیادی ایجاد کند؟
این نامزد  ریاست  جمهوری گفت : اکنون همه کارشناسان  معتقدند  با رونق  دادن صنعت مسکن می توان مشاغل زیادی به طور مستقیم و غیر مستقیم  ایجاد کرد  به نحوی که هم افراد  فاقد مسکن  دارای خانه شوند  و هم  مشاغل بسیار ایجاد شود .

وی با استناد به  برنامه ششم  توسعه  افزود : بر اساس نرخ بیکاری مندرج در این برنامه  که به صحیح بودن و نبودن آن کاری ندارم به عنوان نمونه اگر  بیش از 12 درصد  باشد  می توان آن را به 8 درصد  کاهش داد و این  کاملا امکان پذیر است .

رئیسی اضافه کرد : برای این کار برنامه های قابل اجرا  وجود دارد اما آنچه محل بحث است  اجرایی شدن  این برنامه هاست ونباید این موضوع  در حد آرزو و آرمان  بماند .

وی ادامه داد : کشور ما  امکانات کمی ندارد  که  مشکل شغل داشته باشیم  ؛ آیا  آب کم داریم  یا با مشکل در مدیریت آب  مواجهیم؟ سخن من این است که  مشکل ناشی از مدیریت  آب است  .

رئیسی با طرح این پرسش که آیا مشکل خاک یا نیروهای  کارآمد داریم  افزود : آیا نمی توان  کشاورزی ایران را با استفاده از امکانات  موجود رونق داد وایران را به قطب کشاورزی منطقه تبدیل کرد ، البته گام های موثری در این زمینه برداشته شده است و مشکل بیکاری  را باید  از همین طریق تغییر داد .

نامزد  انتخابات ریاست جمهوری همچنین با اشاره به وجود مفاسد اقتصادی در کشور تصریح کرد: تا کی  مردم بشنوند  در فلان موضوع فساد ایجاد شده  و فلان پرونده یا موضوع مفسده انگیز وجود دارد؟  یک بار از یک سوراخ گزیده شدن  ممکن است اما  وقتی چند بار گزیده شویم  معلوم می شود  اشکالی وجود دارد.

وی تاکید کرد : حتما باید از ورود مفاسد  اقتصادی جلوگیری کرد و برای این کار می توان  فساد اداری مزمن کنونی را  ریشه کن  کرد  به نحوی که فساد در هیچ جای نظام اداری کشور لانه نکند .

رئیسی  با طرح این پرسش که راهکار رفع فساد در نظام اداری کشور چیست ؟ گفت : یکی از راهکارها این است که  راه های فساد را شناسایی کنیم  همچنانکه خیلی جاها شناسایی کردند  و مهم این است که اراده ای برای ریشه کن کردن آن وجود داشته باشد .

وی با انتقاد از مشی دولت ها در نسبت دادن مفاسد  به دولت های پیش   به طرح این پرسش پرداخت که آیا  این برای مردم  اطمینان آور است.

رئیسی  راهکار  ریشه کن  کردن مفاسد را شناسایی ساختارهای فسادآور  دانست  که  می تواند برای مردم اطمینان آور باشد.

وی گفت : آیا این اطمینان آور است یا اینکه  بگوییم  متخلفان را  شناسایی  و تحویل  مراجع قضایی کرده ایم  و مرجع قضایی نیز بگوید لیستی به دست او نرسیده است؟

رئیسی با بیان اینکه می شود  بسترهای فساد را شناسایی و اصلاح کرد  افزود : در برنامه کاری خود مقرر کرده ام که در مدت 6 ماه به مردم  ، مجلس و همه دغدغه مندان در خصوص اصلاح مفاسد اقتصادی  اطلاع رسانی کنم .

وی تاکید کرد : نظام اداری کشور حتما باید سالم باشد  که البته برای این کار قوانین لازم  تصویب شده است و اصلا مسئله  کمبود قانون نیست  زیرا بسیاری برنامه ها ، قوانین و سیاست ها تدوین شده، مهم آن است که  آنها  را اجرا کنیم .

رئیسی گفت : دغدغه کنونی مردم مشکلات اقتصادی است  و برای اصلاح ساختارهای اقتصادی حتما باید  از وابستگی به نفت  رهایی یافت .

وی افزود : اینکه می گویند مشکلات اقتصادی ناشی از ساختارهاست درست است  ؛ اینکه برخی مشکلات را  ناشی از تحریم و تهدیدات خارج از مرزها می دانند  درست است اما مشکل سومی هم  وجود دارد که ناشی از ضعف مدیریت  اقتصادی است .

رئیسی گفت : اگر در این زمینه قوی تر باشیم  هم  ساختارهای غلط  قابل اصلاح است  و هم می توان  تهدیدات را  به فرصت  تبدیل کرد .

وی افزود : همه دولت ها  به رشد اقتصادی معتقدند  و ما هم به آن اعتقاد داریم  اما رشد اقتصادی  بدون  اصلاح  نظام مالی و بانکی  ممکن نیست و حتما  باید  آن را اصلاح کرد .

نامزد  انتخابات ریاست جمهوری گفت : در سازمان بازرسی کل کشور که بودم آسیب های  نظام بانکی را در پشت ویترین قرار دادم  تا همه مدیران  و کارشناسان  ارشد کشور آن را ببینند  و در آن دوره و پس از آن همچنان  غصه دارم که آسیب ها را می شناسم  اما آسیب زدایی از آن  ممکن نشد زیرا  اختیار عمل نداشتم .

رئیسی  با تاکید بر اینکه  آسیب زدایی از نظام بانکی امکان پذیر است  افزود : برای اصلاح  نظام مالی و بانکی کشور طرحی دارم که  با نظر کارشناسان تهیه شده است که امیدوارم آن را اجرایی کنم .

سیدابراهیم رئیسی در پایان  این  گفتگوی اینستاگرامی  گفت: امشب  مهمان  مردم در منطقه  خانی آباد تهران هستم.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: