bazarnews

کد خبر: ۲۰۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
چین روز یکشنبه نشست دو روزه جاده ابریشم جدید را با حضور سران 29 کشور جهان آغاز کرد.
بازار نیوز -  هدف از برگزاری این نشست با توجه به سیاست های درون گرایانه آمریکا، ارتقاء پروژه زیربنایی تجارت جهانی چین و گسترش دوره جدیدی از جهانی شدن اعلام شده است.

جاده ابریشم جدید چین بخشی از برنامه چند میلیارد دلاری شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری این کشور تحت عنوان "یک کمربند، یک جاده" شامل برنامه اتصال چین به کشورهای آفریقایی، آسیایی و اروپایی از طریق شبکه گسترده ای از بنادر، خطوط ریلی، جاده و پارک های صنعتی است.

این برنامه شامل 65 کشور می شود که 60 درصد از جمعیت جهان و حدود یک سوم از تولید ناخالص داخلی دنیا را تشکیل می دهند. بانک توسعه چین برای انجام 900 پروژه در قالب این طرح مبلغ890 میلیارد دلار اختصاص داده است.

جاده ابریشم جدید چین گرچه یک راه عملی برای حل مشکل مازاد ظرفیت صنعتی چین خواهد بود اما در عین حال می تواند مسائل ژئوپولیتیکی پکن را هم برطرف سازد.

چین از این برنامه به عنوان یک برنامه مشارکتی نام برده است به طوریکه وانگ یی وزیر امور خارجه چین اخیرا در این باره گفته است: ما به قهرمانی که به تنهایی کارها را انجام می دهد، نیاز نداریم بلکه به دنبال شرکایی برای همکاری در این زمینه می گردیم.

با وجود این مقامات اندکی از کشورهای غربی در نشست جاده ابریشم جدید شرکت کرده اند. به طوریکه فقط نخست وزیران ایتالیا، اسپانیا و یونان به چین رفته اند و آمریکا نیز یکی از مشاوران ارشد کاخ سفید را به پکن فرستاده است.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه از دیگر سران شرکت کننده در این نشست هستند.

رودریگو دوترته رییس جمهوری فیلیپین، نواز شریف نخست وزیر پاکستان و هیأتی از کره شمالی نیز از میان کشورهای همسایه چین در این نشست شرکت کرده اند.

اما نارندرا مودی نخست وزیر هند به دلیل عدم رضایت از کریدور اقتصادی چین و پاکستان، حضور خود را تأیید نکرده است.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: