bazarnews

کد خبر: ۲۲۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
مدیرعامل سابق بانک صادرات در گفتگو با بازار نیوز؛
مدیر عامل سابق بانک صادرات در خصوص ادغام بانک‌ها و تاثیر آن در کاهش سود بانکی گفت: در حال حاضر بانک‌ها به علت کمبود نقدینگی و بدهی به بانک مرکزی سودهای اضافه تری از حد معمول دارند و با این شرایط ادغام مثلا ۳ بانک که خود بدهکار بانک مرکزی هستند هیچ مشکلی را برطرف نمی‌کند.
بازار نیوز ، در تازه ترین خبرها از سوی بانک مرکزی، سیف اعلام کرد که احتمال ادغام بانک ها مجاز وجود دارد و در ادامه به سپرده گذاران اطمینان داد تا نگران سپرده های خود نباشند!

سیف رئیس بانک مرکزی دلیل احتمال ادغام بانک ها را در جهت نزدیک شدن صورت مالی بانک های ایرانی به استانداردهای روز دنیا دانسته و تصمیم نهایی را بر عده سهامداران گذاشته است. البته سیف در ادامه اظهارات خود از افزایش سرمایه بانک ها با این اجرایی شدن این طرح خبر داده و گفته که  در بورس هم سهام جدید عرضه خواهد شد.

اما سید محمد جهرمی مدیر عامل سابق بانک صادرات در خصوص  طرح ادغام بانک ها به خبرنگار بازار گفت: مسئله ادغام بانکها برای حل صورت های مالی است به شرط اینکه بخشی از این بانک ها صورت مالی مناسبی داشته باشند و شرکت های ضعیف و یا بانک های ضعیف در دل بانک های قوی ادغام شوند.

وی اضافه کرد: شاید این طرح مشکل را حل کند اما با توجه به شناختی که از وضعیت بانک ها و صورت های مالی آنها داریم اکثر بانک ها با مشکلات خاصی مواجه هستند و طبیعی است که به جای ادغام کردن باید ریشه این مشکلات را بررسی کنند. 

جهرمی با اشاره به اینکه با ادغام بانک ها مشکل حل نمی شود، گفت: این طرح بین بانک های داخلی جواب نمی دهد مگر اینکه بانک های داخلی ما با بانک های خارجی که قدرت نقدینگی بالایی دارند ادغام شوند چرا که با این روال می توان مسئله و مشکل بانک ها را راحت تر بررسی کرد.

کارشناس امور بانکی یکی از علل اصلی مشکل دار شدن صورت های مالی بانک های را افزایش هزینه آنها در تجهیز منابع دانست و تصریح کرد: بانک ها با سود های زیادی که به سپرده گذاران و حتی جریمه های زیادی که به بانک مرکزی داده اند به زیان دهی افتاده اند و اگر قرار باشد که تجهیز منابع به همین صورت ادامه پیدا کند و تعداد پرسنل و هزینه جاری بانک ها به همین صورت بالا باشد، ادغام چند بانک مشکل را حل نمی کند و بانک جدید هم با صورت های مالی غیر قابل قبول روبرو می شود.

مدیرعامل سابق بانک صادرات در خصوص راهکار اصلی برای رفع این مشکل بدون ادغام بانک ها گفت: باید هزینه های تجهیز منابع کم شود و راهکار دیگری برای سود سپرده گذاری در نظر گرفته شود و سود متعارف و در حد تور و یا تورم بالاتر برای سپرده گذاران در نظر گرفته شود و با این راهکار هزینه بانک ها هم کم شود.

وزیر سابق کار در ادامه تاکید کرد: یکی دیگر از هزینه های بانک ها که باید کم شود، مطالبات معوق و مشکوک الوصول بانک ها است که آنها را گرفتار کرده و باید با روش های که دنیا در سیستم بانکداری دارند صورت مالی مجموعه مطالبات مشکوک الوصول را با توجه به ذخایری که از قبل پیش بینی شده خارج کرد و در اختیار موسسات گروههای وصول مالی قرار داد و صورت مالی بانک ها را شفاف تر کرد.

وی در خصوص ادغام بانک و تاثیر آن در کاهش سود بانکی گفت: در حال حاضر بانک ها به علت کمبود نقدینگی و بدهی به بانک مرکزی سودهای اضافه تری از حد معمول دارند و با این شرایط ادغام مثلا 3 بانک که خود بدهکار بانک مرکزی هستند هیچ مشکلی را برطرف نمی کند و هزینه تجهیز منابع را می توان با کاهش شعب اضافی در سیستم بانکی کم کرد. به هر حال شعبه محوری در بانکداری بین المللی وجود ندارد و شعب باید کمتر شوند و بانکداری الکترونیکی را جایگزین ادغام بانک ها کنند.

جهرمی در این خصوص اضافه کرد: شعب با اختیار کامل تر و تعداد به مراتب کمتر می توانند کاهش هزینه به دنبال داشته باشد و باعث رفع مشکلات مالی و پولی بانک ها باشد.

وی در خصوص تاثیر آن در بورس به بازار نیوز گفت: این تاثیر زمانی مشخص می شود که کدام بانک ها با هم ادغام  شوند. اگر قرار باشد 3 بانک مشکل دار را ادغام کنند مشکل به جای اینکه کمتر شود بیشتر هم خواهد شد و در این جا زلزله ای با ریشتر بالا در بورس ایجاد می شود. اما در صورتی که یک بانک قوی با نقدینگی بالا و شرایط مناسب یک بانک ضعیف ادغام شود در مجموع می تواند کمک خوبی به وضعیت نظام مالی بانک ها بکند ولی در شرایط حال حاضر سوال اینجاست که الان قوی ترین بانک کدام است که یک بانک ضعیف را با آن ادغام کنیم؟

جهرمی در خاتمه گفت: با توجه به مشکل صورت های مالی اکثر بانک، طرح ادعام بانک ها نه تنها کمکی به برطرف کردن مشکلات ندارد بلکه ایجاد گرفتاری هم می کند.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: