bazarnews

کد خبر: ۲۴۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
معاونت حقوقی و امورمجلس سازمان تامین اجتماعی در دولت یازدهم اقدامات و فعالیت های موثری داشت که ازجمله آن می توان به کاهش 20 درصدی دعاوی این سازمان دربین 64 دستگاه اجرایی اشاره کرد.
بازار نیوز - معاونت حقوقی و امورمجلس تامین اجتماعی، به منظور دفاع از حقوق و شرکای اجتماعی درمراجع تقنینی، اجرایی، قضایی و سایرحوزه ها، ارتقای سطح قانونمداری و نظارت بر اجرای صحیح قوانین و مقررات در واحدهای اجرایی و تعامل صحیح و قانونمند با نهادهای حاکمیتی از جمله دولت، مجلس و قوه قضاییه و نهادهای نظارتی تشکیل شده است.
راه اندازی سیستم جامع حقوقی و قوانین و مقررات درسطح ستاد و تمامی استان ها و برگزاری دوره های آموزشی منطقه ای و کسب رتبه برتر در تعامل با دیوان عدالت اداری درسال ١٣٩٣ و کاهش٢٠درصدی دعاوی در بین ٦٤ دستگاه اجرایی از مهمترین فعالیت های این حوزه در طول دولت یازدهم بوده است.
درنشست سالانه مدیران حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور با رئیس دیوان عدالت اداری که با حضور معاون حقوقی رئیس جمهور، جمعی ازمعاونان و قضات دیوان عدالت اداری و همچنین معاونان و مدیران حقوقی دستگاه‌های اجرایی در سال ١٣٩٤ برگزار شد، سازمان تامین اجتماعی دربین ٦٤ دستگاه اجرایی کشور که دارای پرونده در دیوان عدالت اداری هستند به عنوان دستگاه برتر از نظر تعامل سازنده با این دیوان در سال ١٣٩٣ برگزیده و از عملکرد واحد حقوقی این سازمان تقدیر شد.
همچنین، الهام امین ‌زاده، معاون حقوقی سابق رئیس جمهوری نیز در نشست سالانه دستگاه‌های اجرایی با دیوان عدالت اداری ازعملکرد سازمان تامین اجتماعی در صیانت از حقوق و اموال عمومی تقدیر کرد.
افزایش تعامل با دیوان عدالت اداری، اقامه دعوا و پیگیری پرونده های حساس و مهم دادگستری، انجام کار کارشناسی بر طرح ها و لوایح مصوب، انجام تعاملات و فعالیت های موثر با هدف اصلاحات ماهوی و ساختاری در مواد مرتبط با سازمان در طرح ها و لوایح مطروحه در مجلس لایحه احکام دائم برنامه های توسعه کشور، لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و ارائه و ارسال طرحها و لوایح مرتبط با سازمان به معاونت های تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر و انعکاس نظرات تخصصی سازمان به دولت و مجلس از دیگر اقدامات معاونت حقوقی و امور مجلس سازمان تامین اجتماعی در دولت تدبیر و امید است.
بررسی پیش نویس بخشنامه‌ها و دستورهای اداری از حیث انطباق با قوانین و مقررات، اظهارنظر در مورد طرح‌ها و لوایح قانونی و پیش نویس آیین نامه ها‌، پاسخگویی به استعلامات حقوقی، اعلام و ابلاغ آخرین مصوبات دولت و مجلس مرتبط با سازمان تامین اجتماعی به واحدهای سازمانی، تدوین، چاپ و انتشار مجموعه قوانین، مقررات و آراء مرتبط با سازمان وایجاد بانک جامع قوانین و مقررات از دیگر فعالیت های حوزه حقوقی و امور مجلس سازمان تامین اجتماعی در دولت یازدهم به شمار می رود.
سازمان تامین اجتماعی اکنون بیش از 42 میلیون نفر از اقشار گوناگون مردم شامل بیمه شدگان و بازنشستگان و اعضای خانواده آنان را تحت پوشش قرار داده است.
خدمات سازمان تامین اجتماعی هم اکنون به بیش ازچهارده میلیون نفربیمه شده اصلی و افراد خانواده شان، سه میلیون مستمری بگیر و اعضای خانواده که درمجموع به بیش از 5 میلیون نفر می رسند و تمامی ابعاد زندگی و معیشت آنان متاثر از فعالیت های سازمان است، همچنین کارفرمایان و مدیران بیش از یک میلیون و 500 هزار کارگاه و واحد تولیدی کشور نیز با سازمان در ارتباط هستند.
مطابق اصل 29 قانون اساسی، برخورداری از تامین اجتماعی حق همگانی است وسازمان تامین اجتماعی نیز در راستای اجرای این اصل از قانون اساسی خدمات گسترده ای را شامل 18 مزیت برای شرایط مختلف از قبیل بیماری، سالمندی، بارداری، بیکاری و از کار افتادگی به بیش از نیمی از جمعیت کشور ارائه می دهد.
سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور دارای مراکز مختلف بیمه ای و درمانی است، 356 بیمارستان و درمانگاه تامین اجتماعی بخش قابل توجهی از خدمات درمانی مورد نیاز بیمه شدگان را به صورت رایگان تامین می کند و علاوه بر این تقریبا تمامی بیمارستان ها و درمانگاه های کشور اعم از مراکز دولتی و خیریه و خصوصی و همچنین آزمایشگاه ها، داروخانه ها و مطب پزشکان با سازمان تامین اجتماعی طرف قرارداد هستند و بخش اعظم هزینه درمانی بیمه شدگان و بازنشستگان مراجعه کننده به این مراکز نیز توسط این سازمان پرداخت می شود.
بخش بیمه ای سازمان تامین اجتماعی دارای 480 شعبه در سراسر کشور است و خدمات بیمه ای گسترده این سازمان از طریق این واحدها به جامعه تحت پوشش ارائه می شود، همچنین برای تسهیل امور و دسترسی آسان تر مردم به سازمان شعب اقماری و کارگزاری های سازمان نیز به عنوان واحدهای وابسته به شعب مشغول به فعالیت هستند.
ایرنا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: