bazarnews

کد خبر: ۲۴۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
در آخر چه تصمیمی برای خودرو‌های کم کیفیت و قدیمی تولید شده از سوی برخی شرکت ها گرفته می‌شود؟
یک کارشناس صنعت خودرو درباره تولید خودروهایی با سطح کیفی تک ستاره از سوی شرکتهای ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان خودرو اظهار کرد که این خودروها عمرشان را کرده‌اند و خودروسازان باید به فکر جایگزینی آنها با محصولات جدید باشند.

در این راستا ساسان قربانی کارشناس خودرو در مورد توقف تولید خودرو‌های قدیمی و کم کیفیت در در این راستا مصاحبه با خبرنگار بازار نیوز گفت: جایگزینی خودرو‌های فرسوده بحث جدیدی نیست و چندین سال است که در دستور کار قرار گرفته شده است. فقط در برخی مواقع سرعت گرفته و در برخی زمان‌ها از سرعت آن کاسته شده است. 

این جایگزینی به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد از جمله ایمنی، میزان آلایندگی این خودرو ها که با سیستم سوختی ایجاد می‌کنند، هزینه های تحمیلیشان بر جامعه از طریق تصادف و دلایل مختلف دیگر، که به این خاطر عمری برایشان در نظر گرفته می‌شود که با پایان این عمر باید به فکر جایگزینی افتاد و آن را به صورت مستمر ادامه داد.

این جایگزینی خودرو های فرسوده و قدیمی کار درستی است که در کشور های دیگر نیز با همکاری دولت و مردم صورت می‌گیرد و برای کشور ما هم ضروری است. بر نهاد ها و سایر سازمان های مربوط هم لازم است که با این برنامه همکاری کنند

با توقف تولید خودرو پراید، چه جایگزینی می‌توان برای آن ارائه کرد؟
بر روی این خودرو به لحاظ ایمنی و استفاده از قطعات اورجینال، در چند سال اخیر کار شده و همان خودروی 20 سال پیش اکنون مورد استفاده قرار نگرفته است. مثلا در قسمت فریم عرضی خودرو تدابیر خاصی در نظر گرفته شد که در تصادفات رو به رو خودرو را مقاوم می‌کند.

هیچ شکی در جایگزینی خودرو های فرسوده و قدیمی نیست و این اتفاق باید بیفتد. اما بحث دیگری هم مطرح است که خودرو ها را ارتقا دهیم و بر کیفیت آن بیفزاییم. شرکت سایپا اما قصد جایگزینی خودرو های فرسوده را دارد. 

اگر قصد طراحی یک خودرو جدید با سیستم ایمنی بالاتر، امکانات الکترونیکی بهتر و شرایط بهتری از خودرو های قدیمی داشته باشیم، قطعا نمی‌تواند قیمت همان خودرو ها را داشته باشد. در این صورت مردم طبقه متوسط با شرایطی سخت مواجه می‌شوند که خودرو متوسط از رده خارج شده و دیگر امکان خرید آن را ندارند. در این زمان نمی توان از خودروسازان پایین آوردن و متعادل کردن قیمت را درخواست کرد. از خودروساز باید درخواست کیفیت بالا تر را و از سیستم مالی و بانکی کشور درخواست کمک و ارائه تسهیلات را کرد

یک کارشناس شرکت خودرو سازی ایران خودرو در پاسخ به چرایی عدم توقف تولید برخی خودرو های قدیمی و کم کیفیت شرکت خود گفت: امکان توقف تولید خودرو پژو 405 وجود دارد و به غیر از این خودرو، خودرو های قدیمی بسیاری هستند که تولیدشان توقف شده مانند: پژو روآ، پژو آر دی،پژو 404 جی ال، پژو 407 و خودروی  پیکان وانت که حدود سه سال است که توقف تولید شده است.

وی در ادامه گفت: خودرو های جدیدی در راه هستند که در بین آن‌ها پژو 2008 پیش فروش شده است. دو خودروی دیگر نیز به زودی عرضه خواهند شد به نام های پژو 208 و پژو 301 که قصد صادرات آن ها را هم به کشور های همسایه داریم. 

وی در مورد قیمت نهایی خودرو پژو 2008 گفت: قیمت نهایی هنوز مشخص نیست و حرف های ضد و نقیضی شنیده می‌شود، اما تا وقتی که به بازار نیامده هیچ چیز مشخص نمی‌شود.

محمدرضا نعمت زاده در نشست خبری امروز درباره توقف تولید پراید گفت: در شروع دولت بیش از 70 درصد تولید ساپیا به پراید اختصاص داشت، اما سال گذشته این میزان به 34 درصد کاهش یافت و امسال به 28 درصد می رسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: در حال تولید خودروهای متنوع هستیم به نحوی که تولید پراید به تدریج کاهش خواهد یافت.

وی با اعلام اینکه با اجرای استانداردهای جدید خودرویی در سال ٩٧ خودبه‌خود پراید از چرخه تولید خارج خواهد شد، اظهار داشت: استانداردهای خودرویی در حال ارتقا است و فکر می‌کنم آخر عمر پراید از لحاظ تولید سال ٩٧ باشد.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: