bazarnews

کد خبر: ۲۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
کشورمان از عرصه رقابت تولید چادر مشکی عقب مانده و با وجود کیفیت بالای محصولات خود، این بازار را به کشور چین تحویل داده است .
بازارنیوز- چادر به عنوان پوشش و نماداصلی مسلمانان از نیازهای مهم و مورد توجه کشورهای منطقه به ویژه ایران محسوب می شود و به خاطر جایگاه خاص آن بسیاری از کشورها حتی غیر مسلمان، برای کسب سود بیشتر به این بازار  روی آورده اند.

این امر درحالی است که کشورمان از عرصه رقابت تولید چادر مشکی عقب مانده و باوجود کیفیت بالای محصولات خود، این بازار را به رقبای خارجی تحویل داده است . 

بسیاری از کارشناسان براین باورند با به روز رسانی مطالعات و ارزیابی بازار تقاضا و ارتقای کیفیت طراحی ، می توان این بازار را در اختیار گرفته و با نظارت بیشتر ، افزایش تعرفه ها ،‌ حمایت از تولید کنندگان، نیاز به این محصول را از طریق صنایع داخلی کشور تامین کنیم .

داریوش اسماعیلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی  تصریح کرد: بخش عمده ای از نیاز کشور به چادر مشکی از کشورهای سوئیس ، ژاپن ، کره و چین تامین می شود در صورتی که کیفیت محصولات داخلی نیزمناسب است و فقط باید این صنعت به روز رسانی شود. 

اسماعیلی درخصوص واردات بی رویه چادرمشکی اظهار داشت: متاسفانه وجود دلالان و رانتهای بسیار بر سر راه تولیدات داخلی، صنعت نساجی در تولید چادر مشکی با مشکلات زیادی مواجه شده و وارد کنندگان برای سوددهی بیشتر اقدام به تبلیغات منفی و بازاریابی برای کالا های وارداتی کرده اند.

وی افزود :‌ نظارت دولت در تولیدات داخلی و ارتقای کیفیت بر اساس تقاضای مصرف کنندگان، استفاده از فناوری های روز در صنعت نساجی به ویژه چادر ،‌ مطالعه بازار تقاضا در کشور و بازار جهانی و مشارکت پژوهشگران در بخش صنعت نساجی ، می تواند تا حدود زیادی از واردات چادر مشکی و خروج ارز جلو گیری کند. 

 چادر مشکی رکورددار قاچاق کالا در ایران ! 
علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم شورای اسلامی ، با اشاره به اینکه متاسفانه درصد زیادی از کالاهای وارداتی مانند چادرمشکی از طریق قاچاق وارد ایران می شود، اظهار کرد :‌  اکنون صنعت نساجی نسبت به صنایع دیگر بیشترین سهم قاچاق را به خود اختصاص داده و چادرمشکی در صدر محصولات نساجی که از طریق غیرقانونی وارد کشور می شوند،قرار دارد.

وی ادامه داد : ‌این درحالی است که یکی از بزرگ ترین کارخانه های تولید چادر مشکی به تازگی در ایران راه اندازی شده و می تواند علاوه برتامین نیازهای داخلی در صادرات نیز جایگاه خوبی را داشته باشد .

کریمی تصریح کرد :‌  متاسفانه کشورهای غیر مسلمان مانند کره ،‌ چین ، ‌ژاپن ،‌ سوئیس و کشورهای دیگر به دلیل تشکیل تیم های تحقیقاتی و رصد همیشگی بازار تقاضا، در زمینه تولید  چادر از ایران سبقت گرفته  و این بازار را در اختیارخود قرار داده اند. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم شورای اسلامی افزود :‌ با توجه به باورغلط اذهان عمومی مبنی براین که جنس خارجی ازایرانی بهتر است و به دلیل اینکه این کالاها باقیمت ارزان تر و کیفیت پایین به دست مصرف کنندگان می رسد ایران بازار خود را از دست داده است.

وی در پایان گفت: حمایت از تولیدات داخلی و ارائه تسهیلات ویژه به تولیدکنندگان ،‌ راه اندازی واحد های تولیدی فعال درعرصه تولید چادر های مشکی ،‌کنترل و نظارت شدید و جلوگیری از واردات بی رویه این کالا از عوامل موثر در توسعه این صنعت به شمار می رود . 
باشگاه خبرنگاران جوان
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: