bazarnews

کد خبر: ۲۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
ایران در حوزه موتور سیلکلت سازی نسبت به بسیاری از کشورها در رتبه بالایی قرار دارد؛ اما این حوزه نیازمند جذب سرمایه گذاران خارجی است.
ایران رقیب موتورسیکلت سازی های چینی/ بسیاری از استاندارهای موجود در صنعت خودرو سازی ما در اروپا وجود ندارد
ابوالفضل حجازی رییس انجمن موتورسیکلت ایران در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز گفت: موتور سیکلت هایی که در داخل ایران تولید می شوند بخشی از قطعات آن مربوط به تولیدات داخلی و بخشی دیگر به صورت وارداتی است.

وی افزود: در حال حاضر ایران به عراق و افغانستان موتور سیکلت صادرات می کند که می توان گفت میزان آن حدودا سالیانه میان 30 تا 50 هزار دستگاه است و همچنین در این حوزه به صورت کامل موتور سیلکت وارد نمی شود اما قطعات مورد نیاز آن وارداتی است که هیچ کدام از آنها تولید داخلی نیز ندارد زیرا اگر قطعه ای تولید داخلی داشته باشد به علت کیفیت بالایی و قیمت تمام شده پایین تولیدات داخلی، واردات آنها اصلا مقرون به صرفه نبوده و توجیح اقتصادی نخواهد داشت.

حجازی تاکید کرد: اگر در صنایع دیگر کالاهای چینی رقیب ایران هستند در صنعت موتور سازی ایران رقیب کارخانه های ساخت موتور سیکلت چینی شده است.

وی در خصوص گسترش صادرات تاکید کرد: ایران صاحب تکنولوژی نیست به همین دلیل برای گسترش صادرات باید از صاحبان اصلی تکنولوژی مجوز لازم را دریافت کرد و راهکار تصاحب این تکنولوژی ارتباط فشرده تر و بیشتر شرکت های ایرانی با کشورهای صاحب تکنولوژی است تا هم تولید مشترک داشته باشیم و هم مجوز صادرات به سایر کشور ها را نیز در دست بگیریم.

حجازی عنوان کرد: حمایت هایی که از صنعت موتور سیلکت می شود همیشه در حد بخشنامه ی، دستور العملی و محدود بوده در صورتی که ما نیازمند حمایت های سرمایه گذاری هستیم و در چند سال اخیر هیچکس سرمایه گذاری وسیعی در این حوزه نکرده اند و باید برای رسیدن به معیارهای مد نظر افقی مشخص و برنامه ریزی شده را در دست داشت.

وی در خصوص افزایش میزان صادرات تاکید کرد: ابتدا باید یک یا چند برند در ایران همانند سایر کشورها شکل گیرد که این برند ها می تواند موجب توسعه صادرات شود و تا زمانی که قوه محرکه ومدلی در ایران شاخته نشود تغییری در روند موتورسیکلت سازی صورت نمی گیرد که تحقق این امر نیز نیازمند سرمایه گذار وسیعی است.  

حجازی تصریح کرد: باید میزان تیراژ موتور تا جایی افزایش یابد که میزان سرمایه گذاری را پوشش دهد و قیمت تمام شده کالاها نیز کاهش یابد اما فراموش نکنید که رقابت با غول های صنعتی دنیا کار بسیار دشواری است.

وی بهترین راه حل جهت صادرات را ایجاد ارتباط مناسب با کشورهای صاحب تکنولوژی دانست و افزود: بخشنامه ها و دستورالعمل های غیر کارشناسی موجب کندی موتور محرکه کشور و زمین گیر شدن صنعت کشور شده و در واقع هر فردی که وارد می شود قصد اعمال سلیقه خود را دارد و بی توجه به طرح های شکسته خورده گذشته آنها را مجددا اجرایی و پس از خرج کردن زمان و سرمایه برای  دو یا چندیم بار آن طرح را رها می کند.

بخش خصوصی به دنبال امنت سرمایه های خود است
حجازی گفت: بخش خصوصی نیز تا زمانی که شرایط سرمایه گذاری خود را ایمن نبیند وارد این حوزه نمی شود به همین دلیل هم پس از برجام بسیاری از کشورها برای فروختن اجناس خود وارد کشور می شوند و قصد مشارکت ندارند که همین امر می تواند آسیب های جدی به اقتصاد داخلی بزند.

وی در خصوص قوانین دردسر ساز اعلام کرد: بسیاری از استاندارد هایی که در حال حاضر به صنعت موتور سیکلت سازی ایران وارد شده در اروپا هم وجود ندارد مثلا موتورهای دوزمانه در حال حاضر در اروپا تولید می شود اما در ایران بیش از 15 سال است که از خط تولید خارج شده است.

حجازی یاد آور شد: به علت نبودن افق مشخص، استانداردها و قوانین دست وپا گیر سرمایه گذاری ریشه ای و بلند مدت در این حوزه صورت نمی گیرد و قوانینی که پایه و اساس اصولی ندارد موجب عدم جذب سرمایه گذاران خارجی می شود و اگر سرمایه گذاری هم وارد شود برای کالاهای مصرفی است.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: