bazarnews

کد خبر: ۳۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶
راهکارهای توسعه تولید ملی:
مشکلات تولیدات ملی صرفا دریافت یارانه نیست و فقط تسهیلات بانکی، سیاست انبساطی و تزریق نقدینگی به بازار منجر به رونق اقتصاد داخلی نمی شود شاید این سیاست ها در برخی شرایط جواب بدهد ولی همیشه تاثیر گذار نیست.

بازار نیوز- علی سعیدی، پژوهشگرموسسه مبانی و مدل های اقتصادی در خصوص حمایت دولت از تولید داخلی، گفت: یکی از مشکلات اصلی قوانین و بوروکراسی های موجود برای دریافت مجوزهایی می باشد، که نه تنها هدف را تعیین نمی کند و مانع ایجاد کار مولد اقتصادی می شود، برای مثال دریافت 25 مجوز برای تاسیس گلخانه که بسیاری از این مجوزها واقعا منفعتی برای تولید ندارد.  

بوروکراسی های اداری مانع ایجاد کسب و کار جدید
وی افزود: این مجوزها به دلیل جلوگیری از فساد مالی می باشد که به دلیل عدم انسجام اگر فردی بخواهد اصول قانونی را طی کند به دلیل بوروکراسی های سخت اداری از ادامه فرآیند منصرف می شود و متخطیان نیز بدون توجه به این قوانین فعالیت های خود را ادامه می دهند.

پژوهشگرموسسه مبانی و مدل های اقتصادی، تصریح کرد: مالیات که به نوعی منبع درآمدی دولت می باشد که دریافتش لازم است اما نباید اینگونه باشد از کسانی که کارهای مولد و تولیدی انجام می دهند مالیات های مختلف دریافت شود و سایر افرادی که به قوانین بی توجه می باشند بدون اینکه شفافیت مالیاتی داشته باشند فعالیت کنند.

وی فساد اداری را نیز عامل دیگر بیان کرد و افزود: در دوره های آموزشی که از سوی سازمان جهاد کشاورزی برگزار می شود کارشناسان صراحتا بیان می کنند ما خودمان مافیا هستیم و تولید کنندگان باید همان چیزی که ما می گوییم به همان مقدار و به کسانی که ما معرفی می کنیم بفروشند در غیر این صورت با ایجاد با اقداماتی مانع از ادمه فعالیت آن گلخانه یا مراکز تولیدی می شوند، چنین رفتار هایی تمایل تولید کنندگان به ادامه فعالیت را کاهش می دهد.

واردات کالا باید با رویکرد توسعه فناوری باشد نه ضربه ای برای تولید داخلی
سعیدی با بیان اینکه چالش های نولید کنندگان به اینجا ختم نمی شود، اذعان داشت: فردی همه موانع، فرآیندها و سختی های موجود را طی کرده و اقدام به تولید می نماید شاهد کالاهای خارجی بی کیفیت یا کفیت برابر با قیمت خیلی پایین تر از بهای تمام شده می باشد که به روش های غیر قانونی وارد بازار شدند و در رقابت نابرابر با تولیدکنندگان خارجی قرار می گیرد.

وی افزود: از قدیم الایام در بازارهای جهانی حضور داشتیم اما باید دید چه هدفی داریم و فضایی را ایجاد نماییم که تولیدات داخلی در بازار خارجی نفوذ پیدا کنند و کالاهایی را وارد کنیم که دانش فنی و فناوری تولید را افزایش دهد نه اینکه اجازه دهیم هر کالایی با هر قیمتی به تولید داخل لطمه بزند. 

پژوهشگرموسسه مبانی و مدل های اقتصادی، با اشاره به تاثیرات منفی که در بلندمدت محصولات با قیمت پایین برای حمایت مصرف کنندگان، ایجاد می کند، خاطرنشان ساخت: در نهایت خرید محصولات خارجی با قیمت پایین قدرت خرید مصرف کنندگان داخلی را کاهش می دهد زیرا نه تنها کاهش قیمت محصولات خارجی، حمایت از مصرف کنندگان نیست بلکه در بازه زمانی طولانی مدت قدرت خرید آنها را نیز کاهش می دهد.

وی افزود: با خرید کالاهای خارجی تولیدکنندگان با وجود شرایط سختی که در کشور حاکم است ترجیح می دهند کار تولیدی انجام ندهند و نیاز به نگاه جامع دارد که متاسفانه با رویکرد بخشی که در حال حاضر در جامه حاکم است این قدرت را به هر وزارت خانه و بخش می دهد که سیاست های مختص خود را تدوین نمایند که در نهایت مشاهده می کنیم واسطه ها و دلال ها منفعت کلی اقتصاد را می برند و رویکرد تولیدی جامعه نیز از بین می رود. 

دولت به عنوان مصرف کننده بزرگ می تواند حامی تولیدات داخلی باشد 
سعیدی تاکید کرد: دولت به عنوان مصرف کننده بزرگ باید وارد شود حتی در زمینه هایی که ممکن است تولید داخلی نداشته باشیم تقاضا دولت می تواند حمایت جدی باشد، مطمئنا تولید کنندگان علاقمند و توانمندی وجود دارند که با دانش فنی و شناختی که نسبت به فناوری مرتبط دارند به سمت تولید محصول مورد نظر گرایش پیدا کنند.

وی افزود: به دلیل عدم تقاضا تولید کننده به سمت تولید نمی رود و اگر اعلام نماید که مصرف کننده می باشد محرک واقعی و جدی برای تولید کنندگان می باشد که متاسفانه شاهد این عملکرد های دولت نیستیم.

علی سعیدی اذعان داشت: در دوره های مختلف دولت به جای اینکه به اقدام عملی فکر کند بر اقدامات تئوری و انتزاعی تمرکز کرد که در مه شرایط جوابگو نیست بلکه به اقدامات عملی برای برطرف شدن چالش های تولید ملی نیاز است.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: