bazarnews

کد خبر: ۳۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
راهکارحمایت تولیدات داخلی:
اخیرا شنیده شده نیرو کار ارزان راهکاری برای افزایش بهره وری بنگاه های اقتصادی است که در واقعیت خلاف این ثابت شده زیرا بهره وری با دستمزد نیروکار رابطه مستقیم دارد یعنی کاهش حقوق بهره وری را کاهش می دهد.
بازار نیوز- تولیدات داخلی نیازمند حمایت بیشتر دولت است که این روز ها شاهد هستیم دولت پیشنهاداتی برای افزایش بهره وری دارد، شاید پرداخت حقوق پایین به فارق التحصیلان دانشگاهی راهکاری برای کاهش بیکاری باشد اما بر افزایش بهره وری تاثیر سو دارد و به نوعی به کاهش بهره وری می انجامد که این حقوق پایین به دانشجویان با مهارت پایین به نوعی عملکرد نادرست دانشگاه ها را زیر سوال می برد که خروجی مناسبی نداشته و به رسیدگی بیشتر نیاز دارد.

میثم موسایی،اقتصاد دان پیرامون راهکار های افزایش بهره وری تولیدات داخلی گفت: افزایش بهره وری تولیدات داخلی به توانمندی، قدرت خلاقیت و کارکرد فرد بستگی دارد و هیچ گاه کاهش حقوق نیرو کار منجر به افزایش بهره وری تولیدات داخلی نخواهد شد مگر اینکه بیکاری را کاهش دهد.

وی افزود: دستمزد پایین منجر می شود فرد برای تامین مخارج زندگی درجای دیگر کار کند و بهره وری کاهش می یابد. 

موسایی با بیان اینکه فساد علامت کاهش بهره وری است، تصریح کرد: افزایش بهره وری کار، بهره وری سرمایه، ورود تکنولوژی، کنترل و اصلاح نظام بوروکراتیک و اصلاح نظام مدیریت شایسته سالاری به کاهش فساد اقتصادی کمک می کند و منجر به افزایش بهره وری می باشد و صرفا کاهش حقوق نیرو کار افزایش بهره بری را به دنبال نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه حمایت تولیدات داخلی نیازمند سه دسته برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می باشد، افزود: حمایت از تولیدات داخلی نیاز به فرآیند پیچیده ای دارد که از مهمترین آن، تلاش برای بهبود فضا کسب و کار به عنوان یکی از راهکار های افزایش حمایت دولت از تولیدات داخلی است.

موسایی تاکید کرد: قوانین دستگاهی دولت برای تولید داخلی چیزی حدود 1500 ماده قانونی است که 1500 مجوز را در اختیارشان به دست دولت قرار می دهد که مانع از توسعه بخش تولید است.

وی افزود: مزیت نسبی صنایع مختلف را نیز باید در نظر داشت و باید بررسی نمود که در صنعت که سرمایه گذاری می نماییم داری مزیت نسبی هستیم یا نه؟ تا در صورت عدم توان رقابتی منابع و سرمایه مصرفی هدر نرود.

موسایی با اشاره به اینکه هر صنایعی مشکلات خاص خود را دارد، اذعان داشت: باید متناسب با صنعت، مشکلات و موانع را بررسی نمود و راهکارهای متناسب با آن صنعت را پیش برد. 

   

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: