bazarnews

کد خبر: ۲۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
در سراسر دنیا بازار سرمایه به عنوان ابزار تامین مالی در حوزه های مختلف تعریف شده و اگر در این بازار صرفا خرید و فروش صورت گیرد از تامین مالی فاصله خواهیم گرفت.
بازارنیوز- قانون بازار اوراق بهادار که از آن به عنوان نقطه عطف بازار یاد می‌شود، در اول آذر سال 1384 به تصویب مجلس رسید تا با کنار رفتن قانون قدیمی سال 1345، حیات تازه‌ایی در بازار سرمایه کشور آغاز شود اما به گفته کارشناسان ، برخی از این قوانین با توجه به شرایط فعلی دیگر پاسخگوی نیازهای بازار نبوده و باید بازنگری اساسی روی آن صورت گیرد.

 در همین رابطه پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با  خبرنگار ما ، اظهار داشت: مسئله ای که امروزه بسیاری از فعالان بازار سرمایه را با مشکل روبه‌رو کرده بحث قانون و مقررات در بورس نیست بلکه رفتارهای سلیقه ای برخی از مسئولان سازمان بورس در موضوعات مختلف است؛ مهمترین نمونه بارز آن بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی برای شرکت هایی است که مشمول ماده 241 قانون تجارت می شوند، این موضوع در هفته گذشته موجب اعتراض سهامداران شد.

وی افزود: یکی از مشکلات قانون و مقررات بورس ، باز گذاشتن دست مسئولان نظارتی برای تصمیم شخصی در بازار است که باید از این رفتارها جلوگیری کرد و همانند قوانین دیگر طبق رویه خاص اجرایی شود.

حدادی در ادامه گفت: چند سالی است که وظیفه اصلی بورس تغییر کرده و به سمت کارهای اجرایی رفته ، در حالی که این وظیفه متعلق به کارگزاری ها و شرکت های تامین سرمایه است اما سازمان بورس از بحث نظارتی فاصله گرفته و با ایجاد صندوق های سرمایه گذاری برای خرید و فروش سهام خود را به طور غیر مستقیم وارد بازار سرمایه کرده است.

این کارشناس تصریح کرد: موضوع دیگری که سازمان بورس باید مورد بازنگری قرار دهد تغییر جهت تامین مالی کشور از طریق بانک ها به سمت بازار سرمایه است ،هر مدیری که وارد سازمان می شود یکی از شعارهایش ایجاد تامین مالی در بازار است البته تا حدی این موضوع عملیاتی شده و امیدواریم با مدیریت جدید این روند ادامه پیدا کند.

وی در خصوص اولویت های رئیس جدید سازمان بورس برای بهبود بازار سرمایه گفت: در سراسر دنیا بازار سرمایه به عنوان ابزار تامین مالی در حوزه های مختلف از جمله صنعت و مسکن تعریف شده و اگر در این بازار صرفا خرید و فروش صورت گیرد از تامین مالی فاصله خواهیم گرفت.

گسترش دامنه نوسان معضل عظیم در معاملات بورسی
همچنین حسن کاظم زاده فعال بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ما ، بیان کرد: مشکل عمده بازار سهام ، رفتار سلیقه ای و تصمیم برخی اشخاص، ناشران و مدیرانی است که به وفور در بورس دیده می شود و این امر ضعف بزرگی برای سازمان بورس است.

وی در ادامه گفت: متاسفانه قانون دست افراد را برای تصمیم گیری شخصی باز گذاشته است. از طرفی سیستم معاملاتی بازار سرمایه با مشکلات متعددی روبه روست، موضوعاتی مانند حجم مبنا و دامنه نوسان موجب ایجاد صف می شوند و از طرف دیگر کمبود سهم شناور در بازار بورس سفته بازی و نوسان را در بازار افزایش می دهد.

کاظم زاده تصریح کرد: یکی دیگر از عمده مشکلاتی که از نظر مقررات در معاملات بورسی وجود دارد بحث دامنه نوسان است ؛زمانی که دامنه نوسان شکل گیرد صف های خرید و فروش به وجود می آید و همین عامل باعث ایجاد هیجان در بازار می شود در نتیجه برای سهمی که صف خرید تشکیل می شود اشخاص به خرید آن سهم کشیده شده بدون آنکه تحلیل مثبتی نسبت به آن داشته باشند و این موضوع معضل عظیمی است که باعث ضعف عملکرد معاملاتی در بورس تهران شده است.
 باشگاه خبرنگاران جوان
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: