bazarnews

کد خبر: ۳۴۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸
رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه اعلام کرده است که جمع‌بندی‌های نهایی بودجه سال ۹۷ کل کشور در دولت در حال انجام است.
رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه با بیان اینکه جمع‌بندی‌های نهایی بودجه سال ۹۷ کل کشور در دولت در حال انجام است، گفت: بودجه سال ۹۷ کل کشور بر مبنای عملکرد دستگاه‌های اجرایی تدوین شده و لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور ۱۵ آذر سال جاری به مجلس ارائه می‌شود. به گفته محمدباقر نوبخت، بودجه‌نویسی سال آینده به صورت متمرکز خواهد بود و در بودجه سال ۹۷ کل کشور «برون‌سپاری‌ها و کاهش بودجه جاری کشور» در دستور کار قرار گرفته است.
 
مطابق بخشنامه بودجه سال ۹۷، کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند در چارچوب خط‌‌ مشی‌ها و سیاست‌های مندرج در این بخشنامه و ضوابط مالی، دستورالعمل‌های بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، بودجه پیشنهادی خود را به سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور ارائه نمایند.
 
طبق بند (پ) ماده (۷) قانون برنامه ششم، دولت موظف است از سال اول اجرای قانون برنامه، سالانه اعتبارات بیست‌درصد (٢۰ %) دستگاه‌های اجرایی مندرج در قوانین بودجه سنواتی را به‌صورت بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد (بودجه‌ریزی عملیاتی) تنظیم نمایند و دستگاه‌های اجرایی که حداقل بیست‌درصد از فعالیت‌های خود را به روش بهای تمام شده هزینه‌یابی نکرده باشند، از افزایش اعتبارات هزینه‌ای نسبت به سال ٩۶ برخوردار نمی‌شوند.
بر اساس تعریف صندوق‌بین‌المللی پول (IMF)، بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد عبارت است از: «روش‌ها و ساز و کارهایی که ارتباط بین اعتبارات تخصیص یافته به دستگاه‌های اجرایی را با خروجی‌ها و پیامدهای آنها از طریق به کارگیری اطلاعات عملکردی در تخصیص منابع تقویت می‌سازد.» از آنجایی که «وزارت آموزش‌و‌پرورش» مشمول دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری می‌باشد باید دید بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد چه تاثیری بر بودجه پیشنهادی سال ۹۷ آموزش‌و‌پرورش داشته و باعث کاهش کسری بودجه این وزارتخانه خواهد شد یا نه؟
* حسین طاهری فرد
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: