گروه کشتوصنعت بازارنیوز : به گفته آرش محبی نژاد ، از این رقم پنج تا شش هزار میلیارد تومان بدهی معوق است.
وی همچنین اظهارداشت: بدهی معوق دو خودروساز بزرگ به قطعه سازان در مجموع چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و سهم بقیه خودروسازان اعم از خرد و کلان و سبک و سنگین تا سقف پنج هزار و ۵۰۰ تا شش هزار میلیارد تومان است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته ۴۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه سازی ازمحل واردات و ۶۰ درصد بصورت داخلی تامین می شود.
وی افزود: پلیمرهای مهندسی، آلیاژهای خاص، سنسورها و همینطور برخی قطعات الکتریکی و الکترونیکی از جمله مواد اولیه وارداتی این صنعت است.
محبی نژاد بیان داشت: این اقلام به دلیل عدم تیراژ اقتصادی تولید داخل بومی سازی نشده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: عمق ساخت داخل قطعات خودروهایی مانند پراید و پژو بالای ۸۰ درصد و در خودروهای جدیدتر مانند ال۹۰ تا ۵۵ درصد است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور یادآور شد: اگر وضعیت تحریم های فعلی ادامه یابد حداقل حسنی که برای جامعه قطعه سازی کشور دارد اینکه عمق ساخت داخل و در عین حال توان تحقیق، توسعه، طراحی و تولید قطعه در داخل افزایش خواهد یافت.
رادیو اقتصاد