bazarnews

کد خبر: ۳۹۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸
یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت:
سعید قاضی پور گفت:صادرات نفت ایران از ۲,۵ میلیون بشکه در روز به ۱.۶ میلیون بشکه در روز رسیده است.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز : به گفته سعید قاضی پور ، میزان درآمد ریالی دولت بابت پرداخت هزینه های جاری کشور به شدت وابسته به دلارهای نفتی است.

وی همچنین ادامه داد: بدون شک کاهش صادرات نفت مشکلات عدیده ای برای کشور ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص عرضه نفت در بورس نیز به رادیو اقتصاد گفت: این تصمیم تاکنون دو مرتبه یعنی در سال های ۹۰ و ۹۳ در کشور به مرحله اجرا در آمده است.

وی افزود: عرضه نفت در بورس در هر دو مقطع به دلیل بالا بودن قیمت ها و همینطور عدم صرفه اقتصادی برای بخش خصوصی کمتر مورد استقبال و توجه فعالان این حوزه قرار گرفته و در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده خود ناکام مانده است.

قاضی پور بیان داشت: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز در بررسی های آسیب شناسانه خود عامل اصلی این عدم توفیق را تعیین قیمت بالای نفت از سوی وزارت نفت می داند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید مصوب سال ۱۳۹۱ مجلس شورای اسلامی گفت: مطابق این قانون اگر نفتی بخواهد در بورس عرضه شود باید بر اساس قیمت متوسط یک ماه گذشته محاسبه و به عنوان نرخ مصوب اعلام شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: قانون مزبور باعث می شود دست وزارت نفت در عرضه نفت با قیمت شناور در بورس بسته شود بنابراین با توجه به اهمیت موضوع ضرورت ایجاب می کند نمایندگان مجلس شورای اسلامی این قانون را اصلاح کنند تا قیمتی که در اثر رقابت در بورس کشف می شود همان مبنای پذیرش وزارت نفت و نهادهای نظارتی قرار گیرد.

رادیو اقتصاد

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: