bazarnews

کد خبر: ۴۲۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
یادداشت/
ماه سپتامبر صادرات گاز مایع ایران ۵۲۴ هزار متریک تن بود که در ماه اکتبر به حدود ۳۷۰ هزار متریک تن کاهش پیدا کرد. در ماه آگوست ایران با صادرات ۵۶۸ هزار متریک گاز مایع بیشترین مقدار صادرات گاز مایع خود از زمان لغو تحریم ها در ژانویه ۲۰۱۶ رو تجربه میکرد.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز : با توجه به فعالیت فعالان سیاسی، اقتصادی و رسانه ای در شبکه های اجتماعی،بازار نیوز به صورت روزانه مواضع کاربران این شبکه اجتماعی را منتشر خواهد کرد:

ماهور لطفی رشته توییت زیر را درباره وضعیت صادرات گاز مایع ایران پس از تحریم ها در صفحه خود منتشر کرد:

تحریم ها تقریبا صادرات گاز مایع ایران را متوقف کرده است. از ۴ نوامبر فقط یک کشتی، محموله گاز مایع از ایران بارگیری کرده. این محموله برای شرکت بازرگانی چینی Pacific Petrochemical بوده که احتمالا عازم چین خواهد بود. قبل از آغاز رسمی تحریم نفتی ایران، یه دو ماهی بود که صادرات گاز مایع ایران رو به کاهش بود. ماه سپتامبر صادرات گاز مایع ایران ۵۲۴ هزار متریک تن بود که در ماه اکتبر به حدود ۳۷۰ هزار متریک تن کاهش پیدا کرد. در ماه آگوست ایران با صادرات ۵۶۸ هزار متریک گاز مایع بیشترین مقدار صادرات گاز مایع خود از زمان لغو تحریم ها در ژانویه ۲۰۱۶ رو تجربه میکرد.

 در کل در ده ماهه اول امسال، ایران ۴.۶۰۲ ملیون متریک تن صادرات گاز مایع داشته که مقصد بیشتر آنها چین بوده؛ بخاطر افزایش تقاضا برای propane dehydrogenation یا PDH در این کشور  معافیت هایی که برای چین از تحریم نفتی ایران صادر شده اقلام زیادی را غیر از نفت خام و میعانات گازی شامل میشود اما هنوز مشخص نیست که گاز مایع یا  LPG هم در این لیست هست یا نه

مقامات وزارت تجارت، صنعت و انرژی و همچنین وزارت خارجه کره جنوبی گفتند که در بحث معافیت ها با آمریکا، موضوع گاز مایع مطرح نشده و ما به دنبال مجوز واردات گاز مایع از ایران نبودیم و تمرکز ما بیشتر بر واردات میعانات گازی از ایران بوده است.

داده های شرکت ملی نفت کره جنوبی هم نشان میدهد که کره جنوبی گاز مایع از ایران وارد نکرده است. کره جنوبی طی چند سال گذشته حجم کمی واردات گاز مایع از ایران داشته شامل ۸۱ هزار بشکه در سال ۲۰۱۷، ۲۹۷ هزار بشکه در سال ۲۰۱۶ و ۱.۴۸ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۵. در حال حاضر کره جنوبی بیشتر گاز مایع مورد نیاز خود را از آمریکا وارد میکند، بعد از اینکه تحریم های اتحادیه اروپا در جولای ۲۰۱۲ اعمال شد که بیمه نفتکش هایی که محموله های نفتی ایران را حمل میکردند توسط شرکت های بیمه اروپایی را ممنوع میکرد؛ ایران برای صادرات نفت خام و سوخت از کشتی های خود استفاده میکنهد یا  کشتی چارتر میکند. این موضوع به گاز مایع ایران هم تعمیم داده شد.

 وقتی واردکنندگان چینی شروع به ساختن ناوگان VLGC خود کردند این امکان را پیدا کردند که کم کم شروع به حمل گاز مایع ایران هم بکنند؛ مخصوصا پس از ژوئن سال ۲۰۱۳ ارسال گاز مایع ایران به آسیا پس از لغو تحریم ها در ژانویه ۲۰۱۶ شدت گرفت. بیشتر به مقصد چین اما اندونزی، کره جنوبی، تایلند و تایوان هم از دیگر مقاصد گاز مایع ایران بودند، علاوه بر دسترسی به ناوگان کشتی های چینی و پوشش بیمه ای ایران توانست بوسیله تخفیف های بزرگی که نسبت به دیگر تولیدکنندگان گاز مایع خاورمیانه به خریداران می داد زیر شدیدترین تحریم های دور قبل هم همچنان به صادرات گاز مایع خود ادامه بدهد.

 در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ که تحریم های دور قبل اعمال میشدن ایران ۴۰ تا ۵۰ دلار روی هر متریک تن به قراردادهای Saudi Contract Prices بر پایه FOB تخفیف میداد. اما به سرعت پس از لغو تحریم ها این تخفیف را به ۱۰ دلار کاهش داد و سپس کم کم قیمت ها را به سطح قیمت های بقیه تولیدکنندگان در بازار FOB خاورمیانه رساند .البته مانند دور قبل گاز مایع ایران دوباره راهش را در تحریم های اخیر هم پیدا خواهد کرد. انتظار میرود چینی ها همچنان به خرید گاز مایع ایران ادامه بدهند. احتمالا ایران هم دوباره با ارائه مشوق ها و تخفیف هایی واردکنندگان بیشتری را برای خرید گاز مایع ایران ترغیب خواهد کرد. خریداران چینی مشکل چندانی مانند خریداران کره جنوبی و اروپا و ... برای داد و ستد با ایران ندارند. چین واردات خود از ایران رو کاهش خواهد داد اما متوقف نخواهد کرد.

برچسب ها: تحریم ، صادرات گاز ، چین
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: