bazarnews

کد خبر: ۴۲۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
بازارنیوز گزارش می دهد :
شرکت نفتی دولتی چین مالکیت پروژه‌ای را در بزرگ‌ترین میدان گازی جهان به عهده گرفته است که قبل از بازگشت تحریم‌های آمریکا دست غول انرژی فرانسه یعنی توتال بود.
گروه نفت و انرژی بازارنیوز: به نقل از نیوزویک، در مطلبی که به قلم «تام او کانر» نگاشته شده، آمده است: شرکت نفتی دولتی چین مالکیت پروژه‌ای را در بزرگ‌ترین میدان گازی جهان به عهده گرفته است که قبل از بازگشت تحریم‌های آمریکا دست غول انرژی فرانسه یعنی توتال بود. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، روز یکشنبه اعلام کرد که شرکت ملی نفت چین جایگزین سهم ۵۰.۱ درصدی طرف فرانسوی یعنی توتال شده است. وی ادامه داد که شرکت ملی نفت چین رسما جایگزین توسعه کل فاز ۱۱ پارس جنوبی شده‌است، هرچند رایزنی‌ها در مورد نحوه اجرای پروژه هنوز ادامه دارد.  

«تام او کانر» معتقد است درست هنگامی که شرکت‌های اروپایی شروع به معامله با ایران کردند، دونالد ترامپ به قدرت رسید و قول داد یا توافق برجام را دوباره به مذاکره می‌گذارد و یا آن را ملغی می‌کند. او و تعدادی از متحدان محافظه‌کار او این موضوع را مطرح کردند که برجام برای محدود کردن حمایت‌های ایران از جنبش‌های منطقه و توسعه تکنولوژی موشک‌های بالستیک ایران کافی نیست. برخلاف اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره پایبندی ایران را به برجام تایید کرده، ایالات‌متحده رسما در ماه می‌از برجام خارج شد و روند بازگشت تحریم‌ها را آغاز کرد. همزمان با نااطمینانی ایجاد شده برای ادامه همکاری توتال در ایران، زنگنه اعلام کرد که سهام چند میلیارد دلاری توتال به شرکت ملی نفت چین واگذار می‌شود. البته سهم توتال، چین و ایران قبل از خروج توتال بدین صورت بود که شرکت چینی مالکیت ۳۰ درصدی، شرکت ملی نفت و گاز پتروپارس ایران مالکیت  ۱۹.۹ درصدی و الباقی در اختیار توتال بود که به چین رسید.

توتال مبلغ ۱ میلیارد دلار بعنوان سرمایه اولیه سرمایه گذاری کرده بود که زنگنه زمان بازپس دادن آن را منوط به زمان عملیاتی شدن پروژه دانست. هرچند تحریم‌های فروش نفت و گاز ایران در اوایل ماه جاری به اجرا در آمد، ولی همزمان، دولت ترامپ به چین، یونان، هند، ایتالیا، ژاپن، کره‌جنوبی، تایوان و ترکیه تخفیف شش ماهه برای کاهش خرید نفت از ایران داده است. با این حال، چین و ترکیه گفته‌اند که تحریم‌های آمریکاایالات‌متحده را نادیده گرفته و به آن عمل نخواهند کرد. همچنین برخی گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که هند نیز احتمالا همین کار را انجام می‌دهد. البته اتحادیه اروپا هم همراه با کشور‌های اروپایی طرف برجام از جمله فرانسه، آلمان و انگلستان به موضع چین و روسیه برای کشف راه‌های دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ادامه تجارت با ایران پیوستند تا این توافقنامه را حفظ کنند، هرچند همچنان در معرض تهدیدات کاخ سفید هستند.

«تام او کانر» در آخرین پاراگراف گزارش خود به بیانات رهبر معظم انقلاب در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی پرداخته و می‌نویسد: آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، روز یکشنبه همزمان با ولادت رسول اکرم (ص) در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که در تهران برگزار شد، بیان کرده است که: " تهدیدات و دشمنی آن‌ها تا کنون شکست‌خورده و در آینده نیز شکست خواهد خورد. این تحریم‌ها به دلیل مقاومت ایران شکست خواهند خورد". وی می‌نوسید منظور از "آن ها" در بیانات رهبر انقلاب، منظور آمریکا و اسرائیل در کنار عربستان سعودی است که مخالف توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران و تلاش‌های بین‌المللی برای عادی‌سازی روابط با جمهوری اسلامی بودند.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: