bazarnews

کد خبر: ۴۴۰۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
بازار نیوز گزارش می‌دهد:
پوشاک استوک و تقلبی با نام و نشان برند‌های معتبر خارجی در حال جولان در بازار‌های کشور است به گونه‌ای که حتی یک جفت کفش دخترانه، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
گروه بازرگانی بازارنیوز : بنابر اعلام بانک مرکزی، سرانه مصرف پوشاک کشور، حدود 3 تا 4درصد هزینه مصرفی خانوار در سال است؛ طبق نظرات کارشناسان انجمن نساجی و پوشاک کشور نیز، «بازار صنعت پوشاک، 14 تا 15میلیارد دلار ارزش دارد که حداکثر تعداد شاغلین آن، 500هزار نفر است اما با این میزان نیروی کار، حدود 40درصد پوشاک کشور، توسط تولیدات داخل تأمین می‌شود و این یعنی 60درصد این بازار خالی است».

*ارزش بازار صنعت پوشاک چقدر است؟

همچنین آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نشان می‌دهد، میزان قاچاق پوشاک طی سال‌های 93، 94، 95 و 96 به ترتیب برابر با 2.3میلیارد دلار، 2.3میلیارد دلار، 2.5میلیارد دلار و 2.5میلیارد دلار بوده است؛ از آنجایی هم که هر 10هزار دلار کالای قاچاق موجب از بین رفتن یک فرصت شغلی می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت که قاچاق 2میلیارد و 500میلیون دلاری پوشاک، موجب از بین رفتن 250هزار شغل شده است.

اخیراً نیز اخباری از سوی برخی مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای مقابله با برندهای پوشاک قاچاق در رسانه‌ها نقل شده که به همین منظور، فروشندگان تا هشتم دی‌ماه فرصت دارند تا کالاهای قاچاق خود را هر چه سریع‌تر جمع‌آوری کنند.

وجود این موارد موجب شد تا خبرنگار ما برای صحت و سقم ماجرا، راهی برخی از بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین فروشگاه‌های برندفروش پایتخت شود؛ فروشگاه‌هایی که ادعا دارند، در متر به متر مغازه‌هایشان، معروف‌ترین برندهای دنیا را به فروش می‌رسانند.

*روش‌هایی اغواکننده برای جذب مشتریان برندپوش!

بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود 90درصد برندهای بزرگ دنیا، در ایران شعبه ندارند و حتی سایت خود را از دسترس ایرانی‌ها خارج کرده‌اند اما با مراجعه به برخی از این فروشگاه‌ها متوجه شدیم که با زدن برچسب new collection یا همان پوشاک فصل، سعی در جذب مشتریان ناآگاهی دارند که تنها علاقه به مارک‌پوشی در وجودشان رخنه کرده است.

به عبارت بهتر، در حالی فروشندگان پوشاک برند، با روش‌هایی اغواکننده، سعی در جذب مشتریان دارند که پیگیری‌های خبرنگار ما از سایت‌های مربوط به این برندها نشان می‌دهد، مدل لباس مطرح شده مربوط به یکسال قبل است یعنی ماه مارس سال2018 یا همان اسفندماه سال96؛ حال آنکه این نوع پوشاک، امروزه در ویترین این مغازه‌ها قرار گرفته و با قیمت‌های بسیار گزاف به فروش می‌رسند. به عنوان مثال، قیمت یک جفت بوت زمستانه مردانه، برابر با دو میلیون و 800هزار تومان است و یا آنکه یک پیراهن زنانه با قیمت 390هزار تومان فروخته می‌شود.

همچنین بازدیدهای میدانی خبرنگار بازار نیوز نشان می‌دهد، یکی از برندهای معروف که در فروشگاه‌هایی با متراژ بیش از 1000متر اجناس خود را می‌فروخت، تخفیفی 70درصدی برای اجناس خود اعمال کرده بود؛ با این حساب، یک جفت کفش دخترانه که یک میلیون و 300هزار تومان قیمت داشت، با تخفیف در نظر گرفته شده، 390هزار تومان فروخته می‌شود. البته آنچه که در این میان بیشتر از همه به چشم می‌آمد، چروک و خمیدگی عجیب و غریب بر روی این کفش‌ها بود به طوری که روی بسیاری از کفش‌ها، به طور کامل خمیده و فرو رفته بود و همین امر، شائبه استوک بودن این اجناس را دو چندان می‌کند.

*فروشندگان پوشاک برند، زیرآبی می‌روند

در حین گشت‌زنی خبرنگار ما در یکی از همین فروشگاه‌ها بود که شاهد از غیب رسید و در کمال تعجب مشاهده کردیم که همه اجناس جدید به صورت فله‌ای از کارتُن خارج شده و همین امر شائبه استوک بودن اجناس را به واقعیت نزدیک‌تر کرد؛ در واقع این پوشاک، به صورت کیلویی و درهم از کشورهایی همچون چین و ترکیه و با قیمت بسیار ناچیز خریداری می‌شوند اما در انبارها و مغازه‌های ایران، آنها را آهار و اتو زده تا به ده‌ها برابر قیمت بفروشند. حالا جای سوأل است که چه شرایطی موجب شده تا فروشگاه‌های مدعی فروش برندهای قاچاق، کالاهای گران قیمت خود را به صورت فله‌ای، از آن سوی مرزها وارد کشور کرده و با قیمت‌هایی نجومی به فروش برسانند؟

علی‌اکبر پوراحمدنژاد، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران هم پیش‌تر، این موضوع را یادآور شده و گفته بود: «علاوه بر آنکه گاهی اوقات، مارک‌های خارجی بر روی لباس‌های تولید داخل نصب می‌شود تا به راحتی و با قیمت بیشتری فروخته شوند، اما گاهی هم پوشاک دست دوم خارجی از راه‌های مختلف به کشور وارد شده تا به جای پوشاک مارک به مردم فروخته شود».

*قاچاق یا احتکار؟

ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم با وجود ممنوعیت واردات پوشاک که از تیرماه امسال کلید خورد، قرار گرفتن پوشاک جدید در ویترین فروشگاه‌ها دو حالت بیشتر ندارد؛ یعنی یا آنکه این پوشاک، قاچاق است و یا آنکه این پوشاک از مدت‌ها قبل خریداری شده و آن را احتکار کرده‌اند تا بتوانند با ماه‌ها نگهداری آن در انبارها، آن را به قیمت روز دلار فروخته و سود بیشتری به جیب بزنند.

به گزارش بازار نیوز، علاقه افراطی مصرف‌کنندگان به استفاده از برندهای خارجی موجب شده تا معامله‌ای یک سر سود را به نفع فروشندگان مدعی برندفروشی رقم بزند، غافل از آنکه کمتر پوشاکی در بازار، برند اصلی را دارد و در این میان مصرف‌کننده متضرر اصلی است؛ البته در حال حاضر اقدام مثبتی برای مبارزه با این نابسامانی‌ها شکل گرفته که می‌تواند گام مثبتی در این زمینه باشد اما نباید این برخوردها، به سرنوشت برخوردهای فرمالیته ابتدای امسال منجر شود؛ آن اتفاقاتی که تنها تابلو سر در مغازه‌ها را پایین کشید اما روال فروش اجناس قاچاق و استوک همچنان ادامه یافت.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
0
0
چقد کلیپ خوبی بود ..ممنون
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: