bazarnews

کد خبر: ۴۵۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد:
زرگر:این سازوکار مالی آنقدر‌ها که امید می‌رود نمی‌تواند راهگشا باشد و نمی‌تواند تجارت خارجی ما را سامان بدهد، ولی در عین حال خیلی شوخی و بازی سیاسی هم نیست. کار مهمی است که اروپایی‌ها می‌خواهند انجام دهند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز:زرگر، کارشناس اقتصاد و انرژی، در رابطه با اهمیت برقراری کانال مالی ویژه توسط اروپا با ایران گفت:اروپا، چون به خاورمیانه نزدیک‌تر است و در نظرشان این است که این منطقه هرچقدر در آرامش باشد، منافع اقتصادیشان با این منطقه بیشتر خواهد بود، بنابراین سعی‌شان این است که برجام را نگه دارند. بعد از امضای برجام و قرار بر اجرای آن، فرانسوی‌ها آمدند و خودروسازی سایپا کاشان را گرفتند، ولوو را گرفتند و در واقع آمدند انحصار خودرو ایران را در دست گرفتند؛ بنابراین هنوز هم می‌خواهند این انحصار را در دست داشته باشند. آلمانی ها، ایتالیایی‌ها و... هم به گونه‌ای دیگر با تقسیم کاری که صورت گرفته بود آمدند و سعی کردند قرارداد‌های خودشان را ببندند؛ بنابراین سعی میکنند که با ساز و کار‌های مثل SPV ایران را در برجام نگه دارند.

وی ادامه داد:اروپایی‌ها مثل فرانسوی ها، آلمانی‌ها و... از نظر سنتی با ایران روابط تجاری داشتند. مثلا آلمانی‌ها از شرکای اصلی تجاری ایران از اول تا دهه دوم انقلاب بودند. الان با توجه به اوضاع اقتصادیشان و مشکلاتی که دارند، ایران را که پرجمعیت‌ترین کشور و دارای منابع و سرمایه‌های طبیعی زیادی در منطقه خاورمیانه است، برای خودشان نگه دارند. درست است که این سازوکار مالی آنقدر‌ها که امید می‌رود نتواند راهگشا باشد و نتواند تجارت خارجی ما را سامان بدهد، ولی در عین حال خیلی شوخی و بازی سیاسی هم نیست. کار مهمی است که اروپایی‌ها می‌خواهند انجام دهند، اما حقیقت این است که اروپایی‌ها وابستگی شدیدی به دلار و اقتصاد امریکا دارند. خودشان هم اذعان کردند.

این کارشناس در ادامه از عدم توانایی اروپایی‌ها جلوی امریکا سخن گفت و ادامه داد:یک نکته مثبت هم وجود دارد این است که ترامپ با این صحبت‌ها غیر دیپلماتیکی که بر علیه اروپایی‌ها انجام می‌دهد، مثلا می‌گوید اگر ترکیه به کرد‌ها حمله کند، اقتصادش را نابود می‌کنیم، آلمان را تحدید می‌کند تا در رابطه اش با روسیه تجدید نظر کند و در سدد فروپاشی اتحادیه اروپا هستند، همه این‌ها مولفه‌هایی را ایجاد کرده که اروپایی‌ها در مقابله با آمریکا و ایجاد این کانال مالی جدی هستند، ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که زورشان به آمریکا نمی‌رسد.
برچسب ها: SPV ، اروپا ، امریکا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: