bazarnews

کد خبر: ۴۵۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد:
غلامرضا شرفی، نماینده مجلس:کسی که مطلع و متخصص نباشد ممکن است به حرف من بخندد، ولی تحریم آمریکا کمترین تاثیر در فروش نفت ما را دارد.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز: شرفی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، درباره ارتباط به فروش نرفتن نفت در بازار بورس روز گذشته با عدم برنامه روشن و دقیق وزارت نفت برای عرضه نفت در بورس گفت: بازار بورس بازارهمیشگی است برای عرضه کالا، علی الخصوص کالا‌هایی که مورد محاسبه قرار میگیرد، یعنی کالا‌هایی که قیمت لحظه‌ای یا روزانه دارند. قطعا اطلاع رسانی دقیق و به موقع مشتری را دلگرم‌تر می‌کند. ما انتظار داشتیم که از این عرضه نفت در بورس استقبال شود که متاسفانه اینگونه نشد.

این نماینده مجلس درباره نگرانی عدم فروش نفت در بازار بورس در سال آینده طبق لایحه بودجه تقدیم شده به مجلس توسط دولت نیز گفت:اگر این شرایط _عدم فروش رفتن در بورس_ قابل تکرار باشد، قطعا تاثیر می‌گذارد و باید فکر کرد و راه چاره اندیشید. اما اگر فقط یک اتفاق بوده باشد و دلیلش عدم اطلاع رسانی کافی و موارد دیگر بوده باشد در مراحل بعدی می‌توان برطرف کرد. چیزی که مهم است این است که این شرایط برای ما قابل قبول نیست. وقتی یک کالای استراتژیک را در بازار عرضه می‌کنیم، متناسب تقاضای این کالا در دیگر نقاط جهان انتظار داریم این تقاضا برای ما هم تحقق پیدا کند. اصل بازاریابی و بازارسازی برای یک کالای خوب و مرغوب همین است که هیچ وقت تقاضا مولفه منفی نباشد بلکه باید همیشه تقاضا مثبت باشد.

شرفی پیشنهادش برای فروش نفت در بازار بورس را اینگونه بیان کرد: بازار بورس یک بازار جهانی و آزاد است این بازار قطعا اگر کشش نداشته باشد تقاضا در این بازار به کندی صورت میگیرد و این کندی برای هر بازار‌ی فرصت برای بازار دیگر ایجاد می‌کند. ما باید کشش‌های لازم را در بازار عرضه در ملاحظه اولی و اصلی خودمان قرار دهیم. در اینصورت می‌شود بازار را در دیگر مناطق تسری داد، به عنوان مثال سرمایه گذاری، دپو و... که در بازار انجام می‌شود. انتظار ما این است که عزیزان نفتی وزارت نفت بیایند با اصول حساب شده‌تری بازار نفت را برای متقاضیان جهانی تعریف کنند. درابتدا جذب و ایجاد کشش شاید برای ما به لحاظ اقتصادی مطلوب نباشد، اما وقتی این فرمول، فرمول رایجی شد، دیگر خود متقاضیان دنبال تمدید هستند و حتی دنبال ادله هستند تا اثبات کنند که باید اولویت این بازار از دیگر بازار‌ها بیشتر باشد. البته منظور تنها قیمت نیست. نفت ما نفت بسیار مرغوبیست. قابلیت عرضه ما با توجه به وضعیت پالایش در منطقه و فرا منطقه زیاد است. یک مزیت این است. کار دیگری که باید انجام شود نحوه تحویل دادن است. مولفه‌هایی مثل سرعت تحویل، کیفیت تحویل، اطمینان از تُناژ در تحویل؛ که مدارک و مستندات این‌ها در پایانه‌های بارگیری نفت ما به صورت کاملا علمی و شفاف در اختیار متقاضیان قرار میگیرد. مورد دیگر قیمت است. البته برای ما امکانش نیست که همیشه با یک مقدار تخفیف نسبت به قیمت  جهانی عرضه کنیم، اما یک جا‌هایی که ما بتوانیم نفت را با توجه به این که ضرر هم نکنیم، با تخفیف عرضه کنیم، می‌تواند کمک کننده باشد.

نماینده آبادان در مجلس درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا در فروش نفت هم گفت: این ادعای من را شاید فقط افرادی که از این حوزه مطلع باشند قبول کنند و ممکن است کسانی که اطلاع و اشراف دقیقی نداشته باشند به حرف من بخندند، اما تنها چیزی که در بحث فروش نفت و پیدا کردن بازار مناسب و ایجاد و بستر بازارسازی نو، کمترین تاثیر را دارد، تحریم است. همین امروزی که آمریکا تحریم کرده است، خود شرکت‌های آمریکایی می‌آیند و التماس و خواهش میکنند که از ما نفت بخرند؛ لذا تحریم‌ها یک شارلاتان بازی سیاسی است که فقط ممکن است در بحث اقتصاد یک نمودی هم داشته باشد.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: