bazarnews

کد خبر: ۴۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
اهرم کنترل مصرف پرید!
کارت سوخت با مخالفت بسیاری از کارشناسان اقتصادی و نماینده های مجلس در طول تنها یک هفته طی لایحه ای در صحن علنی مجلس مطرح و در کمال تعجب حذف شد! و قطعا پیامدهای مثل سخت شدن کنترل قاچاق سوخت و از همه مهمتر بررسی آمار و ارقام میزان مصرف را با خود به همراه خواهد داشت.
به گزارش بازار نیوز - طرح سهمیه بندی بنزین از طریق کارت هوشمند سوخت، یکی از موفق ترین و بزرگترین طرح های اجرا شده در کشور در طول یک دهه اخیر بود، طرحی که برای هدف‌مندی مصرف سوخت در کشور از تیر ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۹۴ اجرا شد.

به همین منظور برای تمامی خودروها در ایران کارت هوشمند سوخت صادر شد و تمامی جایگاههای سوخت مجهز به دستگاه‌های کارت‌خوان و پین پد شدند. در سوم خرداد ۱۳۹۴، بنزین تک‌نرخی شد و به این ترتیب، سهمیه‌بندی هم متوقف شد هر چند که بحث ها و مجادلات زیادی تاکنون به همراه داشته است.

اما با وجود هزینه های کلان و سامانه طراحی شده برای این طرح ، روز چهارشنبه سوم شهریورماه، حذف کارت سوخت در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شد و این طرح با بیشترین آراء از چرخه اقتصاد سوخت کشور حذف شد! و این در حالی بود که اکثر اعضای کمیسیون اقتصادی و انرژی مخالف حذف این کارت بودند!

متاسفانه دامنه قاچاق در کشور ما گسترده شده و قاچاق بنزین تا قبل از وجود کارت سوخت در مرزهای کشور شدت یافته بود و خروج سوخت از کشور معزل بزرگی برای چرخه صنعتی و نفتی محسوب می شد تا اینکه با طرح کارت سوخت، کنترل این انرژی برای مصرف آسان و آمار و ارقام برای مصرف سوخت هم شفاف تر شد.

اما طی هفته های گذشته از سوی وزیر نفت طرح حذف کارت سوخت به مجلس پیشنهاد شد و با توضیح نماینده های کمیسیون انرژی مبنی بر دلایل این پیشنهاد، این طرح در صحن علنی به رای گذاشته شد و با اکثریت آرا هم حذف شد. این در حالی بود که در پیشنهاد اولیه به مجلس اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان اقتصادی و نماینده های مجلس مخالف این پیشنهاد و حذف کارت سوخت بوند.

البته اکثر نماینده ها، موافق تک نرخی شدن بنزین بودند و اعتقاد داشتند هر جا یک کالا دو قیمت متفاوت داشته باشد قطعا فسادآور خواهد بود ضمن اینکه با تک نرخی شدن، رانت خواری بسیاری از خودروهای دولتی ها هم از بین خواهد رفت و با این شرایط تاکید داشتند که نباید کارت سوخت حذف شود و می‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده در بحث قاچاق کمک کند و با همین کارت هم می توان میزان استفاده از سوخت در کشور را مشخص کرد و به عنوان یک کارت هوشمند در زیر ساخت چرخه اقتصاد کشور باقی بماند.

با توجه به اینکه استخراج اطلاعات مصرف انرژی در بخش حمل و نقل بسیار دشوارتر از سایر بخش هاست، کارت سوخت برای نگهداری این اطلاعات به عنوان یک اهرم می توانست به جمع آوری آمار مصرف کننده ها کمک کند.

نا گفته نماند که بهارستانی‌ها یکی از دلایل موافقت با تک نرخی شدن و حذف کارت سوخت را کمک به دولت دانستند تا در این راستا دولت بتواند بدهی های خود را به بانک، پیمانکاران،  تامین اجتماعی و ... پرداخت کند و با این نکته نظرات بهارستانی ها اینجا این سوال مطرح می شود که آیا دولت برای حذف کارت سوخت با مجلسی ها لابی کرده بود؟!

کلیت موضوع تک نرخی شدن سوخت برای جلوگیری از فساد شاید قابل توجیح باشد اما حذف کارت سوخت برای جلوگیری از قاچاق "نه" و با این شرایط از دولت و نماینده های مردم در مجلس این انتظار می رود که با تصویب این لایحه و قانونی کردن آن از سوی شورای نگهبان زین پس راهکاری هم برای جلوگیری از قاچاق این انرژی آن هم با قیمتی ناچیز در مناطق مرزی هم داشته باشند، ضمن اینکه نباید فراموش کنیم که تا قبل از کارت سوخت بیشترین قاچاقی که کشور صورت می گرفت قاچاق سوخت و انرژی بود. ضمن اینکه با افزایش قیمت سوخت و تک نرخی شدن آن قطعا فشار روی دوش اقشار متوسط و کم درآمد هم بیشتر خواهد شد.

در پایان امید می رود تا در آینده ای نه چندان دور حذف زیرساخت کارت سوخت و تک‌نرخی شدن بنزین جزو اشتباهات دولت یازدهم نباشد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: