bazarnews

کد خبر: ۴۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
سخنگوی دولت مطرح کرد:
سخنگوی دولت گفت: سالانه به 723هزار میلیارد تومان منابع مالی برای دسترسی به رشد 8درصدی نیاز است که در این بین سهم نظام بانکی حدود24 درصد پیش‌بینی شده است.
بازار نیوز - محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود با رسانه‌ها اظهار کرد: برای کمک به بهبود وضعیت آلودگی هوا و شرایط زیست‌محیطی و تسهیل در حمل و نقل شهری یکی از سیاست‌های درست که فعال شدن حمل و نقل شهری به صورت قطار شهری است را در دستور کار داریم اما واگن های کافی با تکنولوژی روز تولید نمی‌شود.

وی افزود: ما 4 تولید کننده داخلی داریم که برای فعال‌تر شدن استفاده از تکنولوژی روز در شورای اقتصاد برای تولید 2000 دستگاه واگن بالغ بر 2 میلیارد دلار اجازه استفاده از فاینانس داده شد.

نوبخت در ادامه با بیان اینکه در هیات وزیران 3 ماده به برنامه ششم توسعه افزوده شد، عنوان کرد: ما ضمن ارائه برنامه ششم به مجلس فقط احکامی که مورد نیاز بود را آورده بودیم اما مجلس محترم می‌خواست اهداف هم در برنامه باشد که به احترام مجلس دولت 3 ماده دیگر به این لایحه تقدیمی اضافه کرد. در این 3 ماده اهداف کمی کلان و بخشی، منابع لازم برای سرمایه‌گذاری و اولویت هایی که برای موضوعات مختلف در برنامه ششم توسعه است تصویب کرد.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به آماری که در این سه ماده آمده یادآور شد: در این اهداف پیش بینی شده از سال 95 تا 99 رشد اقتصادی 8 درصد، تولید سرانه 6.7 درصد، بهره وری کل عوامل تولید 2.8 درصد، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص سالانه 15.4 درصد، رشد خواهد داشت و پیش بینی می شود نرخ تورم و بیکاری در پایان برنامه یک رقمی شود.

وی همچنین بیان کرد: در این برنامه پیش بینی شده سالانه در کشاورزی 5 درصد، نفت 9.3 درصد، معدن 8.8 درصد، صنعت 9.3 درصد، آب برق و گاز 8.3 درصد، ساختمان 6.4 درصد، حمل و نقل و انبارداری 8.3 درصد، ارتباطات 19.4 درصد و خدمات 5.8 درصد رشد داشته باشیم.
وی افزود: همچنین در جلسه اخیر هیئت وزیران سه ماده به لایحه برنامه ششم افزوده شد. امروز بعدازظهر هم کمیسیون تلفیق برای رسیدگی به کلیات لایحه تشکیل خراهد شد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: امیدواریم تا پایان امسال 16 هزار میلیارد تومان برای فعال کردن 7 هزار و 500 واحد صنعتی اختصاص دهیم. همچنین 37 هزار میلیارد تومان از طریق اعتبارات عمرانی در طرح‌های ملی و استانی اختصاص خواهیم داد.

نوبخت تایید کرد: دستورالعمل سود تسهیلات تک رقمی وام مسکن از این هفته صادر می‌شود و امیدواریم از همین ماه هم اجرایی شود.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به جزئیات برنامه ششم توسعه اظهار داشت: اهداف کلان کمی و بخشی ما در برنامه ششم این‌گونه است که رشد اقتصادی همان رشد تولید ناخالص داخلی است و به طور متوسط طی سال‌های 95 تا 99، 8 درصد رشد خواهد داشت، تولید سرانه در کشور 6.7 درصد متوسط در سال رشد پیدا خواهد کرد.  بهره‌وری کل عوامل تولید از رشد سالانه 2.8 برخوردار است، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به طور متوسط سالانه 15.4 درصد رشد خواهد داشت که پیش‌بینی ما این است که همچنان نرخ تورم و بیکاری در پایان برنامه یک رقمی شود.

نوبخت در پاسخ به این سؤال که چرا دولت تاکنون یک نفر هم به دلیل فیش‌های حقوقی به قوه قضائیه معرفی نکرده و اخیرا نیز سخنگوی قوه قضاییه نیز واکنشی داشته؟ گفت: در این موضوع آن قدر توضیح داده شده که دیگر جامعه اشباع است، البته ممکن است جامعه اشباع باشد، اما آنهایی که تا انتخابات نیازمندند، اصلا کوتاه نخواهند آمد و الان بنده یک کلمه بگویم 10 کلمه از آن در می‌آوردند.

وی تصریح کرد: رهبر انقلاب هم تأکید فرمودند دولت از این حواشی بیرون بیاید و نهایت استفاده را از سال پایانی داشته باشد.
وی افزود:سالانه به 723 هزار میلیارد تومان منابع مالی برای دسترسی به رشد مدنظر نیاز است که در این بین سهم نظام بانکی حدود 24 درصد پیش‌بینی شده که چیزی حدود بیش از 180 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

نوبخت ادامه داد: سهمی که برای نظام بانکی در نظر گرفته شده کمک به دولت نیست، بلکه برای بخش خصوصی و تعاونی هزینه خواهد شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه به مضایق نظام بانکی در تامین مالی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به طلب‌هایی که بانک ها از بخش‌های مختلف داشته و هم‌چنین شرایط تحریمی که در سال‌های گذشته پشت سر گذاشته همچنان این بخش با با تنگنای مالی مواجه است اما امیدواریم بتوانیم با هماهنگی‌هایی که بین سازمان برنامه و بودجه و همچنین بانک مرکزی وجود دارد منابع لازم برای رشد اقتصاد و سرمایه‌گذاری15.4 درصدی که لازم است تامین شود.

 سخنگوی دولت ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه برای تحقق چنین رشدی به موضع تامین مالی توجهی خاص دارد چرا که موضوع بازار پول مهمترین واسطه نظامی بانکی است که هم اکنون در برنامه ششم توسعه به این امر توجه ویژه ای شده است.

وی با بیان اینکه نظام بانکی در جهت دستیابی به رشد 8 درصدی اقتصاد در برنامه ششم توسعه بسیار با اهمیت است ،بیان کرد: در برنامه ششم توسعه  برای 32 موضوع بخشی و فرابخشی اهدافی را مشخص کرده ایم و بدین منظور از طریق سیاست های مناسب دستیابی به رشد سالانه 8 درصدی اقتصاد را حل کرده ایم. 
 
سخنگوی دولت با اشاره به آنکه بخش خصوصی و تعاونی ها می توانند در رشد اقتصادی تاثیر گذار باشند، عنوان کرد: برای رشد بخش خصوصی می بایست نظام بانکی کشور در برنامه ششم توسعه سالانه حداقل 180 هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار بخش خصوصی قرار دهند تا بتوانیم به این رشد اقتصادی دست یابیم. 
 
نوبخت در ادامه یادآور شد: طی سال های گذشته نظام بانکی با دو مشکل خارجی و داخلی مواجه بوده به گونه ای موضوع تحریم موجب شده بانک مرکزی یک فاصله معنا داری با استانداردهای حسابداری و بانک داری بین المللی پیدا کند که طی این مدت تلاش بانک مرکزی در جهت کاهش این نابرابری ها بود که همین امر هزینه های بسیار زیادی را در بر داشت. 
 
گفتنی است که با وجود تمام محدودیت ها طی سلسله برنامه هایی توانستیم به وضعیت کنونی برسیم. 
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به مشکلات و مسائل داخلی نظام بانکی بیان کرد: نظام بانکی کشور با مشکلات داخلی از قبیل کسری بودجه دست و پنجه نرم می کنند چرا که دولت تدبیر و امید با 38 هزار میلیارد تومان بدهی کار خود را آغاز کرده و حال در چنین شرایطی از نظام بانکی انتظار داریم که به 7 هزار و 500 واحد تولیدی شناسایی شده 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات اهدا کند تا بتوانیم از این طریق 37  هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی سرمایه گذاری کنیم


ایسنا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: