bazarnews

کد خبر: ۷۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
کاهش رشد اقتصادی کره جنوبی در پی ناکامی پروژه گلکسی نوت 7 نشان می دهد که تولیدات دانش بنیان و تکنولوژیک چه سهمی از اقتصاد کشورهای توسعه یافته دارند.
ارزش پروژه گلکسی نوت 7 سامسونگ بیش از دوبرابر درآمد مالیاتی ایران/ ضرورت حمایت از صنعتگران دانش بنیان و صاحب تکنولوژیبازار نیوز - ماجرای گوشی هوشمند گلکسی نوت 7 سامسونگ مدتی است که در صدر اخبار تکتولوژی دنیا قرار گرفته است. گوشی هوشمندی که قرار بود یکه تاز گوشی های هوشمند جهان شود و مدتها برای ورود آن به بازار چشم انتظار بودیم اما به دلیل اختلالی که در باطری وجود داشت، این کمپانی بزرگ برای جمع آوری 2.5 میلیون دستگاه موبایل فراخوان زد و رسما خط تولید آن بسته شد.

اینها نکاتی بود که بارها در رسانه ها شنیده ایم و سخن جدیدی نیست؛ اما در این میان یک چیز کمتر به آن توجه شد و آن هم تاثیرات این رخداد در بازار دیجیتال جهان و اقتصاد کشور کره جنوبی و شرکت سامسونگ بود.

با شکست این پروژه، شرکت سامسونگ 5.8 میلیارد دلار معادل 210 هزار میلیارد ریال زیان دید. رقمی که به تنهایی می تواند اقتصاد یک کشور در حال توسعه را دگرگون کند و میزان رشد اقتصادی آن را افزایش دهد. 

این رقم معادل 10 درصد کل بودجه ایران در سال 95 است وبیش از دو برابر کل درآمدهای مالیاتی و بیش از 3 برابر کل بودجه عمرانی کشور در این سال است.

اندکی پس از این فراخوان جمع آوری گوشی های هوشمند جدید سامسونگ وزیر اقتصاد کره جنوبی در یک سخنرانی عمومی اعلام کرد با توقف این پروژه، رشد اقتصادی این کشور نسبت به پیش بینی های قبلی کمتر خواهد بود. این موضع بسیاری را متعجب کرد و توجه کارشناسان اقتصادی را به شرکت های بزرگ دانش بنیانی مثل سامسونگ بیش از گذشته به خود جلب کرد.

هر چند که پس از آن معاون وی از پیش بینی راهکارهایی برای جلوگیری از آسیب اقتصاد کره سخن گفت با این وجود کارشناسان بر این باورند که به دلیل سهم 15 درصدی سامسونگ از تولید ناخالص داخلی کره، این زیان، تاثیر خود را بر اقتصاد این کشور خواهد گذاشت.

این آمار قدری عجیب و غیر منتظره بود. چطور یک کمپانی تنها و تنها از طریق یک محصول خود می تواند این گونه روی رشد اقتصادی و تولید ملی یک کشور چنین تاثیری داشته باشد. آن هم نه یک کشور کوچک و غیرصنعتی؛ بلکه کشوری مانند کره جنوبی که دارای درآمد سرانه 35 هزار دلاری و جزو 8 اقتصاد بزرگ جهان است. با همین نسبت که حساب کنیم این اتفاق به میزان سهم اقتصاد کره جنوبی از اقتصاد جهان حتی روی اقتصاد جهانی نیز تاثیر خود را خواهد گذاشت و بسیاری از محاسبات را تغییر می دهد.

در این ماجرا یک درس برای نخبگان و تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان اقتصادی کشور ما وجود دارد که باید با توجه بیشتری از تولید کنندگان صاحب تکنولوژی و دانش بنیان حمایت کرد و زمینه را برای رشد و توسعه آنها فراهم کرد.

این مسیری است که کشورهای توسعه یافته مدتها پیش آغاز کرده اند اما در کشور ما هنوز به شرکت های تولید کننده و صنعتگران دانش بنیان به عنوان چرخ های صنعت و اقتصاد کشور نگاه نمی شود و و سهم و نقش آنها در اقتصاد کشور نادیده گرفته می شود.

شکل گیری کمپانی های بزرگ اقتصادی و صنعتی مانند سامسونگ در ایران می تواند به یکباره میزان تولید ناخالص ملی، بهره وری، رشد اقتصادی و اشتغال را افزایش دهد و ما را به یک کشور صنعتی و تسعه یافته تبدیل کند.

نکته آخر اینکه برای دستیابی به اهداف سند چشم انداز و برنامه های بالا دستی راهی جز حماست از تولیدکنندگان دانش بنیان و تولید صادرات محصولات تکنولوژیک نداریم و انتظار می رود مسئولین اقتصادی و قانون گذاران این مسیر را هموارتر کنند.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: