bazarnews

کد خبر: ۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
فرش ورامین در فهرست ثبت جهانی مالکیت فکری
بافت فرش از هنرهای اصیل و بومی در ورامین محسوب می‌شود و علیرغم حرکت به سمت شهرنشینی، هنوز این هنر در ورامین فعال بوده و حاصل دسترنج قالیبافان ورامینی در بازارهای مختلف عرضه می شود.
بازار نیوز- شهرستان ورامین را باید یکی از مناطق فعال در حوزه تولید فرش دستبافت دانست که توانسته است در عرصه‌های بین‌المللی بدرخشد.

بافت فرش از هنرهای اصیل و بومی در ورامین محسوب می‌شود و علیرغم حرکت به سمت شهرنشینی و توسعه‌یافتگی، هنوز این هنر در ورامین فعال بوده و حاصل دسترنج قالیبافان ورامینی در بازارهای داخلی و بین‌المللی عرضه می‌شود.

بر اساس آمارهای ارائه‌شده، بیش از هزار بافنده فرش دستبافت در ورامین فعال هستند و تلاش می‌کنند تا با گره‌های خود، این هنر اصیل را زنده نگه‌داشته و اوج هنرمندی مردم ورامین را به جهانیان نشان دهند.

فرش ورامین در لیست جهانی ثبت مالکیت فکری قرار گرفت

طرح مینا خانی یکی از طرح‌های مهم در فرش‌بافی است که قالیبافان ورامینی در این زمینه به موفقیت‌های بی‌نظیری رسیده‌اند و در سایه تلاش‌های بافندگان این منطقه، طرح مینا خانی به نام ورامین به ثبت ملی رسیده است.

طی روزهای اخیر خبری مسرت‌بخش بار دیگر جایگاه و ظرفیت فرش ورامین را به همگان ثابت کرد و طرح مینا خانی دیار ۱۵ خرداد را در جهان مطرح ساخت.

به همت مرکز ملی فرش ایران و با همراهی دفتر حمایت از مالکیت صنعتی، معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و تشکل‌های فرش، فرش دستبافت ورامین مراحل ثبت جهانی مالکیت فکری را به پایان رساند.

با ثبت فرش دستبافت ورامین در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، این کالای هنری در کشورهای عضو معاهده لیسبون برای ثبت و حمایت معرفی شد.

فرش دستبافت در ورامین هنری اصیل محسوب می‌شود

ثبت جهانی فرش دستبافت ورامین زمینه معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های شهرستان در این حوزه را فراهم کرده و علاوه برافزایش ارز آوری فعالیت قالیبافان، سبب خواهد شد تا محصولات تولیدی باقیمت مناسب‌تری به فروش برسد.

محمود اشتری از کارشناسان فرش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، فرش‌بافی را از هنرهای اصیل مردم ورامین دانست و  اظهار داشت: فرش دستبافت در ورامین یکی از هنرهای اصیل محسوب می‌شود که از قدیم در این منطقه رواج داشته است.

وی طرح مینا خانی را از طرح‌های رایج در فرش‌بافی ورامین دانست و  افزود: طرح مینا خانی فرش ورامین به‌عنوان یک طرح مطرح در این حوزه به نام این منطقه ثبت‌شده و این امر استعداد بالای ورامین را در حوزه فرش‌بافی نشان می‌دهد.

اشتری با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان ورامین برای حضور در بازارهای بین‌المللی و جهانی ادامه داد: فرش ورامین می‌تواند در عرصه جهانی و بین‌المللی بدرخشد و اگر ظرفیت‌های لازم برای بافندگان و قالیبافان فراهم گردد، می‌توان هنر دستان بافندگان منطقه را در بازارهای برون مرزی عرضه کرد.

وی، توجه به صادرات فرش دستبافت ورامین را بسیار مهم ارزیابی و اضافه کرد: باید صادرات فرش دستبافت ورامین افزایش پیدا کند و با توجه به قرار گرفتن فرش ورامین در لیست آثار جهانی مالکیت فکری، باید از این فرصت نهایت استفاده را برد.

ثبت جهانی طرح میناخانی فرش ورامین یک موفقیت تلقی خواهد شد

حسن میرزایی، رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ورامین در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به ظرفیت های بسیار بالای موجود در فرش دستبافت شهرستان اظهار داشت: فرش دستبافت ورامین از ظرفیت های بسیار بالایی برخوردار است.

وی افزود: برخی طرح های بافته شده در ورامین از جمله طرح میناخانی می تواند در عرصه جهانی حرف های زیادی برای گفتن داشته و در بازارهای بن المللی بدرخشد.

میرزایی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ثبت جهانی طرح میناخانی فرش ورامین ادامه داد: ثبت طرح میناخانی فرش ورامین یک موفقیت تلقی خواهد شد.

ثبت جهانی فرش ورامین ارزش کار قالی بافان این منطقه را دوچندان خواهد کرد

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ورامین با اشاره به دستاوردهای ثبت جهانی فرش این منطقه گفت: ثبت جهانی طرح میناخانی ورامین سبب خواهد شد تا ارزش کار قالیبافان افزایش پیدا کرده و بتوان فرش ورامین را با قیمت بالاتری در بازارهای بین المللی به فروش رساند.

وی متذکر شد: همچنین ثبت جهانی فرش ورامین سبب شناساندن ظرفیت های فرش این منطقه به مردم جهان خواهد شد و مشتریان فرش این منطقه افزایش پیدا خواهد کرد.

۱۰۰۰ بافنده فرش فعال در ورامین حضور دارند

میرزایی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در ارتباط با افراد فعال در حوزه قالیبافی شهرستان ورامین نیز بیان داشت: حدود هزار قالیباف به صورت فعال در این عرصه مشغول هستند و تلاش می کنند تولیدات خود را در بازارهای مختلف به فروش برسانند.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ورامین با اشاره به این نکته که بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر عضو تعاونی شهید بهشتی در حوزه فرش هستند، گفت: به صورت فردی و بافنده، بیش از سه هزار و۵۰۰ نفر عضو تعاونی شهید بهشتی شهرستان هستند اما در حال حاضر حدود هزار نفر به صورت فعال در این عرصه حضور دارند.

میرزایی با تأکید بر فعالیت بافندگان فرش در حوزه های روستایی و شهری یادآور شد: بافندگان و قالیبافان فعال در منطقه ورامین در حوزه روستایی و شهری اقدام به بافتن فرش دستباف و عرضه آن می کنند.

باید صادرات فرش ورامین تقویت شود

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ورامین در پاسخ به این سوال که هم اکنون فرش ورامین صادر می شود یا خیر نیز اظهار داشت: هم اکنون صادرات فرش از ورامین انجام می شود اما ظرفیت و پتانسیل منطقه در این عرصه بیش از حد موجود است.

میرزایی یادآور شد: قطعا ثبت جهانی فرش ورامین می تواند کمک شایانی را برای حضور موثرتر فرش این منطقه در عرصه های بین المللی فراهم کند.

وی با اشاره به ضرورت معرفی هر چه بیشتر ظرفیت ها و پتانسیل های قالیبافان ورامینی بیان داشت: طی سال های گذشته چندین نمایشگاه تخصصی فرش با حضور قالیبافان ورامینی برگزار شده است و تلاش می شود تا زمینه آشنایی بیشتر مردم با هنر هنرمندان ورامینی در این عرصه بیش از پیش فراهم شود.

به هر ترتیب شهرستان ورامین را باید یکی از قطب های تولید فرش دستبافت ایران دانست و با  ثبت جهانی فرش این منطقه، می توان آینده بهتری را برای فرش ورامین در بازارهای بین المللی متصور شد.
مهر 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: