bazarnews

کد خبر: ۴۹۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
وزیر انرژی عربستان سعودی در اظهاراتی گفت: چین و آمریکا تقاضای جهانی برای نفت را پیش خواهند برد اما هنوز زود است سیاست تولید اوپک پلاس در دیدار این گروه در آوریل تغییر داده شود.

خالد الفالح به رویترز گفت: تقاضای جهانی برای نفت امسال حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد. اگر فقط به ونزوئلا نگاه کنید، به وحشت خواهید افتاد. اگر به آمریکا نگاه کنید خواهید گفت که دنیا لبریز از نفت است. باید کل بازار را در نظر بگیرید. تصور ما بر این است که تقاضای جهانی در سال ۲۰۱۹ کاملاً مطلوب خواهد بود.

در ونزوئلا که دچار بحران سیاسی و اقتصادی شده است، صادرات نفت از زمان وضع تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت این کشور در ۲۸ ژانویه، به میزان ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و به حدود ۹۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

از سوی دیگر تولید نفت آمریکا در فوریه به بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز رسید.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماه گذشته خود پیش بینی تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ را در مقایسه با ۱.۴ میلیون بشکه در روز که در گزارش ژانویه برآورد کرده بود، بدون تغییر نگه داشت.

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: تقاضای چین ماه به ماه رکورد می‌زند و برآورد کرد که تقاضای چین برای نفت در سال ۲۰۱۹ از مرز ۱۱ میلیون بشکه در روز عبور خواهد کرد.

وی همچنین گفت: تولید نفت عربستان سعودی در آوریل نسبت به ماه جاری تغییری نخواهد داشت و ۹.۸ میلیون بشکه در روز می‌ماند.

فالح گفت: شرکت آرامکو در حال نهایی کردن سهمیه‌های فروش آوریل است که درباره آن تا روز دوشنبه اطلاعات بیشتری خواهیم داشت اما انتظار دارم که وضعیت تولید آوریل مشابه مارس باشد.

اوپک و متحدانش شامل روسیه که به اوپک پلاس معروف هستند، در روزهای ۱۷ و ۱۸ آوریل و همچنین در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن دیدار خواهند کرد.

فالح خاطرنشان کرد بعید است این گروه سیاست تولید خود را در آوریل تغییر دهد و اگر لازم باشد در ژوئن تغییراتی اعمال خواهد کرد. وی گفت: تا آوریل خواهیم دید که آیا اختلالات غیرمنتظره در جای دیگری روی خواهد داد یا خیر در غیر این صورت تصمیم گیری در این باره را به تأخیر خواهیم انداخت و تا ژوئن صبر می‌کنیم تا وضعیت بازار را ارزیابی کنیم.

اوپک پلاس برای اجتناب از اشباع عرضه در بازار که قیمت‌ها را به شدت کاهش داده بود، از ژانویه دور جدیدی از محدودیت عرضه را به اجرا گذاشت و موافقت کرد به مدت شش ماه، عرضه خود را به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

سهم ۱۱ کشور عضو اوپک از این کاهش تولید ۸۰۰ هزار بشکه در روز است در حالی که ایران، لیبی و ونزوئلا از مشارکت در این توافق معاف شده‌اند. مبنای کاهش تولید جدید نیز سطح تولید اکتبر سال ۲۰۱۸ است.

امارات: به کاهش تولید نفت ادامه می‌دهیم

در این بین، سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در اظهاراتی اعلام کرد این کشور تا زمان متعادل شدن مجدد بازار جهانی، به محدودیت عرضه نفت تحت توافق کاهش تولید اوپک ادامه خواهد داد.

مزروعی در توئیتر نوشت: ما به اجرای کاهش تولید اوپک و غیراوپک تا زمان متعادل شدن مجدد بازار جهانی ادامه خواهیم داد. وی در توییت دیگری نوشت: امارات متحده عربی در فوریه به تعهدات کاهش تولید خود عمل کرد.

روزنامه کویتی الرای نیز به نقل از خالد الفاضل، وزیر نفت کویت نوشت: قیمت‌های نفت برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان خوب است زیرا کشورهای مصرف کننده قیمت بین ۶۰ تا ۷۰ دلار هر بشکه نفت را قیمت مناسبی برای همه می‌دانند.

ایسنا/

برچسب ها: وزیر انرژی ، عربستان ، نفت
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: